اگر چه در دولت دوازدهم، قیمت‌های جدید خودرو در مقاطع زمانی ۶ ماهه یا سه ماهه در دستور کار بود اما دولت سیزدهم به دلیل تبعات اجتماعی چندان میلی به افزایش قیمت‌ها ندارد، این در شرایطی است که طی یک سال و نیم گذشته تورم تولید، رشد چشمگیری داشته است. وزارت صمت با آگاهی از زیان تولید در شرایطی نسبت به رشد قیمت کارخانه‌ای خودرو اقدامی نکرده که زیان انباشته خودروسازی به گفته قطعه‌سازان به ۱۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. از آغاز به‌کار دولت سیزدهم، تنها یک‌بار آن هم در آذر ماه سال گذشته قیمت‌ها به میزان ۱۸ درصد رشد یافت. اما در مقابل مقاومت در برابر رشد قیمت کارخانه‌ای وزارت صمت برنامه کاهش هزینه تولید خودرو را در دستور کار قرار داده که اتحاد استراتژیک دو شرکت ایران خودرو و سایپا در همین راستا تعریف شده است. تولید خودروی اقتصادی مشترک و ارائه خدمات پس از فروش به طور اشتراکی از جمله پروژه‌هایی است که دو شرکت برای کاهش هزینه‌ها دنبال می‌کنند. اتحاد دو شرکت تنها در پروژه ال ۹۰ بود حال آنکه در شرایط کنونی این اتحاد با شکل و شمایلی متفاوت در حال تکرار است.

بر این اساس روز گذشته مدیران عامل دو شرکت ایران خودرو و سایپا در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما به تشریح این همکاری استراتژیک پرداختند.

مهدی خطیبی مدیرعامل ایران خودرو در این زمینه تاکید کرده که قیمت تمام‌شده شامل هزینه‌های متغیر و سربار می‌شود و اتحاد راهبردی نخستین کاری است که به صورت مستقیم انجام خواهد شد؛ بدین معنا که هزینه‌های سربار را سرشکن می‌کند و منجر به کاهش هزینه تولید می‌شود. مدیرعامل ایران خودرو اما وجه دیگر این همکاری را در چانه‌زنی برای تامین بهتر و کم‌هزینه مواد اولیه خوانده و تاکید می‌کند که خروجی این اتحاد راهبردی در بخش قوای محرکه و تامین مشترک قطعات بیشتر است و کاهش هزینه را به دنبال دارد. خطیبی این نکته را یادآور می‌شود که به جای رقابت منفی میان ایران‌خودرو و سایپا و هدررفت منابع و امکانات، هر دو خودرو‌ساز به نتیجه قطعی رسیدند که با اتحاد راهبردی بتوانند از ظرفیت‌‌ها و امکانات همدیگر استفاده کنند. وی در این زمینه به کمیته مشترکی اشاره می‌کند که ذیل اتحاد راهبردی گروه ایران خودرو و سایپا یکسری رئوس برنامه و سیاست اجرایی تعریف شده است. بر این اساس یکی از برنامه‌ها همکاری مشترک در خدمات پس از فروش و امداد خودرو است. خطیبی این نکته را نیز مورد تاکید قرار می‌دهد که آنچه در سال‌های گذشته بین این دو گروه در مواقع ویژه انجام می‌شد، رقابت منفی بود که هدررفت منابع و انرژی را به دنبال داشت. در این زمینه محمدعلی تیموری مدیرعامل سایپا نیز تاکید کرده که این اتحاد راهبردی در دو جهت تاثیر بسیار خوبی خواهد داشت، یکی هزینه‌های مشتری در خدمات پس از فروش که خیلی کم می‌شود و دوم اینکه هزینه‌های خودروساز در زنجیره تامین کاهش پیدا می‌کند و به قیمت تمام‌شده مناسب می‌‌رسد.