از ماه‌ها پیش موضوع عرضه خودرو بورس کالا در راستای اصلاح شیوه قیمت‌گذاری مطرح بوده و نخستین‌بار مجلس شورای اسلامی در این مورد دست به کار شد. با این حال به دلیل عدم استقبال مسوولان وزارت صمت در دولت قبل و موضع مبهم این وزارتخانه در دولت جدید، این طرح (با فاکتور گرفتن از عرضه محدود چند خودرو) تا همین چند هفته پیش به نوعی مسکوت  بود. همچنین اقدام وزارت صمت مبنی بر ممانعت از عرضه خودروهای یک شرکت بخش خصوصی در بورس کالا، حاشیه‌های زیادی را ایجاد کرد و این موضوع را در ذهن افکار عمومی جا انداخت که این وزارتخانه مخالف بورسی شدن خودرو است. سرانجام اما شورای عالی بورس با جلب نظر موافق وزارت صمت، عرضه خودرو در بورس کالا را تصویب کرد، مصوبه‌ای که مورد استقبال برخی کارشناسان و حتی خودروسازان قرار گرفت. این استقبال از آن جهت بود که آنها امیدوار شدند با عرضه خودرو در بورس کالا قیمت‌گذاری دستوری به نوعی حذف و صنعت خودرو از زیان دهی خارج خواهد شد.

با این حال فعلا خبری از عرضه خودرو در بورس کالا نیست و وزارت صمت نیز چندی پیش و پس از مصوبه شورای عالی بورس، دومین مرحله از فروش خودرو از طریق سامانه یکپارچه را برگزار کرد. حالا آن‌طور که رئیس سازمان بورس در گفت‌وگو با ایرنا عنوان کرده، همچنان اختلاف نظرهایی بین این سازمان و وزارت صمت بر سر عرضه خودرو در بورس کالا وجود دارد و مهمترین آن‌ها ظاهرا به میزان عرضه مربوط می‌شود. طبق گفته مجید عشقی، وزارت صمت میزانی را برای عرضه خودرو در بورس کالا در نظر گرفته که سازمان بورس نسبت به آن معترض و اعلام کرده میزان عرضه باید بیش از رقم درنظرگرفته‌شده از سوی این وزارتخانه باشد. وی با اشاره به مشکلات حال حاضر بر سر راه اجرایی شدن طرح عرضه خودرو در بورس کالا، گفته رایزنی‌ها در این مورد همچنان ادامه دارد. عشقی این را هم گفته که وزارت صمت شرایطی را برای عرضه خودرو در بورس در نظر دارد و سازمان بورس با برخی از آنها مخالف است و به همین دلیل دو طرف مشغول مذاکره در راستای رفع اختلاف نظرها هستند. وی در نهایت تاکید کرده در مرحله نخست، خودروهای خارج از شمول قیمت‌گذاری  دستوری، در بورس کالا عرضه می‌شوند و در ادامه دیگر خودروها نیز به تدریج بورسی خواهند شد.

با توجه به اظهارات رئیس سازمان بورس، به نظر می‌رسد وزارت صمت با وجود موافقت کلی با عرضه خودرو در بورس کالا، همچنان می‌خواهد اختیار فروش و قیمت‌گذاری خودرو را تا حدی در دست داشته باشد. به عبارت بهتر، این وزارتخانه هنوز آماده دل کندن کامل از خودروهای داخلی در عرصه فروش و قیمت‌گذاری نیست و از همین رو باید منتظر ماند و دید آیا در نهایت خودروهای داخلی به طور کامل در بورس کالا عرضه خواهند شد؟