طراحی بسته هدایت نقدینگی

محور اصلی نشست دیروز گرانی‌ها و اعتراضات اخیر در کشور بود. بر همین اساس سخنگوی دولت از تلاش دولت برای حفظ ارزش پول ملی سخن گفت و مسعود کرباسیان نیز گزارشی از اقدامات دولت برای حل مشکلات جاری کشور ارائه کرد. کرباسیان درپاسخ به سوال «دنیای اقتصاد» مبنی بر اینکه باتوجه به پایان زمان مصوبه تعیین نرخ سود علی‌الحساب ۱۵ درصدی سپرده‌های بانکی یک ساله درشهریور ماه آیا این مصوبه تمدید می‌شود یا دولت برنامه دیگری برای آن در نظر دارد، گفت: هنوز در این زمینه تصمیم تازه‌ای نگرفته‌ایم و اگر تصمیم جدیدی بگیریم اعلام خواهیم کرد. وی در ادامه گفت: مرجع تصمیم‌گیری در این زمینه شورای پول و اعتبار است که هنوز این موضوع در دستور کار قرار نگرفته است چون ‌نظرات متفاوتی وجود دارد.

او در همین ارتباط گفت که اگر هم تصمیمی گرفته شود در قالب بسته‌ای اتخاذ می‌شود که بتواند نقدینگی را به سمت بازارهای مختلف هدایت کند. کرباسیان همچنین ابزارهای موجود در بازار سرمایه در قالب اوراق مالی اسلامی را برشمرد تا اینها هم در کنار نرخ سود بتوانند تنظیم‌‌کننده جریان نقدینگی شوند. وی در ادامه با اشاره به حجم نقدینگی در کشور گفت: اینکه چگونه باید سود سپرده‌ها را تنظیم کنیم تا برسود تسهیلات هم اثر بگذارد مساله مهمی است چون ما همیشه سود سپرده را می‌بینیم. یکی از دلایلی که گفتیم سود سپرده‌ها کاهش پیدا کند برای این بود که تسهیلات کاهش پیدا کند و دسترسی تولید به منابع با قیمت ارزان‌تر راحت‌تر ایجاد شود که لازمه آن این بود که ما نقدینگی لازم رابرای بانک‌ها که حبس شده فراهم کنیم. وی افزود: همین الان بعضی از بانک‌ها به سمت مطالباتی رفته‌اند که بعضا مطالبات غیرجاری هستند. وی با اشاره به راه‌حل‌های موجود در این زمینه گفت: یکی از راه‌ها فروش دارایی‌های مازاد بانک‌ها بود که تا همین ۴ماهه توانستیم ۴۵۰۰میلیارد تومان دولتی‌ها را بفروشیم.

تصمیم جدید ارزی دولت

او در ادامه سخنانش در واکنش به گرانی‌ها و اعتراضات اخیر در کشور گفت: دولت در سیاست‌های ارزی خود هم از مصرف‌کننده و هم تولید‌کننده حمایت کرده است و برای مدیریت منابع ارزی، کالاها را در چهار گروه طبقه‌بندی کرده است. او در همین راستا به تصمیمی اشاره کرد که روز دوشنبه گرفته شده است و اظهار کرد: صادرکنندگان ملزم نیستند که ارز خود را به بانک بفروشند. بلکه صادرکنندگان خرد که حدود ۲۰ درصد باقی‌مانده صادرات غیرنفتی را انجام می‌دهند، می‌توانند اظهارنامه صادراتی خود را در بورس عرضه کنند که مقدمات این کار پیش‌بینی شده است. وی یادآور شد: بر این اساس از صادر‌کننده حمایت می‌شود و مابه‌التفاوت درآمدی که از محل اظهارنامه صادراتی به‌دست می‌آید کنترل شده و به بازار وارد می‌شود.

نظارت بر میزان واردات کالاها

به گزارش «ایرنا» وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به اینکه با توجه به واکنش روزهای اخیر بازار نسبت به بی‌ثباتی، آیا این وضعیت حفظ خواهد شد و قیمت‌ها به حالت قبل باز خواهد گشت، گفت: سیاست رئیس‌جمهوری ارز ۴۲۰۰ تومانی است و نوسانی که تا پایان سال برای آن پیش‌بینی شده، پنج درصد است. کرباسیان افزود: نیاز عمومی مردم قطعا تامین می‌شود و اتفاق خاصی نیفتاده است ولی متاسفانه عده‌ای در بازار باعث بی‌ثباتی می‌شوند و برخی نیز از آنها پیروی می‌کنند. وزیر اقتصاد یکی از تمهیدات را نظارت بر واردات کالا و ردیابی کالاهای وارداتی عنوان کرد و افزود: ما باید کاری کنیم تا کالاهای مورد نیاز مردم با همان قیمتی که برای وارد‌کننده تمام شده در دسترس مصرف‌کننده قرار گیرد. وی در توضیح بیشتر این نظارت‌ها گفت: مقرر شده از امروز به‌صورت روزانه میزان واردات کالاها به‌صورت کاملا جزئی با تعیین نوع کالا و ارزش کالا در سایت وزارت اقتصاد اعلام شود تا مردم بدانند چه مقدار کالا و با چه قیمتی وارد شده است تا به این ترتیب نظارت بر بازار همگانی شود و کسی نتواند گران‌فروشی کند. کرباسیان همچنین گفت: بنا بر اطلاعات سامانه آنلاین گمرک جمهوری اسلامی، دولت حتی آمار موجودی انبارهای واردکنندگان را نیز در اختیار دارد و هر ادعای بی‌ربطی در این خصوص، کاملا از سوی دولت رصد می‌شود.

اجازه فروش کالا بالاتر از قیمت واقعی را نمی‌دهیم

وی با اشاره به رشد ۱۹۴ درصدی واردات تلفن همراه در سال‌جاری در مقایسه با مدت مشابه پارسال تاکید کرد: اتفاقی که در رابطه با تلفن همراه افتاد، نشان داد کسانی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی تلفن همراه وارد کردند به‌دنبال عرضه بالاتر از این قیمت بودند و ما اجازه نمی‌دهیم کسی با این نرخ جنسی وارد کند و بنای فروش با قیمت بالا را داشته باشد. کرباسیان افزود: باید ابزارهای نظارتی، فضای روانی حاکم بر اقتصاد را کنترل کنند و ما نیز اگر به این نتیجه برسیم که سیاست‌های کنترلی بیشتری بگذاریم، حتما انجام می‌دهیم و نباید افزایش قیمت داشته باشیم.

ارز مسافرتی

به گزارش «ایرنا» وزیر اقتصاد در پاسخ به اینکه گفته می‌شود ارز مسافرتی حذف خواهد شد، گفت: باید نسبت به اقدام‌ها و رویدادها انعطاف داشته باشیم؛ ارز مسافرتی هم بازخوردهای خود را دارد ولی هنوز در این زمینه تصمیم جدید گرفته نشده است.  همچنین به گزارش «ایسنا» وی افزود: به هر حال ممکن است ارز مسافرتی طور دیگری شود از جمله اینکه کارت اعتباری برای مسافران درنظر بگیریم و رایزنی کرده‌ایم که عوض اینکه پول نقد به مردم بدهیم کارت اعتباری به آنان تحویل دهیم و در این زمینه با بانک مرکزی مذاکراتی انجام دادیم. یا اینکه مذاکراتی با ترکیه، روسیه و کشورهای دیگر داشتیم که پول ملی دو کشور به‌صورت کارت اعتباری فعال شود و مسافران بتوانند از آن استفاده کنند که راجع به همه این موارد درحال تصمیم‌گیری هستیم و ان‌شاءالله امیدواریم که آن را به نتیجه برسانیم.

بازار ثانویه ارز

وی همچنین در پاسخ به پرسش «ایسنا» در زمینه ایجاد بازار ثانویه برای ارز، اظهار کرد: ما ارز را همان ۴۲۰۰ تومان ارائه می‌کنیم و راجع به بازار ثانویه در این زمینه تصمیم‌گیری نکردیم و اگر قرار باشد در این زمینه تصمیم جدیدی بگیریم آن را اعلام می‌کنیم، پس اگر چنین چیزی گفته شده درست نیست و ما تصمیمی در این زمینه نگرفتیم.

اقتصاد کوپنی

به گزارش خبرگزاری فارس، کرباسیان در مورد طرح اقتصاد کوپنی از سوی برخی برای اداره کشور، تصریح کرد: اقتصاد کوپنی که برخی می‌گویند اکنون ضرورتی ندارد، اگر لازم باشد، ما سیاست‌های کنترلی اعمال می‌کنیم تا مشکلی پیش نیاید.

بودجه اضطراری برای همه شرایط

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت نیز روز گذشته درنشست خبری هفتگی‌اش، به گرانی‌ها و اعتراضات اخیر در کشور واکنش نشان داد و با بیان اینکه روزهای خوبی برای پول ملی ما نمی‌گذرد و دولت تلاش دارد پول ملی را تقویت کند، گفت: این تلاش‌ها با انجام مذاکرات برای رفع تحریم‌ها و اتهامات علیه کشورمان آغاز شد. دولت مسیر درستی را پیمود و پول ملی تقویت شد، رشد اقتصادی ما و همه چیز خوب بود اما ترامپ و آمریکا علیه جهان جنگ اقتصادی راه انداخت. نوبخت با تاکید بر اینکه دولت عامل بی‌ثباتی نیست و این شرایط ناشی از زیاده‌خواهی آمریکا است، گفت: ما از واردات کالاهایی که در داخل تولید می‌شود جلوگیری کردیم. دولت حتی در شورای هماهنگی سه قوه برنامه‌های خود را برای شرایط بدبینانه پیش‌بینی کرده است. می‌گویند دولت برنامه ندارد درحالی‌که ما برای همه شرایط برنامه داریم،حتی بودجه اضطراری داریم. ما آنها را ارائه نمی‌کنیم تا دشمن دست ما را نخواند. درحال‌حاضر آمریکا شرکت‌ها را برای قطع رابطه با ما تشویق و از شرکت‌هایی که قطع رابطه کرده‌اند تشکر می‌کند.

توصیه نوبخت به مردم درمورد ارز

سخنگوی دولت درادامه از مردم و ایرانی‌هایی که در خارج از کشور هستند، خواست تا ارزشان را به داخل بیاورند و ارز خودرا به بازار وارد واز پول ملی حمایت کنند. او همچنین گفت: کسانی که ارز و طلا در خانه دارند، تزریق کنند تا به تولید کمک شود. آیا اینکه کسانی ترامپ را تشویق کنند تا حلقه تحریم بیشتر شود، درست است؟

نوبخت همچنین گفت: ترامپ خیرخواه ما نیست، ما باید خودمان خیرخواه خودمان باشیم، انتظار از دولت بجاست ولی دولت هیچ کاری را نمی‌تواند بدون حمایت مردم پیش‌ببرد. سخنگوی دولت در ادامه تاکید کرد: کالاهایی که با ارز ۴۲۰۰ تومان وارد کشور شده، اما با قیمت دلار غیرواقعی فروخته می‌شود قیمتش باید حتما پایین بیاید و بر آن نظارت صورت گیرد. بانک مرکزی ارز برای واردات تامین کرده است، بنابراین بخش نظارتی هم باید وظیفه را اجرا کند. قوه مقننه از طریق سازمان تعزیرات، سازمان حمایت از مصرف‌‌کننده و تولید‌کننده باید به‌طور جدی وارد شود.

وی ادامه داد: وظیفه اتحادیه‌های صنفی، کنترل قیمت‌ها است، آنها الان کجایند؟ ما باید از مردم حمایت کنیم. انتظار ما از کسبه و دستگاه‌های نظارتی این است که اقدام دولت در تامین ارز را تکمیل کنند. از دستگاه‌های اطلاعاتی هم انتظار داریم کمک کنند تا بررسی شود چه کسانی ارز را با قیمت غیرواقعی مبادله می‌کنند، چه کسانی قیمت ارز را غیرواقعی افزایش می‌دهند، همه باید با کمک هم مشکل را حل کنیم. وی در پاسخ به این پرسش که آیا لازم نیست رئیس‌جمهوری با توجه به اتفاقاتی که در بازار رخ داد با مردم شفاف و مستقیما گفت‌وگو کند نیز گفت: فراموش نکنید که رئیس‌جمهوری همیشه در اظهارات‌شان صرفا به‌دنبال شخص خود و شخصیت خویش نیستند، بلکه منافع ملی را هم در نظر می‌گیرند و به آن می‌اندیشند. پس اگر اظهارنظری را نافی این منافع بدانند بر زبان نمی‌آورند اما در شرایطی که فضا مهیا باشد قطعا موضوعاتی را مطرح می‌کنند. وی در پاسخ به این پرسش که آیا دولت برنامه‌ای برای برگزاری جلسه با بازاریان دارد، گفت: جلساتی با روسای صنوف و اتحادیه‌ها در بالاترین سطح با حضور رئیس‌جمهوری برگزار می‌کنیم تا حرف‌های آنها را بشنویم.

واکنش به طرح عدم کفایت رئیس‌جمهوری

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که عده‌ای به‌دنبال طرح عدم‌کفایت رئیس‌جمهوری هستند و واکنش دولت نسبت به این موضوع چیست،‌ اظهار کرد: اینکه عده‌ای اصرار دارند دولت را ناکارآمد نشان دهند به دوره اخیر محدود نمی‌شود و در دوره قبلی هم همه تلاش آنان بر همین بود اما مردم در انتخابات نه دیدگاه جناح مقابل دولت، بلکه دیدگاه خود دولت را تایید کردند اما باید گفت که هنوز برای عده‌ای انتخابات تمام نشده و برخی تلاش دارند که ناامنی در کشور ایجاد شود و انتظارات تورمی در مردم به‌وجود آید. وی در واکنش به انتشار عکسی از رئیس‌جمهوری در تله‌کابین توچال، اظهار کرد: شما دیدید که از یک حضور کوتاه رئیس‌جمهوری در یک جمعی آن هم در یک روز تعطیل چه استفاده‌هایی کردند، اما به هر حال باید گفت که در نهایت دولت فضای نقد و انتقاد را به رسمیت می‌شناسد و می‌خواهد که آنان بیایند و حرف‌هایشان را بزنند و انتقادات‌شان را بیان کنند؛ چراکه ما این موضوع را لازمه دموکراسی می‌دانیم و قضاوت را در این زمینه به مردم واگذار می‌کنیم.

پاسخ به سردارصفوی

نوبخت درادامه این نشست خبری در پاسخ به اظهارنظر سردار رحیم صفوی درباره اینکه کشور بدون دولت بهتر اداره می‌شود، گفت: دیروز جلسه شورای‌عالی امنیت ملی با حضور فرماندهان نیروهای مسلح برگزار شد، من در آن جلسه هماهنگی، همدلی و هم‌راستایی در میان فرماندهان نظامی دیدم. اگر کسی حرف متفاوتی می‌زند نظر شخصی اوست. صحبت‌های رئیس ستادکل و سپاه مشخص است. کسی که درجه نظامی بالایی دارد و حرفی می‌زند، نظر شخصی می‌دهد نه نظر ارگان و سپاه و این اظهارنظر هم نشانه آزادی سیاسی و آزادی بیان در کشور است. به هر حال نظرات حضرت امام و رهبری در مورد حضور نظامیان در سیاست مشخص است و من هم امیدوارم همه به این توصیه‌ها عمل کنند.

طرح تفکیک وزارتخانه‌ها

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درمورد مخالفت مجلس با طرح تفکیک وزارتخانه‌ها نیز گفت: ضمن احترام به مجلس جمع‌بندی ما این است که نظر مجلس در این زمینه کارشناسی و عملیاتی نیست. ما چهار سال با این شیوه که حوزه بازرگانی با حوزه صنعت و معدن تجمیع شده کار کرده ایم و این ادغام باعث کارآمدی در این حوزه‌ها نشده است. وی افزود: هر چند که در این زمینه نظر مجلس برای ما محترم است اما باید بگوییم که با این کار مجلس کمکی به دولت نکرد.

ترمیم کابینه

نوبخت درمورد ترمیم کابینه نیز گفت: اینکه در دولت ترمیمی صورت گیرد قطعا هر زمان رئیس‌جمهوری نیاز بدانند انجام خواهند داد ولی کار به درستی انجام می‌شود و اتفاقات رخ داده مبنای اقتصادی ندارد بلکه سیاسی است و عده‌ای فکر می‌کنند اگر باد به آتش بزنند گرم می‌شوند ولی حتما می‌سوزند.

۳۳۴ شهر در شرایط تنش آبی

به گزارش «ایسنا» رضا اردکانیان وزیر نیرو نیز که روز گذشته همراه با وزیر اقتصاد و سخنگوی دولت در این نشست خبری حضور یافته بود با اشاره به گزارشی که وزارتخانه متبوع خود در ابتدای سال‌جاری در دولت به رئیس‌جمهوری ارائه کرده است، گفت: با تاکید رئیس‌جمهوری گزارشی را تدوین کردیم و اوایل امسال آن را در دولت قرائت کردیم که طی آن مشخص شد از ۱۱۵۷ شهر کشور حدود ۳۳۴ شهر در شرایط تنش آبی قرار دارند و ۱۷ میلیون نفر در شرایط قرمز به‌سر می‌برند. وی افزود: بعد از قرائت این گزارش با دستور رئیس‌جمهوری کار برای بهبود وضعیت این شهرها با همکاری سازمان برنامه و بودجه آغاز شد و بودجه‌ای نیز برای انجام پروژه‌های مختلف در زمینه اصلاح وضعیت آب در شهرها و روستاها اختصاص داده شد که در مجموع به انجام چهار طرح با بودجه‌هایی به ترتیب ۴۳۲ میلیارد تومانی، ۸۰ میلیارد تومانی، ۲۰۰ میلیارد تومانی و ۲۸۸ میلیارد تومانی انجامید و قرار است که مجموع این چهار طرح در ۱۹۵ پروژه و در ۲۷۰ شهر اجرایی شود.

میزان کم‌بارشی در کشور

وزیر نیرو با اشاره به اینکه نسبت به سال گذشته حدود ۲۶ درصد کم‌بارشی داریم، گفت: ما یک جامعه بدمصرف هستیم. اگر ۱۰ درصد از آب کشاورزی را مدیریت کنیم تا سال‌ها مشکلی نخواهیم داشت، اگر به‌جای مبارزه با خشکسالی با کم‌آبی مدارا و سازگاری کنیم، درست می‌شود. اردکانیان با بیان اینکه با توجه به میزان بارش‌ها امسال با کاهش ۴۵۰۰ مگاواتی تولید برق‌آبی مواجه خواهیم بود، گفت: اگر بخواهیم همین رویه مصرف را ادامه دهیم این یعنی شروع خاموشی‌ها در کشور. مگر آنکه الگوی مصرف عوض شود و ما از این وضعیت عبور کنیم.

حل مشکل کیفیت آب شرب خوزستان

وزیر نیرو در پاسخ به این پرسش که اقدامات این وزارتخانه در زمینه تامین آب شرب در استان خوزستان و شهرهای خرمشهر و آبادان چگونه بوده است، اظهار کرد: اولا باید بگوییم که تمام استان خوزستان و کرمانشاه با این معضل روبه‌رو نیستند؛ چراکه از شهرها و روستاهای بسیاری تشکیل می‌شوند، ولی همه آنان مشکل آب شرب ندارند، اما به هر حال استان خوزستان تحت‌تاثیر کم‌بارشی امسال بوده است و خیلی کمتر از آن استان کرمانشاه نیز با این موضوع مواجه شده است اما خوشبختانه درحال‌حاضر کیفیت آب شهرهایی که با این مشکل مواجه بودند بهتر شده است و طرح آبرسانی غدیر را هم دنبال می‌کنیم که طی آن بتوانیم آبی با کیفیت بهتر به این شهرها برسانیم که تا ۱۵ تیرماه نیز این طرح به بهره‌برداری خواهد رسید و مشکل آب خرمشهر و آبادان حل خواهد شد و شهروندان این خطه آب با کیفیت خواهند نوشید.

تکذیب تصمیم فروش آب

اردکانیان با بیان اینکه موضوع کم‌بارشی و کمبود آب کسانی را در خارج از کشور به هوس انداخته که التهاباتی را در کشور سازمان دهند که یکی از آنها شکل دادن به بحث فروش آب و صادرات آن به کشورهای اطراف ایران است، تاکید کرد: هیچ قصدی برای انتقال و فروش آب به هیچ کشوری وجود ندارد و چنین کاری انجام نمی‌شود.