وی درباره وضعیت خودروسازی کشور تا ابتدای سال آینده، گفت: ایران‌خودرو و سایپا در حال تولید چند محصول جدید هستند؛ اکنون محصولی به نام ایکال در حال تولید است که هنوز نامگذاری نهایی نشده اما این محصول هنگام تصادف بلافاصله به صورت خودکار پیامی برای سازمان‌هایی که مسوول ایمنی هستند ارسال می‌کند و تصادف را اطلاع می‌دهد؛ موضوع این محصول تا انتهای سال شروع می‌شود. وی با اشاره به اینکه تولید محصول جدید حداقل به ۱۸ ماه زمان نیاز دارد، ادامه داد: تولید خودروی اقتصادی در ایران‌خودرو و سایپا آغاز شده و برآورد می‌شود شهریور سال آینده به تولید انبوه برسانند. اما از آنجا که نمی‌توان در این مدت صبر کرد در آیین‌نامه واردات خودرو امتیازات بسیار ویژه‌ای را برای واردات خودروهای اقتصادی نسبت به سایر خودرو در نظر گرفتیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با «خانه ملت» درباره برخی گلایه‌مندی‌ها مبنی بر اینکه با وجود اینکه بخش قابل‌توجهی از هزینه‌های تولید مانند هزینه انرژی، دستمزد، مالیات، برخی از قطعات و... ریالی هستند اما قیمت خودرو پابه‌پای دلار گران می‌شود، گفت: قطعا قیمت تمام‌شده در خودروسازی ایران بالاست و باید کاهش یابد. به همین دلیل در سال ۱۴۰۱ باید ۱۵درصد قیمت تمام‌شده خودرو کاهش یابد. البته این به معنای کاهش قیمت خودرو نیست. در واقع زیان خودروسازان باید کمتر شود.

عضو کابینه سیزدهم با اشاره به اینکه بخشی از بالابودن قیمت تمام‌شده خودرو مربوط به هزینه‌های مالی بالاست، ادامه داد: اقدام ایران‌خودرو و سایپا برای خرید سهامشان اشتباه بود. در واقع این دو خودروساز در دوره‌ای منابع مالی در اختیار داشتند و به جای اینکه این منابع را در مسیر تولید هزینه کنند، سهام خود را خریداری کردند و پس از مدتی برای تامین مالی، تسهیلات دریافت کردند. این موضوع موجب شد سهم بالایی از هزینه تولید خودرو مربوط به هزینه مالی باشد. وی تصریح کرد: بدون تردید قیمت تمام‌شده خودرو باید کاهش یابد، اما این را نیز بپذیریم که افزایش قیمت مسکن، موتورسیکلت و... بیش از خودرو بوده. ممکن است قیمت خودرویی ۷ برابر شده باشد اما به طور مثال شاید قیمت ملک ۲۰ برابر شده باشد. مشکل اقتصاد ایران ناترازی و عدم برقراری قیمت‌های نسبی است.

فاطمی امین درباره خودروهای جایگزین تیبا و سمند، توضیح داد: ناقص بودن سبد محصولات یکی از نقص‌های صنعت خودروی کشور است. در صنعت خودروسازی کشورمان خودروهایی با رنج قیمتی ۱۵ تا ۲۰هزار دلار موجود بوده و در حال تولید است. اما متاسفانه محصول باکیفیتی در سطح خودروهای کمتر از ۱۰هزار دلار که اقتصادی نامیده می‌شود، نداریم.