حباب خودروهای دست دوم می‌ترکد

به گزارش سایپانیوز، در برخی از شاخه‌های بازار مثل وانت، اس. یو. وی (شاسی‌بلند) و حتی خودروهای کم‌کارکرد در سایر شاخه‌ها، قیمت دست دوم آنها از مدل‌های نو سبقت گرفته است. به جز تعداد کمی از مردم که در چنین شرایطی دست نگه می‌دارند تا اوضاع آرام‌تر شود و منطق بازگردد، عده‌ای بیشتر دستپاچه می‌شوند و به وخامت اوضاع می‌افزایند. در سال ۲۰۲۱ قیمت خودروهای دست دوم حباب‌گونه افزایش یافت و به عقیده برخی از کارشناسان امسال (۲۰۲۲) دیر یا زود این حباب یا می‌ترکد یا به تدریج فروکش می‌کند.

در آخرین گزارش اتومتیونیوز، با تحلیل داده‌های موسسه تحقیقاتی کی. پی. ام. جی، به طور متوسط قیمت خودروهای دست دوم در سال ۲۰۲۲ حدود ۲۰ تا ۳۰‌درصد کاهش را تجربه خواهد کرد. البته این اتفاق در ابتدای سال ۲۰۲۲ نمی‌افتد، ‌‌‌ بلکه از اواخر سال ۲۰۲۲ شروع شده و احتمالا به سال ۲۰۲۳ خواهد کشید. بر اساس پیش‌بینی کی. پی. ام. جی، این ماجرا به احتمال زیاد از اکتبر امسال شروع می‌شود. برای اینکه این پیش‌بینی درست از آب در بیاید، ابتدا باید شرایط تولید خودروهای نو به حالت عادی برگردد و با تقاضای بازار همگام شود. حتی اگر خودروسازان اصلی دنیا به ظرفیت تولید عادی خود برگردند، چند ماهی وقت لازم است که بازار از خودرو اشباع شده و تعادلی بین عرضه و تقاضا به وجود آید. موسسه تحقیقاتی کاکس اتومتیو نیز اعتقاد دارد فروکش کردن حباب قیمت خودروهای دست دوم، یک فرآیند طولانی است. به احتمال زیاد وضع تا سال ۲۰۲۵ هم به حالت عادی بازنمی‌گردد. بنابراین نباید انتظار ترکیدن این حباب را داشت اما می‌توان در مدت طولانی شاهد فروکش کردن آن بود. کی. پی. ام. جی اما باور دارد که شروع کاهش قیمت خودروهای دست دوم، حتی زودتر از بهینه شدن سطح عرضه خودروهای نو آغاز خواهد شد. چون بازار انتظار افزایش ظرفیت تولید را می‌کشد و قیمت خودروها هم به سرعت خود را با این انتظار وفق می‌دهد. حتی اگر قیمت خودروهای دست دوم بین ۲۰ تا ۳۰‌درصد کاهش پیدا کند باز هم در مقایسه با اینکه قیمت آنها نسبت به ژانویه سال ۲۰۲۰ حدود ۴۲‌درصد افزایش یافته است، نمی‌توان گفت که به حالت عادی برگشته است. برای کسانی که در این فاصله (ژانویه ۲۰۲۱) تا به حال خودروی دست دوم خریده‌اند و به احتمال زیاد مجبورند از سال ۲۰۲۳ به بعد به فروش برسانند، میزان زیانی که متحمل می‌شوند بالا خواهد بود.

البته کی. پی. ام. جی، احتمال وقوع سناریوهای دیگر را دور از ذهن ندانسته است. یکی از این سناریوها هم این است که تا آینده نسبتا نامعلوم، قیمت بالارفته خودروهای دست دوم، همچنان بالا باقی می‌ماند. یک سناریوی دیگر هم وجود دارد. بر اساس نظر این موسسه تحقیقاتی، چگونگی واکنش فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) به افزایش تورم، می‌تواند به طور مطلق تقاضای مشتریان را در اکثر شاخه‌های بازار به سمت صفر سوق دهد. در بین اکثر خودروسازان اصلی دنیا، فقط تویوتا توانسته به حجم تولید عادی خود بازگردد. این شرکت به هیچ عنوان افشا نمی‌کند که چگونه بر این معضل جهانی فائق آمده و اینکه آیا تویوتا از اَپل کمک گرفته، این روزها نقل محافل خودرویی است. اما به زودی سایر خودروسازان هم این مشکل را رفع خواهند کرد.