مرکز آمار کشور درصد تغییرات شاخص قیمت را در دو گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات و گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات گزارش می‌کند. آمار منتشر شده نشان می‌دهد شاخص قیمت گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات به ۸/ ۱۶۱ واحد رسیده است که به نسبت ماه گذشته رشد ۶/ ۸ درصدی و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵/ ۴۷ درصد افزایش داشته است. شاخص گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات نیز در مهرماه به ۴/ ۱۳۷ واحد رسیده که نسبت به شهریورماه ۴/ ۶ درصد و نسبت به شهریور سال گذشته رشد ۲/ ۲۷ درصدی داشته است.

آنالیز گروه‌های تورم‌زا

مرکز آمار کشور شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور را در ۱۲ گروه اصلی خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها، دخانیات، پوشاک و کفش، مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها، مبلمان و لوازم خانگی، بهداشت و درمان، حمل و نقل، ارتباطات، آموزش، هتل و رستوران و کالاها و خدمات متفرقه محاسبه می‌کند. آخرین گزارش منتشر شده مرکز آمار نشان می‌دهد بیشترین تورم نقطه به نقطه به گروه دخانیات با ۸/ ۱۶۵ درصد تعلق داشته است. پس از آن گروه تفریح و فرهنگ با رشد ۵۹ درصد قرار دارد و گروه مبلمان و لوازم خانگی با تورمی معادل ۷/ ۵۲ درصد جایگاه سوم را به‌دست آورده است.

اما گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها که بیشترین ضریب اهمیت را در میان گروه‌های محاسبه‌گر شاخص تورم در اختیار دارد در مهرماه به نسبت شهریور ماه ۴/ ۹ درصد افزایش یافته و تورم نقطه به نقطه آن به ۴۵ درصد رسیده است. بررسی آمار تورمی این گروه‌ها نشان می‌دهد در مقیاس ماهانه چهار گروه محصولات خوراکی طبقه‌بندی نشده در جای دیگر، سبزیجات، روغن و نوشیدنی‌ها تورم ماهانه بالای ۱۰ درصد را ثبت کرده‌اند. در این گروه محصولات خوراکی طبقه‌بندی نشده که می‌تواند شامل رب گوجه فرنگی و اقلامی شبیه این باشد، نسبت به شهریور ماه رشد ۶/ ۴۲ درصدی داشته و نسبت به مهرماه سال گذشته رشد ۵/ ۸۹ درصدی را تجربه کرده است. از سوی دیگر، آمارها نشان می‌دهد قیمت گروه سبزیجات که شامل سبزی‌ها و حبوبات است به نسبت شهریور ماه ۸/ ۱۶ درصد افزایش ماهانه داشته است. روغن‌ها و چربی‌ها نیز از گروه‌های پرتورم مهرماه بوده‌اند به‌طوری که تورم ماهانه آن ۱/ ۱۴ درصد گزارش شده است. در مقیاس بلندمدت‌تر، آمارها نشان می‌دهد افزایش قیمت میوه و خشکبار در مهرماه سال جاری به نسبت مدت مشابه سال گذشته ۷۵ درصد بوده است. ماهی‌ها و صدف‌داران نیز به نسبت مهرماه سال گذشته ۶/ ۵۱ درصد افزایش قیمت داشته‌اند. گروه نوشیدنی‌های غیرالکلی شامل چای، قهوه، کاکائو و... در مهرماه امسال به نسبت مدت مشابه سال گذشته رشد ۷/ ۵۰ درصدی را تجربه کرده است. کمترین افزایش تورم نقطه به نقطه نیز در گروه نان و غلات رخ داده است که به نسبت مهرماه سال گذشته با رشد ۳/ ۲۲ درصد مواجه بوده است.

جابه‌جایی تورمی در شاخص قیمت و روستایی

مرکز آمار کشور شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی را برای خانوارهای شهری و خانوارهای روستایی به‌طور مجزا محاسبه و منتشر می‌کند. آمارها نشان می‌دهد در مهرماه شاخص قیمت در خانوارهای روستایی ۳/ ۸ درصد رشد ماهانه و در خانوارهای شهری ۸/ ۶ درصد تورم ماهانه داشته است. این آمار همچنین نشان می‌دهد تورم خانوارهای روستایی از تورم خانوارهای شهری پیشی گرفته است. این جا‌به‌جایی در حالی رخ داده است که در ماه‌های قبل تورم روی خانوارهای دهک‌های با درآمد بالا اثر بیشتری داشت اما از این ماه فشار تورم روی دهک‌های با درآمد پایین بیشتر شده است. تورم نقطه به نقطه در خانوارهای شهری ۴/ ۳۲ درصد و در خانوارهای روستایی ۳/ ۳۵ درصد گزارش شده است.