ولی ملکی با اشاره به خروج کیاموتورز از ایران گفت: رفتن کیاموتورز، رنو، پژو و سیتروئن و... از ایران موضوع جدیدی نیست چراکه در تحریم قبلی نیز خودروسازان خارجی قراردادهای منعقد شده را یک‌طرفه لغو و ایران را ترک کردند.

نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس با بیان اینکه کیاموتورز متعلق به شرکت هیوندا است، افزود: پیش از تحریم قبلی، مینی‌بوس‌های شرکت هیوندا وارد کشور شده و در داخل مونتاژ می‌شد، اما به محض اینکه ایران تحریم شد، این شرکت همکاری خود را با ما قطع کرد.

این نماینده مردم در مجلس با بیان اینکه نمی‌توان به شرکت‌های خارجی خودروسازی اعتماد کرد، یادآور شد: کشورهای کره‌جنوبی و ژاپن وابستگی شدیدی به آمریکا دارند در نتیجه با یک گوشه چشم آمریکا به سرعت ایران را ترک می‌کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی داخلی‌سازی را یکی از بهترین راهکارها برای جلوگیری از بدعهدی خودروسازان خارجی دانست و ادامه داد: هرچه وابستگی ما به سایر کشورها کاهش پیدا کند با اعمال تحریم علیه ایران خودروسازان خارجی نمی‌توانند اینجا را ترک کنند چراکه می‌دانند ما می‌توانیم به خواسته‌های خود دست پیدا کنیم.

ملکی با بیان اینکه در شرایط کنونی که در جنگ اقتصادی هستیم باید تمام تلاش خود را به کار ببریم تا صنعت خودرو را داخلی‌ کنیم، تصریح کرد: در حال حاضر وزارت صنعت، معدن و تجارت داخلی‌سازی را به شدت پیگیری می‌کند حتی وزارت دفاع نیز به موضوع ساخت قطعات خودرو ورود کرده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تحریم موقتی است و حتی پس از گذشت از این گردنه نیز ما نباید به خودروسازان خارجی اعتماد کنیم، گفت: تحریم ایران می‌تواند به فرصتی تبدیل شود تا برای تولید وابسته به قطعات چینی و خارجی نباشیم.