شانس برد در قرعه‌کشی  خودرو

دومین دور از فروش خودرو در قالب سامانه یکپارچه از ساعت ۱۷ روز شنبه ۲۵ تیر با مهلت ۳روزه آغاز شد تا شهروندان شانس خود را برای خرید خودرو با قیمت کارخانه‌ای و در قالب طرح‌های مختلف فروش و با قرعه‌کشی و بدون قرعه‌کشی امتحان کنند.

طبق اعلام سخنگوی وزارت صمت، قرار است در این دور از فروش حدود ۷۷‌هزار دستگاه خودرو عرضه شود. همچنین بنابر اعلام مدیر پروژه سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، بیش از ۲‌میلیون و ۲۰۰‌هزار نفر تا ساعت ۱۴ روز یکشنبه نسبت به ثبت‌نام در این سامانه اقدام کرده‌اند. گفته می‌شود در بازه زمانی موردنظر به طور متوسط در هر دقیقه ۷‌هزار تقاضا به ثبت رسیده است.

اینکه چنین حجمی از تقاضا در کمتر از ۲۴ ساعت در سامانه یکپارچه فروش خودرو ثبت شده، جدا از جذابیت آن با توجه به قیمت کارخانه‌ای خودروها و تفاوت زیاد با نرخ بازار، احتمالا با دو عامل دیگر نیز در ارتباط است. یک عامل می‌تواند کم شدن مهلت ثبت‌نام باشد. در دور نخست، شهروندان یک هفته فرصت داشتند تا در سامانه یکپارچه فروش ثبت‌نام کنند، اما در دور دوم تنها سه روز فرصت دارند. بنابراین احتمالا بسیاری از شهروندان ترجیح داده‌اند در همان ساعات اولیه نسبت به ثبت‌نام اقدام و به اصطلاح خیال خود را راحت کنند.

دلیل دیگر استقبال زیاد در ساعات اولیه اما می‌تواند با طرح‌های بدون قرعه‌کشی خودروسازان در ارتباط باشد. در این طرح‌ها زمان پر شدن ظرفیت، ملاک پایان مهلت ثبت‌نام است، بنابراین متقاضیان خودروهای بدون قرعه‌کشی از بیم آنکه ظرفیت پر نشود و از ثبت‌نام جا نمانند، در همان ساعات اولیه تقاضای خود را ثبت کرده‌اند.

در دور قبلی، بالغ بر ۴میلیون نفر در سامانه یکپارچه فروش شرکت کردند و با توجه به عرضه ۱۷۶‌هزار دستگاهی، شانس برنده شدن یک به حدودا ۲۳ نفر بود. حال اگر فرض کنیم همان ۴‌میلیون نفر در دور دوم فروش شرکت کنند، با توجه به عرضه حدودا ۷۷‌هزار دستگاهی، شانس برنده شدن هر متقاضی یک به حدودا ۵۳ نفر خواهد بود. بنابراین به نوعی شانس برنده شدن در دور دوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه، کمتر از نصف دوره قبل شده است. طبعا هرچه تقاضای کمتری (در مقایسه با ۴‌میلیون تقاضای احتمالی) به ثبت برسد، شانس برنده شدن در دومین دوره از فروش خودرو از مسیر سامانه یکپارچه بیشتر خواهد شد. از آن سو طبعا با بالا رفتن عدد تقاضا، شانس برنده شدن کاهش می‌یابد.

طبق اعلام مسوولان وزارت صمت، قرعه‌کشی این دور از فروش حداکثر یک هفته پس از اتمام مهلت ثبت‌نام برگزار خواهد شد. هنوز مشخص نیست وزارت صمت چه برنامه‌ای برای دور بعدی فروش خودرو از مسیر سامانه یکپارچه دارد و آیا اصلا با توجه به طرح عرضه خودرو در بورس کالا، دور سومی در کار خواهد بود یا نه؟

اما مدیر پروژه سامانه یکپارچه تخصیص خودرو در مورد دور دوم ثبت نام گفت: در مرحله دوم طرح یکپارچه تخصیص خودرو مقرر شد با هماهنگی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و خودروسازان، اطلاعات مورد نیاز دریافت و سیستم به لحاظ اطلاعاتی آماده شروع به کار شود.

حسین آبادی افزود: با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌کردیم مانند مرحله قبل درخواست‌های زیادی برای ثبت‌نام وجود داشته باشد، پیش‌بینی‌های لازم شده بود که بتوانیم پاسخگوی حجم بالای درخواست ها در سامانه باشیم که بنا بر دلایلی در ساعات اولیه هجوم خیلی سنگینی به مراتب بیش از پیش‌بینی ما روی سایت به وجود آمد و همین موضوع منجر به کندی سرعت سامانه شد. حسین‌آبادی ادامه داد: بلافاصله پس از مواجه شدن با این کندی، تمهیدات لازم که از قبل پیش‌بینی و برنامه‌ریزی شده بود را اجرا کردیم و تا حد امکان منابع و زیرساخت‌های سخت‌افزاری موجود را افزایش دادیم تا سرعت سامانه به حد قابل قبولی برسد و متقاضیان بدون هیچ مشکلی قادر به ثبت‌نام باشند.

وی از آمادگی مرکز تماس مربوط به شرکت پیمانکار این پروژه جهت پاسخگویی به سوالات شهروندان خبر داد و گفت: این شرکت با در اختیار داشتن یک مرکز تماس مجهز و کارشناسان متخصص برای پاسخگویی به سوال‌های متقاضیان، به‌صورت تمام‌وقت آماده است. حسین‌آبادی ادامه‌داد: متقاضیان هر سوالی درباره سامانه، ثبت‌نام، اعلام نتایج، محدودیت‌ها، طرح‌های مختلف موجود در سامانه، مشکلات فنی و ... دارند با شماره ۰۲۱-۵۴۹۴۵ تماس بگیرند و کارشناسان این شرکت در مرکز تماس نهایت همکاری را خواهند داشت تا شهروندان خودروی مورد نظر خود را ثبت‌نام کنند؛ علاوه بر مرکز تماس شرکت مگا، مرکز تماس هشت شرکت خودروساز که در مرحله دوم طرح حضور دارند نیز آماده ارائه خدمات به متقاضیان هستند. همچنین سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز درباره دور دوم فروش خودرو از مسیر سامانه یکپارچه گفت: شرایط ثبت نام در دومین مرحله تخصیص یکپارچه خودرو، همانند مرحله نخست است و سهمیه خودروی طرح جوانی جمعیت برای مادران دارای فرزند دوم و بیشتر در این مرحله نیز اعمال می‌شود. امید قالیباف افزود: سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، مجری قرعه‌کشی را به ارتقای ضرایب ایمنی سامانه موظف و مجری نیز همه تاییدیه‌های لازم را از مراجع ذی‌صلاح دریافت کرده است.