رکورد بیشترین میزان حمل و نقل طی 10 سال گذشته

این شرکت همچنین در راستای افتتاح «مجتمع تعمیرگاه تخصصی خودروهای سنگین» در دهه فجر سال گذشته به دنبال راه اندازی اولین مجتمع تخصصی فنی مهندسی ریلی در سال جاری در استان خوزستان است. با راه اندازی این مجتمع، تعمیر و نگهداری واگن ها در همین استان انجام خواهد شد.

مدیر عامل شرکت فولاد لجستیک درباره تعداد ناوگان این مجموعه گفت: در بخش حمل و نقل جاده‌ای از توان شرکت‌های پیمانکار استفاده کرده و با کامیون های خود مالک همکاری داریم. این شرکت در بخش ریلی تعداد ۲۰۰۰ دستگاه واگن ملکی در انواع لبه کوتاه ولبه بلند دارد که از این نظر حائز رتبه دوم در کشور است. در مجموع تمایل به استفاده از حمل و نقل ریلی داریم اما در بعضی نقاط امکان استفاده از حمل ریلی به علت محدویت خطوط ریلی را نداشته و مجبوریم بارها را از طریق جاده حمل کنیم. علی قبادی، درباره مشکلات و معضلات حمل و نقل ریلی به «دنیای اقتصاد» گفت: به عنوان یک شرکت مالک واگن انتظار داریم شرکت راه آهن ج.ا.ا تعرفه حق دسترسی به خطوط ریلی را در سال جدید افزایش ندهد. تعرفه حق دسترسی به خطوط ریلی بیش از ۷۰ درصد هزینه های شرکت‌های مالک واگن باری را شامل می‌شود.

وی افزود: هزینه‌هایی که توسط شرکت‌های ریلی پرداخت می‌شود هیچ گونه تاثیری روی بهبود وضعیت این صنعت نداشته و نگران کننده است. از راه آهن ج.ا.ا توقع داریم حمایت بیشتری از شرکت‌های مالک واگن انجام دهد تا سهم ریلی در حمل مواد اولیه و محصولات تولیدی کشور افزایش یابد.

خطوط ریلی کشور نیازمند توسعه

مدیر عامل شرکت فولاد لجستیک با اشاره به ناکافی بودن خطوط ریلی کشور گفت: قبل از انقلاب حدود ۶۰۰۰ کیلومتر خط ریلی در کشور داشتیم که در حال حاضر این میزان به ۱۴ هزار کیلومتر رسیده یعنی در مدت ۴۰ سال گذشته دو برابر شده که عدد قابل توجهی نیست. برای رسیدن به چشم انداز ۱۴۰۴ در صنعت فولاد و دستیابی به میزان تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در کشور، زیر ساخت لازم برای حمل این میزان در کشور وجود نداشته و حمل و نقل یک موضوع کلیدی در تحقق این هدف محسوب می‌شود.

وی افزود: این موضوع مستلزم این است که راه آهن ج.ا.ا یک کار جهادی را در این زمینه رقم بزند، در غیر این صورت تولید فولاد در کشور دچار مشکل خواهد شد. زیرا جاده‌های کشور، ظرفیت حمل این حجم از بار را نداشته و حمل مواد اولیه و محصولات فولادی از طریق جاده نیز صرفه اقتصادی نخواهد داشت. همچنین جاده به مراتب خطرات بیشتری نسبت به بخش ریلی دارد و سالانه به طور متوسط حدود ۲۰۰ هزار نفردر تصادف جاده ای کشته می‌شوند.

در حال حاضر بیش از ۱۴ هزار کیلومتر خط ریلی در کشور وجود داشته و تا پایان برنامه ۱۴۰۴ قرار است بیش از ۶ هزار کیلومتر راه‌آهن در کشور احداث شود که با این حساب مجموع خطوط ریلی کشور به ۲۰ هزار کیلومتر خواهد رسید. این در حالی است که بر اساس اعلام مقامات دولتی اگر برنامه توسعه ریلی در ۴ سال آینده به تحقق بپیوندد تقریباً تا ۱۴۰۴ به صورت سالانه ۳۰۰ کیلومتر ریل به بهره‌برداری می‌رسد.

پایین بودن سرعت بازرگانی؛ معضل حمل و نقل ریلی

قبادی با انتقاد از سرعت پایین بازرگانی در حمل ریلی بار گفت: سرعت بازرگانی در حمل و نقل ریلی بسیار پایین بوده و کمتر از ۹ کیلومتر بر ساعت است. در صورت افزایش سرعت بازرگانی و کاهش تعرفه حق دسترسی به شبکه ریلی، بسیاری از صاحبان بار مشتاق می‌شوند که کالاهای خود را از طریق ریلی حمل کنند.

وی افزود: همچنین ظرفیت تولید فولاد در کشور رو به افزایش بوده و قطعا صنعت تولید فولاد به مراتب بهتر از نفت می‌تواند برای کشور جوابگو باشد زیرا علاوه بر خودکفایی در این بخش، می‌توانیم خام فروشی را به طور کلی کنار گذاشته و به صادرات بیشتر در این حوزه روی بیاوریم. اما با وضعیت موجود صنعت ریلی شامل کمبود خطوط و سرعت بازرگانی پایین حمل و نقل ریلی این اتفاق قطعا نخواهد افتاد و موضوع تلخی بوده و باید ساز و کاری دراین زمینه اندیشیده شود. زیرا زیر ساخت لازم برای میزان مواد اولیه مورد نیاز فراهم نیست.

تاثیر منفی جنگ اوکراین در واردات قطعات ریلی

مدیر عامل شرکت فولاد لجستیک با اشاره به گران و کمیاب شدن قطعات ریلی گفت: هزینه تعمیرات و نگهداری واگن‌ها به علت بحث تحریم ها و گران شدن قطعات افزایش یافته و واردات قطعات سخت تر شده مضاف بر اینکه وقوع جنگ اوکراین تاثیر منفی در واردات قطعات ریلی بر جای گذاشت. زیرا بسیاری از قطعات ریلی تولید کشور اوکراین هستند و با توجه به اتفاقاتی که در کشور اوکراین رخ داد تاثیر منفی گذاشت. این موضوعات یک زنگ خطر برای راه آهن کشور و شرکت‌های ریلی محسوب می‌شود.  وی افزود: اواخر سال گذشته نمایشگاه بومی سازی فولاد در شهر اهواز برگزار شد و در آنجا توانمندی شرکت‌های داخلی در تولید یک‌سری از قطعات ریلی که واردات آنها با مشکل مواجه بود به نمایش گذاشته شد، که تولید این قطعات در داخل کشور می‌تواند کمک شایانی برای حمل و نقل ریلی باشد.

وی در ادامه گفت: سال گذشته، پیمانکارانی که تعمیرات بین خطوط را انجام می‌دهند، قیمت فهرست بها نداشتند و در هر منطقه نیز یک پیمانکار خطوط وجود داشت. این موضوع هم فساد آفرین بوده و هم دست شرکت‌های مالک واگن را می‌بندد.

کمبود نیروی کشش گلوگاه حمل ریلی

قبادی با اشاره به کمبود لوکوموتیو آماده به کار گفت: کمبود نیروی کشش موجب افت سرعت بازرگانی می‌شود و هر واگنی که از معدن سنگان در منطقه خواف به سمت فولاد خوزستان حرکت می‌کند حدود ۱۰ تا ۱۱ روز در مسیر بوده در صورتی که از طریق جاده در کمتر از ۴۸ ساعت این مسیر را می‌پیماید. اگر این مدت زمان به نصف برسد حجم گسترده‌تری از بار کشور توسط ریلی جا به جا خواهد شد. برای جبران این موضوع بررسی اولیه برای خرید لوکوموتیو را انجام داده‌ایم و به دنبال هستیم تا تفاهمی در این زمینه با راه آهن ج.ا.ا داشته باشیم تا در سال آینده برای خرید لوکوموتیو اقدام کنیم و به چرخه حمل و نقل ریلی کمک کنیم. در این زمینه مذاکراتی با شرکت مپنا برای خرید لوکوموتیو داشته‌ایم.

افزایش تعرفه سازمان راهداری

مدیر عامل شرکت فولاد لجستیک با اشاره به بخش حمل و نقل جاده ای گفت: سازمان راهداری در دی ماه سال گذشته حدود ۵ درصد قیمت تعرفه خود را روی بارنامه‌ها افزایش داد و از ۴ به ۹ درصد رسید. این موضوع باعث افزایش کرایه حمل مواد اولیه شده و به تبع قیمت تمام شده محصول نهایی را افزایش می‌دهد.  وی افزود: در بحث حمل و نقل ریلی به مراتب مزایای متعددی بیشتری مانند آلایندگی کمتر محیط زیست، سر و صدای کمتر، مصرف سوخت کمتر و ایمنی بیشتر، نسبت به بخش جاده‌ای داریم. برای استفاده از این مزایا و استفاده بیشتر از حمل و نقل ریلی باید سرعت بازرگانی به مراتب افزایش یابد. همچنین میزان ریل‌گذاری در کشور باید افزایش یابد.

10