وزیر امور اقتصادی و دارایی در سی‌ودومین جلسه شورای وزیران صندوق اوپک در اتریش گفت: براساس آخرین گزارش سالانه اوپک، درآمد کشورهای عضو این سازمان از صادرات نفت، گاز و مشتقات نفتی در سال ۲۰۰۹، در مقایسه با سال قبل از آن ۴۰ درصد کاهش یافت. به گزارش شبکه اخبار اقتصاد و دارایی (شادا)، شمس‌الدین حسینی با اشاره به این مطلب اظهار کرد: ارزش صادرات کشورهای اوپک در سال ۲۰۰۹ برابر با ۷۷۱ میلیارد و ۲۲۱ میلیون دلار بود در حالی‌که در سال ۲۰۰۸ این رقم بیش از یک تریلیون و ۲۷۴ میلیارد دلار بود که کاهش ۵۷۵ میلیارد دلاری را نشان می‌دهد. وی افزود: کشورهای عضو اوپک در سرمایه‌گذاری‌های خود در نقاط مختلف دنیا از اثرات مخرب بحران تاثیر پذیرفتند و در برنامه‌های توسعه‌ای خود با مشکل و چالش مواجه شده و خساراتی را متحمل شدند. وی با اشاره به تاثیرات بحران مالی جهانی بر عملکرد بازارها، موسسات مالی و صندوق اوپک به عنوان یک نهاد توسعه‌ای برای کشورهای کم‌درآمد و با درآمد متوسط تاکید کرد: بی‌تردید پس از وقوع بحران تقاضا و انتظار از چنین صندوقی برای تجهیز منابع جهت برطرف کردن اثرات مخرب بحران بیش از گذشته شد.

وی ادامه داد: در این شرایط، انجام برخی تعدیل‌ها در برنامه صندوق اوپک منطقی و پذیرفتنی است و در سطح دنیا لطمه‌ای به اعتبار و جایگاه این نهاد وارد نمی‌کند. حسینی افزود: صندوق اوپک می‌تواند اولویت خود را بر کشورهای کم‌درآمد متمرکز و کشورهای با درآمد متوسط را از اولویت پرداخت وام خارج نماید. وی گفت: صندوق اوپک موسسه‌ای است که براساس حسن نیت اعضای خود و برای کمک به توسعه در کشورهای کم‌درآمد و کشور‌های درحال توسعه تشکیل شده و بنای کار این صندوق نیز بر این اساس است که به عنوان یک نهاد مالی خودگردان فعالیت نماید.

وزیر اقتصاد با توجه به محدویت منابع پیشنهاد کرد این صندوق برنامه‌های پرداخت وام خود را متناسب با منابع موجودش محدود و در ارائه وام‌های متنوع دقت نماید.

وی با اشاره به پیچیدگی چهره اقتصادی و سیاسی جهان در مقطع حاضر اظهار داشت: بحران مالی غرب از ۳ سال قبل آغاز و هنوز مهار نشده ضمن اینکه روند بهبود نامطمئن و پتانسیل تورمی اغلب کشورهای جهان را با دشواری مواجه کرده است، ناپایداری‌های اساسی منطقه یورو و نوسانات نامطلوب برای سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی و از جمله ثروت کشورهای تولیدکننده نفت، نیازمند هوشیاری بالا در برخورد با آن می‌باشد. وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان تاکید کرد: در عین وجود تهدیدهای ناشی از بحران مالی جهانی، می‌توانیم از فرصت‌های پدید آمده نیز استفاده نماییم.

وی افزود: این وضعیت فرصت مناسبی است که صندوق اوپک شاهد تحول و به نوعی بلوغ در رویکرد خود باشد و از اتکای صرف به تامین منابع نقدی از سوی کشورهای عضو اوپک به سمت روش‌های نوین و کارآی تامین مالی حرکت کند.

حسینی که در سی‌ودومین جلسه شورای وزیران صندوق اوپک با موضوع رویکرد جدید صندوق اوپک به تامین منابع مورد نیاز سخن می‌گفت، اظهار کرد: اتکا به تزریق منابع جدید از سوی سهامداران صندوق، مانع از انجام نوآوری‌های مالی و بلوغ و شکوفایی این صندوق می‌شود و بدین ترتیب صندوق همیشه و با بروز هر تلاطمی در بازار و ناپایداری- که ویژگی ذاتی اقتصاد آزاد است- باید دست به دامان سهامداران شود.