با دنیا قهر نیستیم عکس: باشگاه خبرنگاران

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در حاشیه این مراسم در واکنش به ثبت سازوکار ویژه مبادله تجاری اروپا با ایران (اینستکس) گفت‌: این موسسات میدانی است که می‌توان عیار اروپایی‌ها را سنجید. لاریجانی گفت: این موسسات نتیجه کاری بود که خود اروپایی‌ها برای خودشان انجام دادند، یعنی کشورهای اروپایی در مصافی که با آمریکایی‌ها داشتند منزلت و وزن خودشان را در عرصه‌های بین‌المللی نشان دادند. وی در ادامه تصریح کرد: ما هم باید آن را بررسی کنیم تا ببینیم در مسیر عمل چقدر موفق خواهد شد. فعلا درباره آن نه خیلی می‌توان منفی صحبت کرد و نه می‌توان خیلی مثبت گفت‌؛ بلکه باید در مقام عمل آن را ارزیابی کرد.

وابستگی نداریم

به گزارش «ایسنا»، علی لاریجانی روز گذشته در مراسم افتتاح نمایشگاه ملی دستاوردهای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با اشاره به دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در بخش بین‌الملل گفت‌: در مسائل بین‌المللی نظریه‌ای از جانب امام(ره) مطرح شد. امام(ره) تاکید کردند به هیچ وجه به قدرت‌های شرق و غرب وابسته نخواهیم شد. بسیاری از کشورها گفتند این تئوری، توهم است و شما نمی‌توانید بدون شرق و غرب سر پا بایستید. دو قطبی در سپهر جغرافیایی بین‌الملل و کشورهای جهان سایه انداخته بود به همین دلیل وقتی جنگ علیه ایران راه افتاد همه کشورها بر ضد ایران به صدام کمک کردند، اما این تئوری زنده ماند. هر چند که هزینه زیادی برای ما داشت، اما دیگر کسی جرات نمی‌کند با ایران درگیری نظامی داشته باشد. لاریجانی با اشاره به عملکرد دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت‌: دستگاه دیپلماسی کشورمان هم در جنگ و هم در سایر مشاجرات تلاش کرده است. ما با دنیا هیچ وقت قهر نکرده‌ایم؛ از ارتباطات‌مان استفاده می‌کنیم ولی به هیچ قدرتی وابسته نمی‌شویم. به گزارش خبرگزاری فارس، او با تاکید بر اینکه از ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم، اما وابستگی نداریم، افزود: ما زهر وابستگی را در رژیم گذشته چشیدیم و نمی‌خواهیم وابسته باشیم، ممکن است هنوز هم مشاجراتی با ما در صحنه بین‌المللی داشته باشند اما پذیرفته‌اند که ایران به هیچ وجه حاضر نیست عزت خود را از دست بدهد. حضور عزتمندانه جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌المللی معلول طراحی‌های انقلاب است. برخی کشورهای منطقه به‌دنبال هدف‌های خرد و پست بودند و ره به جایی نبردند، البته هنوز هم برخی کشورها این موارد را پیگیری می‌کنند.

بین دو مسیر نمانده‌ایم

ازسوی دیگر علی لاریجانی در گفت‌وگو با شبکه المیادین لبنان بااشاره به اقدام اروپا درخصوص برجام گفت: ایران برای پیشروی خود راه‌های مختلفی پیش‌روی خود دارد و بر حسب شرایط سناریوهای مختلف را مورد بررسی قرار داده است. ایران بین دو مسیر نمانده است. به گزارش خبرگزاری فارس، رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: بر فرض اینکه اروپایی‌ها با ایران همکاری کنند، یک سناریو را پیش می‌بریم و در صورتی که همکاری نکنند، سناریوهای دیگری داریم که به موقع پاسخ آنها را می‌دهیم.

دنبال پایگاه درست کردن نیستیم

او در ادامه این گفت‌وگو که به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی صورت گرفت، با بیان اینکه ایران در سوریه، لبنان و عراق نیست که بخواهد کاری کند، گفت: در لبنان حزب‌الله وجود دارد و به‌عنوان یک جریان لبنانی، عقلانی فعالیت می‌کند. او افزود: البته ما نیز به آنها کمک کردیم و نفی نمی‌کنیم. اگر کمکی کنیم نفی نمی‌کنیم. ما به حزب‌الله کمک کردیم، ولی ایران در لبنان حضور ندارد. در سوریه نیز شرایط همین طور است.لاریجانی افزود: در سوریه آقای بشار اسد جریانی دارد که نسبتا جریان روپایی است. این‌ها تلاش کردند این جریان را از بین ببرند و سوریه از ما کمک خواست و ایران به آنها کمک کرد، اما ایران پایگاهی در آنجا ندارد که می‌گویند ما پایگاه ایران را مورد اصابت قرار دادیم. وی تاکید کرد: ایران به‌دنبال پایگاه درست کردن در سایر کشورها نیست اگرچه ایران به فلسطین، حماس یا جهاد اسلامی کمک می‌کند اما پایگاه نمی‌زنیم.

با سعودی‌ها مشکلی نداریم

رئیس مجلس شورای اسلامی درادامه این گفت‌وگو با بیان اینکه علی‌القاعده با سعودی‌ها مشکلی نداریم، اما آنها هستند که مساله ایجاد می‌کنند، گفت: یک بار با مرحوم ملک عبدالله پادشاه سعودی ملاقات داشتم و در حاشیه ملاقات به من گفت افرادی به من گفته‌اند که ایران ۵ میلیون پاسدار در عراق دارد، به او گفتم پدر آمرزیده کل پاسدارهای ما ۲۰۰ هزار نفر هستند، چطور ممکن است ۵ میلیون پاسدار در عراق داشته باشیم؟ اطلاعات غلط به آنها می‌دهند.لاریجانی درباره اینکه آیا امکان عملی شدن تهدیدهای نظامی آمریکا علیه ایران وجود دارد، گفت: آمریکایی‌ها بی‌عقلی می‌کنند ولی مختصر عقلی دارند که رویِ مین پا نگذارند تا ویلچری نشوند. بعید می‌دانم چنین تصوراتی در ذهن آنها باشد.