امید قالیباف ضمن اشاره به اظهار‌نظر یک ماه پیش خود پیرامون اتفاقات مثبت در حوزه تولید و اشباع بازار خودرو از خودروهای تولیدی و وارداتی تا بهار ۱۴۰۲، تشریح و شفاف‌سازی کرد: من اعلام کردم بازار خودرو ظرف شش ماه آینده به یک نقطه اشباعی در عرضه خواهد رسید؛ اکنون تنها یک ماه و نیم است که از اعلام این ادعا می‌گذرد. ضمن اینکه تاکنون تولید یک‌میلیون خودرو محقق شده است و هدف‌گذاری شد که یک‌میلیون و ۴۰۰هزار دستگاه خودرو تولید شود، اما بازار خودرو و ارز ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند و با افزایش نرخ ارز، تقاضایی در بازار خودرو شکل می‌گیرد که در حقیقت تقاضا به جهت حفظ ارزش دارایی‌هاست.

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن تاکید بر اینکه ما نمی‌گوییم خودرو گران نمی‌شود، گفت: تورم ۵۰ درصدی وجود دارد و این تورم بسیاری از حوزه‌ها و به ویژه خودرو را تحت‌‌تاثیر قرار می‌دهد؛ اما می‌توان ادعا کرد با افزایش عرضه، میزان افزایش قیمت خودرو به زیر نرخ تورم می‌رسد؛ بنابراین دیگر تقاضای سرمایه‌ای برای حفظ ارزش پول‌ها در بازار خودرو شکل نخواهد گرفت.

وی ادامه داد: در ابتدای آغاز دولت سیزدهم، شرایط خودروسازان به گونه‌ای بود که حدود ۷۰۰ الی ۸۰۰هزار دستگاه به تولید می‌رسید و نیمی از این تعداد هم در پارکینگ‌ها به عنوان خودروی ناقص باقی می‌ماند و عملا بیشتر از ۴۰۰هزار دستگاه تولید کامل نداشتیم. اما اکنون میزان توقف خودروهای ناقص صفر شده و تولید خودروی کامل در دو خودروساز بزرگ ۳۰درصد افزایش پیدا کرده و رشد تولید خودروها در بخش خودروسازان خصوصی ۱۸۰درصد برآورد شده است. وی ضمن اشاره به پیچیدگی زنجیره تامین تولید خودرو و جمع ۳۰۰۰ هزار قطعه به صورت همزمان در خط تولید، اظهار کرد: با اصلاحات صورت‌گرفته در زنجیره تامین، خودروهای ناقص به صفر رسید و در مقابل تولید خودروی کامل رشد یافت؛ البته این نقطه هم مطلوب ما نبود.