ارزش راهبردی انتخابات 98 عكس: تسنیم

ازسوی دیگر اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری، با اشاره به اهمیت انتخابات مجلس و افزایش مشارکت معنادار مردم در انتخابات گفت: پیش‌نیاز مشارکت حداکثری این است که همه مردم احساس کنند در انتخابات نامزدهایی حضور دارند که به دیدگاه‌های آنها نزدیک بوده و می‌توانند به آنها رأی دهند. او افزود: مردم باید احساس کنند از همه گروه‌ها، جریان‌ها و اقوام که در چارچوب نظام هستند در انتخابات حضور دارند و آنها می‌توانند به این نامزدها رأی دهند و انتخابات، انتخاباتی قانون‌مدار، سالم و رقابتی است. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه نیز با حضور در این همایش با بیان اینکه انتخابات امسال و سال آینده ارزش راهبردی برای کشور دارد، گفت: امسال هم مردم با حضورشان ثابت می‌کنند که سیاست آمریکا سیاستی شکست‌خورده است. مهم نیست چه کسی پیروز می‌شود. مهم این است که در انتخابات ایران پیروز شود و آمریکا شکست بخورد؛ لذا انتخابات امسال و سال آینده ارزش راهبردی برای کشور دارد. همزمان عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان گفت: در هر مرحله‌ای از انتخابات که بتوانیم امنیت و سلامت را تضمین کنیم با هماهنگی وزارت کشور انتخابات الکترونیکی برگزار می‌کنیم.

توصیه‌های وزیر کشور

وزیر کشور در همایش فرمانداران سراسر کشور توصیه‌هایی را در رابطه با انتخابات و برگزاری آن که اواخر سال‌جاری انجام می‌شود ارائه کرد.

به گزارش «ایسنا» عبدالرضا رحمانی‌فضلی با بیان اینکه «در سال‌جاری علاوه‌بر انتخابات مجلس، انتخابات میان‌دوره‌ای خبرگان هم برگزار می‌شود» گفت: اگر هماهنگی بین اجرا و نظارت وجود نداشته باشد دچار اشکال می‌شویم. وزیر کشور با تاکید بر اینکه «فرمانداران باید از قدرت هماهنگی برخوردار باشند» گفت: هماهنگی به معنای عدول از وظایف و استقلال وزارت کشور نیست. در عین حال به فرمانداران و استانداران می‌گویم که استقلال خود را حفظ کنند. در این مدت شش سال هم ضرر نکردیم. مبنای کار ما در این مدت مبتنی‌بر انسجام و هماهنگی بوده است. به‌عنوان مثال اگر سیل جاری شده همه مدیران و دستگاه‌ها به میدان آمدند تا این موضوع را برطرف کنند.وی تاکید کرد: در انتخابات باید مشارکت به ابزار پیش برنده سیاست داخلی و سیاست خارجی تبدیل شود. در اجرا هم باید حتما قانون را اجرا کنیم. بی‌طرفانه عمل کنیم و هیچ‌کس در اجرا و نظارت نباید طرفداری از حزبی یا کسی داشته باشد. شعار ندهیم. بی‌خودی صحبت نکنیم. در عمل بی‌طرفی داشته باشیم، جامعه خود قضاوت می‌کند. همچنین سعی کنیم اعتماد مردم را از دست ندهیم. امنیت انتخابات برای ما مهم است باید انتخابات امن و سالم برگزار کنیم.

نگاه غالب

وزیر کشور در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: ما اوج تنش‌های اجتماعی را در دی‌ماه دو سال قبل داشتیم، اما نقش اصلی را مردم ایفا کردند. آنها [ضد انقلاب]هم تحلیل و باور غلط پیدا کردند که برای اوایل سال بعد اقداماتی را طراحی کنند به معنای اینکه می‌خواستند سوءاستفاده کنند. رسانه‌هایشان پای کار آمدند و بحث کامیون‌داران، دراویش و... نیز از این جمله است. حتی در مرداد ماه تبلیغات سه ماهه‌ای انجام دادند تا مرداد را به دی دیگری تبدیل کنند، اما مردم همواره با عمق بینش سیاسی و تجربه و هماهنگی دستگاه‌های امنیتی ایفای نقش کردند. رحمانی‌فضلی تاکید کرد: از نظر شاخص‌های امنیتی خوب هستیم، اما باید بدانیم که شکنندگی هم داریم ولی باید مواظب باشیم که کوتاه نیاییم. نگاه غالب ما در مقابله با دشمن، مقاومت و استقامت است.

برنامه‌ریزی برای انتخابات الکترونیک

وزیر کشور در ادامه سخنانش گفت: در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری انتخابات تمام الکترونیکی در ۱۴۰ حوزه رای‌گیری هستیم. وی در پاسخ به پرسشی درباره برگزاری انتخابات الکترونیکی بیان کرد: انتخابات الکترونیک را در انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراها در ۱۴۰ شهرستان برگزار کردیم. الان با شورای نگهبان مذاکره داریم. بخش اعظم کار در انتخابات الکترونیکی، احراز هویت است که در احراز هویت الکترونیکی با شورای نگهبان به توافق رسیده‌ایم. رحمانی‌فضلی با بیان اینکه در حوزه رای‌گیری و شمارش، بحث‌ها با شورای نگهبان در حال انجام است، خاطرنشان کرد: امیدواریم بخش زیادی از حوزه‌ها را الکترونیکی برگزار کنیم. کارشناسان ما با آنها (شورای نگهبان) به نتایج خوبی رسیده‌اند. اگر در این دوره بتوانیم بخش زیادی از انتخابات را الکترونیک برگزار کنیم، می‌توانیم گام بلندتری برای برگزاری انتخابات الکترونیک در تمام حوزه‌ها برداریم.

جابه‌جایی‌ها باید زودتر انجام شود

به گزارش «ایرنا» جابه‌جایی‌ها موضوع مهم دیگری بود که وزیر کشور در جمع استانداران و فرمانداران سراسر کشور عنوان کرد و گفت: وارد انتخابات شدیم و جابه‌جایی‌ها باید زودتر انجام شود البته از باب ضرورت شب انتخابات هم جابه‌جایی را انجام می‌دهیم، اما استانداران و فرمانداران جابه‌جایی‌ها را زودتر انجام دهند و تقسیمات کشوری هم از جایی محدود می‌شود.

اهداف آمریکا از تحریم ایران

معاون اول رئیس‌جمهور نیز با تاکید بر اینکه «راهبرد ما ثبات‌سازی و امنیت‌سازی است»، گفت: آمریکا به‌دنبال بر هم زدن امنیت منطقه خلیج‌فارس و خاورمیانه است. به گزارش «ایسنا» اسحاق جهانگیری در همایش فرمانداران سراسر کشور که در محل وزارت کشور برگزار شد، گفت: تحریم‌های بی‌سابقه‌ای که آمریکا در واقع بعد از نقض برجام به کشور تحمیل کرد هدف‌شان این بود که در مرحله نخست به اصل نظام آسیب بزنند و در مرحله دوم به اقتصاد کشور و زندگی مردم فشار آورند.

معاون اول رئیس‌جمهور تصریح کرد: آمریکا به دلایل سیاسی به‌دنبال به هم زدن امنیت منطقه خلیج فارس و خاورمیانه است و علت اصلی این است که اسرائیل جز در فضای ناامنی امکان حیات ندارد، آنها تلاش کردند سوریه و عراق را به‌هم بزنند، قبلا در افغانستان این کار را انجام دادند؛ در واقع آنها به‌دنبال این هستند که همواره کشورهای منطقه موضوعاتی برای درگیری داشته باشند.

وی اظهار کرد: آمریکایی‌ها وقتی می‌خواهند به کشوری آسیب بزنند از دولت‌های قانونی و مردم منطقه حمایت می‌کنند. البته اکنون آمریکایی‌ها از بخش عمده‌ای از اهداف‌شان ناامید شده‌اند. آنها بر مبنای یک بررسی تحلیلی گفتند سال ۹۷ پایان جمهوری اسلامی ایران است. خیلی هم با صراحت گفتند که ایران جشن ۴۰ سالگی نمی‌گیرد. از شش ماه قبل از شروع سال ۹۷ راهبرد آنها افزایش ناامنی داخلی با ایجاد جنگ روانی بود. با خروج از برجام به گونه‌ای فکر می‌کردند شرایط کشور به هم می‌خورد اما در این موضوع شکست خوردند؛ در صفر کردن صادرات نفت و در فروپاشی اقتصاد هم شکست خوردند. جهانگیری همچنین گفت: روز چهارشنبه هم رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که تحریم‌های سخت‌تری در پیش است. با رویکردهای سنتی و نخ‌نما نمی‌توانیم با این مسائل درهم‌تنیده اقتصادی و اجتماعی مواجه شده و از آنها عبور کنیم. اکنون زمان نشان دادن فهم، عزم و اراده متفاوتی برای روبه‌رو شدن با مشکلات است و مهمترین نکته این عزم آن است که دولت موفق شود از ظرفیت‌های درون کشور، مردم و نهادهای مدنی برای عبور از این مساله استفاده کند.

جهانگیری با تاکید بر این نکته که راهبرد ما ثبات‌سازی و امنیت‌سازی در منطقه است گفت: راهبرد ما مقاومت است. در منطقه تا جایی که می‌توانیم از قدرت‌مان برای برقراری ثبات و امنیت استفاده می‌کنیم. طی قرن‌ها ایران همواره حافظ منطقه خلیج فارس بوده است و اگر نقش ایران نبود معلوم نبود سرنوشت عراق و سوریه و برخی دیگر از کشورها چه می‌شد.

جهانگیری با بیان اینکه «آمریکایی‌ها دنبال فروپاشی اقتصاد ایران بوده‌اند»، گفت: آنها به اقتصاد ما ضرباتی زدند و شوک‌های اقتصادی هم باعث کاهش ارزش پول ملی و افزایش تورم می‌شود. آنها در این مدت تلاش کردند فروش نفت ایران را به صفر برسانند، اما ما هم تلاش وسیعی انجام دادیم و وزارت نفت هم مجوزهای لازم را گرفت و از همه ظرفیت‌ها برای فروش نفت استفاده کرد. درست نیست که کسی بگوید از راهکارمان برای فروش نفت استقبال نشد. ما از همه پیشنهادها استقبال کردیم به جز افرادی که فکر می‌کردند به بهانه تحریم، بابک زنجانی در کشور راه بیندازند. فریادها، فریادهای بابک زنجانی است. من خودم گفته‌ام هر کس راهکاری برای فروش نفت دارد ارائه دهد.

نفت خود را می‌فروشیم

معاون اول رئیس‌جمهوری همچنین گفت: انگلیس وقتی نفتکش ما را توقیف می‌کند می‌داند اقدامش موجب بی‌آبرویی است، اما در عین حال می‌داند که نفتکش‌های ما در حال حرکت است و آنها مقصد را نمی‌دانند. چرا آنها سندی رو نکردند که نفتکش ما به بندری که می‌گفتند می‌رود؟ ما به هر حال نفت خود را فروخته‌ایم، ولی نه به میزانی که می‌خواستیم، اما روز به روز بر میزانی که می‌خواهیم بفروشیم نزدیک‌تر می‌شویم.

وی اظهار کرد: کل بدهی ارزی خارجی ما در سال ۹۶، معادل ۴/ ۱۲ میلیارد دلار بود که این رقم اکنون به ۵/ ۹ میلیارد دلار رسیده است. ما قادر هستیم تا آخر سال ۹۹، تعداد ۲۰ طرح پتروشیمی را به بهره‌برداری برسانیم و ظرفیت تولید ما به بالای ۹۰ میلیون تن خواهد رسید. البته به غیر از بودجه دولت نهادهای عمومی غیردولتی و بخش خصوصی هم منابع زیادی به اقتصاد آورده‌اند و هر هفته طرح‌های مختلفی در حال افتتاح است و کشور مثل یک کارگاه در حال فعالیت است، ولی عده‌ای دنبال تضعیف روحیه مردم و مدیران هستند. مسوولان نباید اجازه دهند که آنها را از ارتباط با بخش خصوصی بترسانند. نباید به خاطر چند مفسد بخش خصوصی کنار گذاشته شود. من از استانداران می‌خواهم در بحث‌های گردشگری رونق تولید و اقتصاد مقاومتی تمرکز داشته باشند و از خلاقیت و نوآوری جوانان استفاده کنند.

فروش ۱۰ هزار میلیارد تومان دارایی‌های دولت

به گزارش «ایسنا» معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه «در جلسه سران قوا عدد بودجه از ۴۴۷ هزار میلیارد تومان به ۳۸۶ هزار میلیارد تبدیل شده است» گفت: این یعنی ما باید هزینه‌ها را کاهش دهیم و به فکر منابع درآمدی جدید باشیم. قرار است ۱۰ هزار میلیارد تومان دارایی‌های دولت فروخته شود؛ بنابراین دستگاه‌ها باید کمک کنند دارایی‌های مازاد فروخته شود و هیچ کس حق مقاومت در این زمینه ندارد. برخی دستگاه‌ها بی‌خود روی برخی دارایی‌های خود دست گذاشته‌اند. از سویی هزینه‌های غیر ضرور نیز باید متوقف شود.

واکنش به القای ناکارآمدی دولت

جهانگیری با اشاره به اینکه «کسانی که به القای ناکارآمدی و بی‌تفاوتی دولت دامن می‌زنند در واقع به سرمایه اجتماعی کشور آسیب می‌زنند» افزود: در خارج از کشور مرتب می‌گویند نظام ناکارآمد است. عده‌ای در داخل آگاهانه یا ناآگاهانه می‌گویند نظام ناکارآمد نیست؛ بلکه دولت ناکارآمد است. این در حالی است که دولت بخش اصلی نظام است. گاهی خبر دروغ می‌سازند و آن را مبنای تحقیق قرار می‌دهند و ده‌ها اتهام دیگر به مسوولان دولتی می‌زنند و فکر می‌کنند اگر دولت تضعیف شود آنها تقویت می‌شوند، در حالی‌که مردم اگر از دولت برگردند به آنها روی نمی‌آورند. من معتقدم باطل‌السحر تهدیدات داخلی و خارجی افزایش اعتماد و امید مردم و تقویت همبستگی و انسجام ملی است.

لزوم ارتباط با نخبگان

به گزارش «ایرنا» جهانگیری با تاکید بر اینکه باید کاری کنیم مجموعه نظام را کارآمد نشان دهیم، راه آن را گفت‌وگو و ارتباط با جامعه نخبگان دانست و تصریح کرد: برای اینکه دولت موفق شود از این تحریم‌ها و راهبردهای آمریکا عبور کند باید از ظرفیت‌های موجود در کشور استفاده کند و با نخبگان ارتباط بگیرد و این ارتباط کم است.

پاسخ ظریف به منتقدان برجام

محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه نیز در همایش فرمانداران سراسر کشور طی سخنانی، اظهار کرد: امسال سال بسیار مهمی را گذرانده‌ایم و در پیش‌رو هم داریم و نیاز است که با توجه به اهمیت این سال برای جمهوری اسلامی ایران از منظر امنیت ملی کارها پیگیری شود. به گزارش «ایسنا» وی اظهار کرد: برخی از دوستان می‌گویند برجام استحکام نداشت، آمریکا آن را زیر پا گذاشت. بنده می‌گویم خیلی هم[محکم]بود الان هم می‌بینیم در آینده هم می‌بینیم؛ منافع ملی اجازه نمی‌دهد ما فیلم بسازیم. ظریف ادامه داد: آیا توافق موشکی با روسیه محکم نبود؟ آیا اساسنامه یونسکو محکم نبود؟ آیا کنوانسیون محیط زیست هم محکم نبود؟ آیا همه دنیا هر کسی که توافقی کرده همه سرشان کلاه رفته بود؟ خیر. آمریکا سیاستش یکجانبه‌گرایی است. نتیجه‌اش را در جلسه شورای حکام دیدیم، اگر عاقلانه رفتار کنیم باز هم خواهیم دید.

وی تاکید کرد: ایران چند واحد نیست، خارجی‌ها خیال نکنند با ایران متشتت مواجه هستند. آنها با ایران یکپارچه‌ای مواجه هستند که آخر سال پای صندوق‌های رأی می‌آید و وحدت و انسجام ملی را نشان می‌دهد. وزیر امور خارجه در ادامه گفت: اینستکس ممکن است برای ما ارزشی نداشته باشد، اما یک ارزش استراتژیک دارد و آن این است که نزدیک‌ترین متحدان آمریکا مکانیزمی ایجاد کردند که آمریکا را دور بزنند.

تاکید بر برخورد با تخلفات

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان نیز در سومین روز همایش سراسری فرمانداران گفت: اگر ما رأی مردم را حق‌الناس بدانیم، سلامت، مشارکت و امنیت انتخابات یک مساله مهم برای ما می‌شود. فرمانداران و استانداران در اجرای صحیح قانون نقش دارند و علایق و سلایق به جای خود اما قانون باید اجرا شود. مشارکت، سلامت و امنیت انتخابات با اجرای صحیح قانون حاصل می‌شود. اگر قانون صحیح اجرا شود ما هیچ نگرانی بابت مشارکت و حتی اعتراض نخواهیم داشت؛ زیرا می‌توانیم پاسخ همه مسائل را بدهیم.کدخدایی خاطرنشان کرد: انتخاب صحیح معتمدین و برخورد با تخلفات اعتماد جامعه را افزایش می‌دهد. یکی از ضعف‌های قانون انتخابات،[در زمینه] برخورد با تخلفات است اما با این حال برخورد قاطع با تخلف اگر انجام شود دیگر به جانبداری متهم نخواهیم شد. در انتخابات تخلف رخ می‌دهد و طبیعی است. رخ دادن تخلف در انتخابات طبیعی است، اما چگونگی برخورد با آن هم مهم است. هر جا هستیم باید برخورد قاطعی با تخلف داشته باشیم.

آغاز کار انتخابات

همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم، جمال عرف رئیس ستاد انتخابات کشور در همایش فرمانداران سراسر کشور اظهار کرد: عملا وزارت کشور از دهم اردیبهشت وارد تقویم انتخابات شد و ستاد انتخابات در وزارتخانه و در سراسر کشور تشکیل شده است. به گزارش «ایسنا» وی افزود: در حال حاضر در تمامی استان‌ها، ستادهای انتخابات تشکیل و کار انتخابات شروع شده است.