ابراهیم رحیم‌پور در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درباره کنوانسیون حقوقی دریای خزر که در نشست سران پنج کشور ساحلی در قزاقستان به امضای روسای‌جمهور آن کشور‌ها از جمله ایران رسید، اظهار کرد: درباره حواشی به‌وجود آمده درخصوص کنوانسیون امضا شده دریای خزر می‌توانم بگویم که یکی از ایرادات واضح در این موضوع ضعف اطلاع‌رسانی و اجرای دیپلماسی عمومی توسط دولت و وزارت امورخارجه بود.

او گفت: اظهارات اشتباه برخی کارشناسان درباره این کنوانسیون در روز‌های اخیر ناشی از کم اطلاعی است، آن‌ها یکسری اطلاعات قدیمی در این خصوص دارند که براساس آن موضع‌گیری‌هایی انجام داد‌ه‌اند که البته نادرست است؛ به هر حال ما باید اطلاع‌رسانی قوی‌تری انجام می‌دادیم تا دوستان نظراتشان مبتنی بر واقعیات باشد. رحیم‌پور تصریح کرد: اینکه گفته می‌شود دریای خزر را تقسیم کردند این اشتباه است، ما اصلا شرطمان این بود که در این رابطه در کنوانسیون اخیر صحبتی نباشد و قرار شد مذاکرات آن ماه‌های بعد انجام شود، از طرفی سند کنوانسیون اخیر هم که منتشر شده و در اختیار عموم قرار دارد و دوستان می‌توانند با مطالعه آن حداقل به اشتباه خود پی ببرند و مواضع صحیحی اتخاذ کنند.

معاون سابق وزیر امورخارجه با بیان اینکه به لحاظ زمانی ما ۲۱ سال مذاکره کردیم و این کنوانسیون از یک‌سال پیش تقریبا آماده بود، افزود: ما روی همین سند هم سوالاتی داشتیم، یعنی روی مباحثی که اصلا موضوع تقسیم خزر هم مطرح نبوده است. او گفت: دو مساله عمده ما یکی خط مبدا و دیگری تقسیم بود، اما ما این‌ها را قبول نکردیم درحالی‌که کشور‌های دیگر مایل بودند در این کنوانسیون این دو موضوع هم قید شود و به امضای سران پنج کشور برسد، اما با مخالفت ایران این دو موضوع به آینده موکول شد که آن هم مذاکره بشود یا نشود داستان دیگری است. رحیم‌پور ادامه داد: ۲۱ سال است که این کار پخته شده و بررسی‌های لازم روی آن صورت گرفته تا به مرحله امضا برسد، از طرفی هم آقای رئیس‌جمهور آن را چند ماهی متوقف نگه داشت تا در شورای‌عالی امنیت ملی در داخل روی آن به اجماعی برسیم و بعد در نشست اخیر کنوانسیون را امضا کرد.