تولید پیوسته و بی‌وقفه، عامل کلیدی موفقیت صنعت ساخت واگن

امیر اسلامی، مدیرعامل شرکت توسعه صنایع ریلی ایرانیان(ایریکو) با اعلام این مطلب در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» گفت: تاخیر زنجیره تامین در تامین قطعات، شرکت‌های تولیدی را دچار خسارت‌های جبران‌ناپذیری می‌کند. مثلا درحوزه تولید قطارهای ریل باس، بخشی از قطعات را خودمان و بخش دیگر را کارفرما از طریق همکار تکنولوژیکی خارجی تامین می‌کند. اما از ابتدای پروژه دائما در بحث تامین و دریافت به‌موقع قطعات در کارخانه با مشکل مواجه بوده‌ایم. وی افزود: هم اکنون بخش قابل‌توجهی ازتولیدات ما، به‌صورت کار در جریان ساخت است که فضای زیادی از سالن‌های تولید را اشغال کرده است درحالی‌که به علت عدم تامین تعداد معدودی ازقطعات، محصولاتمان قابل‌تکمیل و تحویل به مشتری نیست. کارفرما به‌دلیل برخی مشکلات، تعهد خود را در تحویل به موقع بخشی از قطعات انجام نداده است. به‌علاوه این موضوع باعث به هم خوردن توازن موجودی قطعات انبارها شده و انبارهای ما مملو از قطعاتی است که هنوز هنگام نصب آنها فرا نرسیده است. همه این معضلات با روح تولید ناب و بدون اتلاف در تضاد جدی است.

مدیرعامل شرکت ایریکو درباره سایر مشکلات تولید‌کنندگان واگن کشور گفت: مطالبات‌مان را به سختی از کارفرماهایمان دریافت می‌کنیم. این موضوع باعث می‌شود که به علت کمبود نقدینگی از طریق دارایی، تامین‌اجتماعی و بانک‌ها و سایر سازمان‌ها جریمه شویم. این درحالی است که هم‌اکنون مبلغ قابل‌توجهی از کارفرماهایمان طلبکار هستیم.  در بحث نقدینگی و سرمایه در گردش، توقع داریم دولت حمایت بیشتری از بخش‌خصوصی انجام دهد. در این شرایط جذابیت و دلگرمی خاصی برای ورود بخش‌خصوصی به‌ویژه درحوزه تولید ناوگان مسافری باقی نمی‌ماند فقط با انگیزه خدمت به مردم است که مانده‌ایم.  همه تلاش ما ایجاد و حفظ شرایط امن و مطلوب برای هموطنان درحین تردد و سفر است. آمار گویای این است که در سال گذشته بیش از ۱۶ هزار نفر در حمل‌ونقل جاده‌ای کشور کشته‌ شده‌اند. اسلامی در ادامه، حمل‌ونقل و توسعه را جزو مولفه‌های کلیدی توسعه‌یافتگی کشور مطرح کرد و افزود: در پیشبرد اهداف و رشد اقتصادی، صنعت حمل‌ونقل شاخص بسیار مهمی است و این نقش و اهمیت آن در جوامع پیشرفته کاملا مشهود است.

در صنعت حمل‌ونقل، توسعه متوازن بین حوزه‌های جاده‌ای و ریلی که عموما مردم از آنها استفاده می‌کنند اهمیت بسیاری دارد. در کشورما حمل‌ونقل در این دو بخش توسعه متوازنی را تجربه نکرده‌ است. بیش از ۹۰ درصد حمل‌ونقل بار و مسافر کشور از طریق جاده انجام می‌شود. به همین دلیل برای توسعه حمل‌ونقل در کشور باید به بخش ریلی نگاه ویژه‌ای شود. با روندی که درحال طی شدن است، به اهداف برنامه‌های توسعه‌ در این حوزه دست نخواهیم یافت. وی درباره حوزه فعالیت شرکت گفت: ایریکو تنها شرکت دانش‌بنیان حوزه ریلی کشور و همچنین تنها شرکت خصوصی درحوزه تولید ناوگان مسافری است. ایریکو پیرو قرارداد تولید ریل‌باس ملی ارم تاسیس شده است. ریل‌باس محصول ۴ واگنی خود کشش حومه‌ای با سرعت ۱۲۰ کیلومتر است. مدیرعامل ایریکو درباره فعالیت‌های این واحد تولیدی درحوزه تولید واگن‌های باری نیز توضیح داد: تولید انواع واگن‌های باری لبه‌کوتاه، لبه بلند و کفی از دیگر فعالیت‌های در دست اجرای شرکت است. ایریکو توان ساخت بوژی‌های واگن‌های باری را هم دارد.

مدیرعامل ایریکو ادامه داد: طی این سال‌ها شرکت ایریکو در تلاش برای تولید قطارهای ریل باس ارتقا یافته با سرعت ۱۶۰ کیلومتر و امکانات رفاهی مناسب‌تر بوده است که ان‌شاءالله در آینده نزدیک از این محصول رونمایی خواهد شد. درحوزه واگن‌های مترو نیز طی قرارداد منعقد شده با سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، ساخت ۳۰۰ دستگاه واگن مترو برای چهار شهر بزرگ کشور را به عهده گرفته‌ایم. علاوه بر این، قرارداد مستقیم برای تولید ۱۲۰ دستگاه قطار شهری متروی کرج و ۱۳۵ دستگاه قطار شهری متروی شیراز را نیز به عهده داریم. ۵۰ دستگاه واگن مترو از محل این قراردادها در مراحل نهایی تولید قرار دارند و روند تحویل‌دهی طی ماه‌های آینده آغاز خواهد شد. ان‌شاءالله در آینده نزدیک درحوزه تولید تراموا نیز به‌طور عملی وارد می‌شویم. اسلامی درباره میزان داخلی‌سازی واگن‌ها گفت: در شرایط فعلی برای تولید ریل باس حدود ۵۰ درصد قطعات داخلی‌سازی شده که تا سطح ۶۵ درصد قابل ارتقا است که امیدواریم در قراردادهای جدید این اتفاق بیفتد. در ساخت واگن‌های مترو نیز داخلی‌سازی قطعات از ۵۵ درصد تا ۷۰ درصد قابل افزایش بوده که امیدواریم بتوانیم آن را تحقق ببخشیم. وی افزود: معمولا کارفرمایان، مسوولیت داخلی‌سازی و جایگزین کردن قطعات را به عهده نمی‌گیرند. اگر ایشان در این حوزه به کمک شرکت‌های تولیدی بیایند، می‌توانیم خیلی موفق‌تر عمل کنیم.