واکنش‌ها به تجمع اعتراضی مشهد

این خبرگزاری که تعداد تجمع‌کنندگان را حدود «۲۰۰ نفر» اعلام کرده است، در گزارش خود تاکید کرد که برخی از تظاهرکنندگان در این تجمع شعارهای تندی علیه دولت دادند که با مداخله پلیس مواجه شدند و نهایتا این تجمع حوالی ظهر پایان یافت.

 

هشدار جهانگیری

با این همه، خبر تجمع اعتراضی در مشهد واکنش‌های متفاوتی را در پی داشت. اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری که خود همزمان با این تجمع در استان خراسان‌جنوبی به‌سر می‌برد، روز گذشته در بیست و پنجمین مجمع عمومی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران با اشاره به تجمع خیابانی در مشهد هشدار داد: «کسانی که بانی برخی اقدامات علیه دولت شده‌اند، بدانند دود آن به چشم خودشان می‌رود.» براساس گزارش «ایسنا»، معاون‌اول رئیس‌جمهوری بر این باور است که «مسائل اقتصادی بهانه برخی مسائل شده است. در پشت پرده مسائل دیگری مطرح است.» جهانگیری با بیان اینکه شاخص‌های اقتصادی کشور در وضعیت مناسبی است، گفت: «اما چند کالا گران شده است که دلایل خود را دارد و دولت هم مکلف است قیمت آنها را اصلاح کند.»

او با تاکید بر اینکه مسائل اقتصادی بهانه برخی مسائل شده و در پشت پرده مسائل دیگری مطرح است، تاکید کرد: «کسانی که بانی برخی اقدامات علیه دولت شده‌اند، بدانند دود اقدامات آنها به چشم خودشان می‌رود. وقتی حرکت سیاسی در خیابان شروع می‌شود، دیگران بر آن سوار می‌شوند و کسانی که آن حرکت را شروع کردند، پایان‌دهنده آن نیستند.» معاون اول دولت با بیان اینکه دولت در زمینه اقتصادی دستاوردهای خوبی داشته است، گفت: سال گذشته رشد اقتصادی ۹ درصد بود که رشد سرمایه‌گذاری مثبت و تورم هم تک‌رقمی شد. سال گذشته ۶۰۰ هزار شغل و در شش ماهه اول امسال هم ۷۰۰ هزار شغل ایجاد شده است، ولی دولت مکلف است قیمت چند کالا که به دلایلی گران شده است را اصلاح کند. او در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه دولت خود را مدیون نخبگان و جریان‌ها و تشکل‌های سیاسی و مدنی می‌داند که در مقاطع مختلف به‌ویژه انتخابات ۹۲ و ۹۶ مردم را به صحنه آوردند، گفت: «انتظار دولت این است که همواره مورد حمایت جریانی باشد که از ابتدا از دولت حمایت کرده است. البته معنای حمایت این نیست که گفته شود هر اقدام دولت خوب است. نقد منصفانه و ارائه راهکار به دولت یکی دیگر از انتظارات ما است.»

برخی امید مردم را نشانه گرفته‌اند

جهانگیری با تاکید بر اینکه ما برای حل مشکلات کشور باید به یک درک مشترکی از مسائل و تفاهم ملی برای حل آنها برسیم تا بتوانیم به راهکارهای مناسب و موردتفاهم دست یافته و از همه فرصت‌ها و ظرفیت‌های کشور بهره ببریم، گفت: «ما به امید اجتماعی هم نیازمندیم. ما به تقویت امید اجتماعی ونقش آفرینی بیشتر جوانان، زنان و اقوام و اقلیت‌ها نیازمندیم و این در حالی است که برخی به‌شدت امید مردم برای غلبه بر مشکلات را نشانه گرفته‌اند تا در جامعه یاس حاکم شود.»

تجمع غیرقانونی بود

از سوی دیگر، فرماندار مشهد نیز درباره ماجرای تجمع اعتراضی در مشهد توضیحاتی ارائه کرد. محمدرحیم نوروزیان در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با اشاره به تجمع ظهر پنج‌شنبه در مشهد تاکید کرد: «این افراد براساس فراخوانی که پیش از این صادر شده بود، در این تجمع حضور یافتند و ما نیز عنوان کرده بودیم که این تجمع غیرقانونی است.» فرماندار مشهد همچنین در گفت‌وگو با «ایسنا» با تاکید بر اینکه تجمع یادشده غیرقانونی بود و مجوزی هم برای برگزاری آن صادر نشده بود، گفت: «با این وجود نیروی انتظامی با تجمع‌کنندگان بسیار با مدارا برخورد کرد.»

تخریب‌ اموال عمومی شایعه است

نوروزیان همچنین در گفت‌وگوی خود با خبرگزاری تسنیم اعلام کرد که در این تجمع بحث تخریب اموال عمومی شایعه است و چنین اتفاقی در این تجمع رخ نداد.

تکذیب شایعه تیراندازی ماموران

فرماندار مشهد همچنین در گفت‌وگوی دیگری که با خبرگزاری مهر انجام داد، تصاویر منتشرشده در فضای مجازی درخصوص تیراندازی ماموران در میدان شهدا را غیرواقعی عنوان کرد و گفت: «خبرتیراندازی پلیس در این تجمع به‌شدت تکذیب می‌شود و ارتباطی به این تجمع نداشته است.» او در عین حال گفت:« از گاز اشک‌آور برای خروج جمعیت از آن محل استفاده کردیم.» نوروزیان البته تاکید کرد که این اقدام در برنامه کار پلیس نبود، اما مقاومت اخلال‌گران، تخریب اموال عمومی شهری همچون بخشی از فضای بیرونی شهرداری و اتوبوس‌های واحد و همچنین عدم توجه به توصیه‌های پلیس موجب این اقدام شد.

بازداشت ۵۲ نفر

فرماندار مشهد همچنین از بازداشت تعدادی از تجمع‌کنندگان که قصد تعرض به اموال عمومی و تخریب آنها را داشتند، از سوی ماموران نیروی انتظامی خبر داد. هرچند نوروزیان، فرماندار مشهد به تعداد این بازداشت‌شدگان اشاره‌ای نکرد، اما حسن حیدری، سرپرست دادسرای انقلاب مشهد در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس تعداد افراد بازداشتی از تجمع اعتراضی مشهد را ۵۲ نفر اعلام کرد. او با بیان اینکه عده‌ای ساختارشکن شعارهای تندی را سر دادند که با آنها برخورد شد، گفت: «ما اعتراض را حق مردم و شهروندان می‌دانیم، ولی اگر عده‌ای بخواهند از این احساسات سوءاستفاده کنند و به اصطلاح موج‌سواری کنند، دیگر صبر را جایز نمی‌دانیم و با این افراد برخورد می‌کنیم.» سرپرست دادسرای انقلاب مشهد با اشاره به دستگیری ۵۲ نفر در این تجمع، گفت: قانون به هیچ وجه با افرادی که بخواهند با سوءاستفاده از شرایط اجتماعی مزاحمت برای سایر شهروندان و اخلال در امنیت ایجاد کنند، مماشات نمی‌کند. سرپرست دادسرای انقلاب مشهد هم همچون فرماندار تاکید کرد که این تجمع فاقد مجوز بوده است. از سوی دیگر محسن نسج همدانی، معاون امنیتی استانداری تهران دیروز در گفت‌وگو با «ایلنا» بازداشت برخی تجمع‌کنندگان را تایید کرد و در عین حال به تعداد این افراد اشاره نکرد. او در این گفت‌وگو از «بازداشت موقت تعداد اندکی از تجمع‌کنندگان» خبر داد و تاکید کرد: «پلیس پس از ثبت اطلاعات این افراد درصدد است تا در اولین فرصت بازداشت‌شدگان را آزاد کند. » او همچنین تاکید کرد که هرگونه تجمع در میادین و خیابان‌های سطح شهر غیرقانونی است و ما موظف به برخورد قاطع و مقابله با اقدامات غیرقانونی هستیم.  

هشدار استانداری درباره تجمع در پایتخت

معاون امنیتی انتظامی استانداری تهران همچنین دیروز در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم هشدار داد که ‌با هرگونه تجمع در میدان‌های پایتخت برخورد قاطع صورت می‌گیرد.

علم‌الهدی: مطالبات مردم برحق بود

با این همه، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی امام جمعه مشهد دیروز در خطبه‌های نماز جمعه این شهر، مطالبات روز پنج‌شنبه مردم مشهد به گرانی را «برحق» دانست و در عین حال گفت: «‌نباید با فراخوان هر فرد یا گروهی به خیابان‌ها بیاییم بلکه باید دقت کنیم. امنیت یک کشور مهم است و مشکلات زندگی ما نباید ابزاری برای پیروزی دشمن باشد.» به گزارش خبرگزاری تسنیم، امام جمعه مشهد با اشاره به مشکلات اقتصادی‌ و معیشتی که مردم به آن گرفتار هستند، گفت: «مردم حق دارند حل شدن مشکلات معیشتی خود را مطالبه کنند و باید مسوولان نیز برای حل مشکلات آنها از قبیل مسکن و گرانی کار کنند.» علم‌الهدی افزود: «نباید شرایط به گونه‌ای باشد که کارد به استخوان مردم برسد و برای گفتن مشکلات خود وسط خیابان بیایند. متاسفانه امروز برخی مدیران و مسوولان در دستگاه‌های اجرایی حضور دارند که به فکر مشکلات مردم نیستند.» امام جمعه مشهد با اشاره به اینکه مردم به نظام و ولایت فقیه اعتقاد و التزام دارند، افزود: «مسوولان باید به مردم برسند و مشکلات آنها را حل کنند.

این مردم با نظام بد نیستند؛ بلکه تحت‌فشار مشکلات اقتصادی و معیشتی قرار گرفته‌اند. » امام جمعه مشهد خطاب به مردمی که روز پنج‌شنبه در این شهر در اعتراض به مشکلات جمع شده بودند، گفت: من با مردمی که روز پنج‌شنبه به خیابان آمدند حرف دارم. مطالبات شما کاملا بر حق بود و اینکه بر علیه گرانی شعار می‌دادید کار بر حقی بود، اما بدانیم که دشمن می‌خواهد به ما ضربه بزند و نباید اجازه بدهیم از این مطالبات سوءاستفاده کنند. او ادامه داد: اینکه گروهی در تجمع بگویند سوریه را‌‌ رها کن فکری به حال ما کن درست نیست و نباید خوراک در اختیار رسانه‌های دشمن قرار بدهیم. همچنین براساس گزارش خبرگزاری مهر، امام جمعه مشهد پنج‌شنبه شب در دیدار با تشکل‌های دانشجویی و فعالان فرهنگی سبزوار تاکید کرد: مردم می‌توانند از طریق تجمع‌های قانونی مطالبات خود را پیگیری کنند و به نتیجه برسند. روز پنج‌شنبه نیز تجمعی در مشهد برگزار شد، اما اشکالش این بود که عده‌ای دعوت مرجعی ناشناس را پذیرفتند و تجمع کردند که نباید اینگونه باشد. علم‌الهدی تاکید کرد: حمایت از دولت وظیفه همه است؛ زیرا علاوه بر رای مردم، حکم رئیس‌جمهور ازسوی ولی فقیه تنفیذ می‌شود.

شرمنده مردم هستیم

از سوی دیگر بر مبنای گزارش خبرگزاری تسنیم از دیدار علما، فضلا و طلاب حوزه علمیه سبزوار با آیت‌الله علم‌الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: نه‌ تنها امروز در برابر مردم خودمان از اداره اقتصاد، رفاه و زندگی‌شان با این مسائل امروز شرمنده هستیم؛ بلکه در طول تاریخ ۴۰ ساله، مدیریت‌ها آن‌چنان آشفته بوده که ما شرمنده مردم هستیم. همچنین دیروز عزت‌الله ضرغامی، رئیس سابق سازمان صدا و سیما و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران گفت: امروز اگر مردم مشکلات معیشتی و اقتصادی برایشان به وجود می‌آید و صدای آنها بلند شده است به هیچ وجه نباید مورد سوءاستفاده رسانه‌های خارجی شوند چرا که آنها با اصل نظام هیچ مشکلی ندارند. او تصریح کرد: مردم گله زیاد دارند و نسبت به مواردی چون فقر، بیکاری، گرانی، تورم و رکود ناراضی هستند. اما اگر جایی هم نسبت به این موارد اعتراض کردند همانند تجمعاتی که سپرده‌گذاران موسسات مالی و اعتباری دارند را نباید سیاسی و یا تجمعات ضدانقلاب تلقی کرد چرا که اینها عموما به دنبال سرمایه بر باد رفته خود تجمع می‌کنند و پیگیر پولشان هستند. او تاکید کرد: خیال نکنند که اگر اعتراضاتی وجود دارد با نیت برخورد با نظام است. هرگز اینگونه نیست.

 

مدل اقتصادی رضایت اجتماعی