بنابر شنیده‌ها، وزارت صنعت، معدن و تجارت قصد دارد بازه زمانی انتشار گزارش کیفی را از یک ماه به سه ماه تغییر دهد. به عبارت بهتر، ظاهرا گزارش کیفی خودروهای داخلی از این پس به جای ماهانه، به‌صورت فصلی (سه ماه یکبار) منتشر خواهد شد. آخرین باری که وزارت صنعت، معدن و تجارت گزارش مربوط به کیفیت خودروهای داخلی را منتشر کرد، مرداد امسال بود و پس از آن با وجود پیگیری‌های رسانه‌ای، آمار مورد نظر دیگر منتشر نشد.

گزارش مربوط به کیفیت خودروهای داخلی را شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران به‌عنوان بخش‌ خصوصی تهیه می‌کند و نتایج ارزیابی خود را در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار می‌دهد. در واقع شرکت بازرسی طبق وظیفه خود هر ماه کیفیت خودروهای داخلی را مورد بررسی قرار داده و نتایج آن را در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار می‌دهد، اما این وزارتخانه از انتشار آن طی چند ماه گذشته خودداری کرده است. پیش‌تر شرکت بازرسی به‌عنوان بخش خصوصی، در مورد انتشار آمار کیفی مستقل عمل می‌کرد و هر ماه این گزارش را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌داد، اما در مقطعی وزارت صمت انتشار گزارش موردنظر را منوط به مجوز این وزارتخانه کرد. تا چند ماه پس از این ماجرا، گزارش کیفی خودروهای داخلی به‌صورت نسبتا مرتب اما با تاخیر منتشر می‌شد، به نحوی که ابتدا وزارت صمت گزارش مربوطه را روی سایت خود قرار می‌داد و پس از آن، شرکت بازرسی نیز اقدام به رسانه‌ای کردن آن می‌کرد.

با این حال هرچه پیش رفت، تاخیرها در انتشار آمار افزایش یافت و در نهایت وزارت صمت گزارش کیفی را از چشم رسانه‌ها پنهان کرد. مشخص نیست چه اتفاقی در سطح کیفی خودروها طی این چند ماه که سختی تحریم‌ها بیشتر خود را نشان می‌دهد، رخ داده که وزارت صمت از مرداد به بعد اجازه انتشار آمار کیفیت را نداده است. تا مرداد که گزارش کیفی منتشر می‌شد، کیفیت خودروها روندی با ثبات طی ماه‌های گذشته از تحریم داشت و افت کیفی چشمگیری رخ نداده بود. با توجه به این روند با ثبات، دور از ذهن بود که وزارت صمت انتشار آمار کیفی را متوقف کند، اما این وزارتخانه به دلایلی که خود می‌داند، گزارش موردنظر را در کما نگه داشته است. نکته دیگر اینجاست که گزارش کیفی خودروها مدت‌هاست بدون بیان جزئیات و تنها به‌صورت کلی و در حد اینکه خودروها چند ستاره کیفیت دریافت کرده‌اند، منتشر می‌شود و برخی کارشناسان آن را نسبتا خنثی می‌دانند. حالا هم که گفته می‌شود بناست همین گزارش خالی از ریز جزئیات و بسیار سربسته، به‌صورت فصلی و سه ماه یکبار منتشر شود، اقدامی که به نظر می‌رسد خوشایند مشتریان نخواهد بود.