به گزارش شبکه اخبار اقتصادی و دارایی (شادا)، سیدحسین میرشجاعیان حسینی، معاون وزیر اقتصاد در چهارمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه فضای کسب و کار گفت: خوشبختانه توانسته‌ایم خلأهای قانونی و مقرراتی موجود در این حوزه را پر کنیم.  او افزود: در ابتدای دولت رتبه فضای کسب و کار کشور در جهان ۱۵۲ بود و رتبه ۸۲ را در شاخص رقابت پذیری جهانی داشتیم که با تلاش‌های صورت گرفته توانسته‌ایم رتبه کسب و کار را به ۱۲۴ و رتبه رقابت‌پذیری را در جهان به ۷۶ ارتقا بدهیم. میرشجاعیان حسینی با بیان اینکه تعاملی بین سه قوه در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی وجود ندارد، گفت: در برخی از اقدامات صورت گرفته نتایج موفقیت آمیز به دست آمده و در برخی دیگر متاسفانه ناموفق عمل کرده‌ایم و هنوز نیاز به کار و تلاش بیشتر وجود دارد.

او افزود: تعاملات بانکی زیادی برای ارتقای ساماندهی مجوزهای کسب و کار صورت گرفته و در دیگر حوزه‌های فضای کسب و کار نیز ۲ مصوبه را برای بهبود آن و همچنین تدوین الزامات ارتقای مستمر این شاخص را به اجرا در آورده‌ایم. معاون وزیر اقتصاد با اشاره به دیگر اقدامات صورت گرفته در این حوزه گفت: اقداماتی مانند پیش نویس لایحه حمایت از سهامداران خرد، تدوین شیوه‌نامه ارزیابی عملکرد شاخص‌های عمومی سال ۹۶ و ... برای بهبود شاخص‌های کسب و کار صورت گرفته است.  او گفت: تعاملات زیادی با بانک جهانی برای بهبود فضای کسب و کار داشتیم که از این اقدامات می‌توان به برگزاری مکاتبات متعدد با دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط و جمع‌آوری اقدامات انجام شده از سوی دستگاه‌های اجرایی و انعکاس آن به بانک جهانی اشاره کرد.

میرشجاعیان حسینی افزود: ما روی تک‌تک شاخص‌های بهبود فضای کسب و کار اقداماتی صورت داده‌ایم که در برخی از شاخص‌ها مثل اخذ مجوز دارای رتبه ۲۵ جهانی و در شاخص اخذ اعتبار رتبه ۱ منطقه و رتبه ۹۰ جهانی را کسب کرده ایم.  او در ادامه گفت: در شاخص تجارت فرامرزی، پرداخت مالیات یا ورشکستگی و رفع دیون، رتبه ما از میانگین منطقه‌ای پایین‌تر است، در جهان نیز رتبه ما در شاخص تجارت فرامرزی ۱۶۶ است. معاون وزیر اقتصاد گفت: در شاخص حمایت از سرمایه خرد، امتیاز ایران ۳۳است که امتیاز خوبی نیست و باید حتما قانون تجارت کشور تغییر کند تا امتیاز ما بهبود یابد.
او افزود: در ورشکستگی و پرداخت دیون رتبه ۱۶۰ را در جهان داریم و امتیازمان در جهان ۲۳است که این امتیاز نیز ضعیف است، همچنین در حوزه ساماندهی مجوزها ما هیاتی راه‌اندازی کردیم که اعضای آن از ۳ قوه کشور و ۳ اتاق ایران بوده است و قرار شده که این هیات در ۴گام برنامه‌ها را جلو ببرد. میرشجاعیان حسینی با بیان اینکه هنوز میزان قوانین و مقررات موجود در کشور مشخص نیست، گفت: متاسفانه در ایران نگاه یکپارچه‌ای به مجوزها نبوده است و این مجوزها ریشه در بوروکراسی اداری کشور دارد.