در افزایش اخیر قیمت خودرو، در نبود نظارت کافی، بار دیگر فعالیت دلالان بازار خودرو در سایت‌های خرید و فروش اینترنتی بالا گرفت که این سودجویان با ارائه قیمت‌های غیرواقعی و مدنظر خود، به گرانی‌ها دامن می‌زدند. مشابه این اتفاق درباره مسکن نیز رخ داده بود. جواد جاویدنیا، معاون فضای مجازی دادستانی در این زمینه از صدور مجوز بازگشت آگهی‌ قیمت خودرو به سایت‌های خرید و فروش خبر داده است. وی گفته: در ابتدا به سایت‌های خرید و فروش اینترنتی اعلام کرده‌ایم که قیمت‌ها را به‌صورت موقت حذف کنند تا درباره آن تصمیم بگیریم. سه‌شنبه گذشته در جلسه هماهنگی برای این موضوع قرار شد اتحادیه کسب‌و‌کارهای مجازی به همراه اتحادیه‌ خودرو، سازوکاری را ایجاد کنند تا قیمت پایه‌ای خودرو تعیین شود و سایت‌های خرید و فروش اینترنتی اجازه داشته باشند حدود قیمت‌ها را درج کنند و با ثبت آگهی‌ها به میزان ۵ درصد بتوانند قیمت‌ها را افزایش یا کاهش بدهند. وی ادامه داد این اتحادیه‌ها باید به‌دنبال سازوکاری باشند که اگر کسی خواست قیمت خودرو را افزایش دهد، تاییدیه اتحادیه مربوطه را بگیرد.

وی ادامه داد: مالکیت آگهی‌دهنده باید مشخص شود و هر کسی نتواند به‌صورت دلخواه و بدون ضابطه آگهی بدهد و به افزایش قیمت التهابی بازار دامن بزند که احراز هویت به‌صورت موقت تهیه شده اما باید دائمی شود. جاویدنیا تاکید کرد: هدف ما جلوگیری از تلاطم قیمت‌ها است و نباید اجازه دهیم برخی از مشتریان قیمت‌های نجومی ارائه دهند و بازار را با مشکل روبه‌رو کنند. البته این راه‌حل موقت است؛ اما باید به‌صورت دائم باشد چون اگر قیمت‌ها در جای رسمی مطرح نشود، به‌صورت زیرزمینی از شبکه‌های اجتماعی سردر خواهد آورد و زمانی که یک بستر مرجعی برای تعیین قیمت پیدا کردیم، باید آن را مدیریت کنیم.

همچنین رضا الفت نسب، سخنگوی اتحادیه کسب‌و‌کارهای اینترنتی نیز شرایط جدید بازگشت آگهی‌های خودرو به سایت‌های خرید و فروش را تشریح کرده و گفته: قرار است اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی تهران هر روز لیست کف قیمت تمامی خودروها در بازار را در اختیار سایت‌های درج آگهی قرار دهد و درج قیمت خودرو با حداکثر ۳ درصد بیش از قیمت اعلامی، در آگهی‌های اینترنتی ممکن خواهد بود. همچنین مقرر شد در صورت افزایش التهاب در بازار خودرو، اتحادیه نمایشگاه‌داران تهران روزانه در ۲ نوبت، کف قیمت خودروها را به اتحادیه اعلام کنند تا این قیمت‌ها را در اختیار سایت‌ها و پلتفرم‌های درج آگهی قرار دهیم. وی در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه معاون فضای مجازی دادستانی از نوسان ۵ درصدی بیشتر از قیمت کف‌بازارصحبت کرده بود که درباره خودرو روی ۳ درصد نهایی شده، توضیح داد: طبق آنچه با دوستان دادستانی صحبت کردیم مقرر شد همان ۳ درصد باشد که محدوده نوسان قیمت زیاد نباشد.