سبقت فروش خودروسازان از تولید با رشد 27 درصدی

طبق صورت‌های مالی ارائه شده به بورس توسط ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو، این سه خودروساز در مجموع ۶۲۱ هزار و ۶۳۶ دستگاه انواع محصول را در هفت ماه امسال به فروش رسانده‌اند. در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، فروش خودروسازان بزرگ بالغ بر ۱۳۳ هزار دستگاه معادل بیش از ۲۷ درصد رشد کرده است. با توجه به اینکه این سه خودروساز در هفت ماه امسال، در مجموع حدود ۵۶۶ هزار دستگاه تولید داشته‌اند، میزان فروش آنها بیش از ۷۰ هزار دستگاه بیشتر از تیراژشان بوده است. این موضوع احتمالا بیش از هر مساله دیگری با ماجرای تکمیل و تجاری‌سازی خودروهای ناقص در ارتباط است. در واقع تسریع تکمیل‌کاری ناقص‌ها در نیمه نخست امسال و عرضه آنها به بازار، دلیل اصلی رشد فروش و پیشی گرفتن از تولید به شمار می‌رود.

در بین خودروسازان بزرگ اما بیشترین فروش نصیب ایران خودرو شده است. این شرکت در هفت ماه امسال ۳۲۲ هزار و ۶۵۸ دستگاه انواع خودرو را به فروش رسانده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، حدودا ۴۳ درصد رشد را نشان می‌دهد. بیشترین محصول فروخته شده توسط ایران خودرو در بازه زمانی موردنظر، به خانواده پژو مربوط می‌شود که حدودا ۲۰۱ هزار دستگاه فروش داشته است. در مقایسه با هفت ماه سال گذشته، ایران خودرو تقریبا ۴۵ هزار دستگاه پژوی بیشتری را به فروش رسانده است. همچنین کمترین خودروی فروخته شده توسط این شرکت نیز تارا بوده است.

دیگر خودروساز بزرگ ایران یعنی سایپا نیز در هفت ماه سال جاری ۲۲۰ هزار و ۶۴۳ دستگاه انواع محصول را به فروش رسانده است. مقایسه این آمار با میزان فروش سال گذشته سایپایی‌ها نشان می‌دهد این شرکت توانسته ۱۶درصد خودروی بیشتری تا پایان مهر امسال بفروشد. بیشترین محصول فروخته شده توسط سایپا به خانواده X۲۰۰ مربوط می‌شود که تیبا، کوئیک و ساینا را در‌بر می‌گیرد. در هفت ماه امسال حدود ۱۷۸ هزار دستگاه از این خانواده به فروش رفته که نسبت به مدت مشابه پارسال رشد تقریبا ۱۱ هزار دستگاهی را نشان می‌دهد. کمترین خودروی فروش رفته توسط سایپا طی بازه زمانی تحت بررسی، شاهین بوده است.

سری هم به پارس خودرو سومین خودروساز بزرگ کشور بزنیم، شرکتی که در هفت ماه امسال، با رشد فروشی کمتر از دو خودروساز دیگر مواجه بوده است. میزان فروش هفت ماه امسال پارس خودرو ۷۸ هزار و ۳۳۵ دستگاه بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدودا هشت درصد افزایش را نشان می‌دهد. گروه Q۲۰۰ بیشترین محصول فروخته‌شده توسط پارس خودرو در هفت ماه امسال بوده که آماری ۴۴ هزار و ۱۳۳ دستگاهی از خود به جا گذاشته است. کمترین محصولی هم که تا پایان مهر امسال توسط پارس خودرو به فروش رفته، برلیانس بوده که فروشی تنها پنج دستگاهی داشته است. این محصول البته طی سال جاری در پارس خودرو تولید نشده است.