ورود سومین قطار تجاری چین در سال جدید میلادی به تهران

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سید مصطفی داوودی با اشاره به اینکه چین ازجمله مهم‌ترین شرکای تجاری ایران به‌شمار می‌رود، افزود: با توجه به اینکه سالانه در مسیر چین به ایران، حجم زیادی کالا جابه‌جا می‌شود،  از این‌رو شرکت راه‌آهن رایزنی‌های خود را برای راه‌اندازی این کریدور جدید از سال ۲۰۱۵ با کشورهای محور چین، قزاقستان و ترکمنستان آغاز کرد. وی با اشاره به اینکه تغییر نوع تردد و مسیر برای حمل کالا از سوی صاحبان آن کار ساده‌ای نیست، تصریح کرد: صاحبان کالا در صورتی با چنین اقدامی موافقت می‌کنند که مزیتی برای آنها ایجاد شود، از این‌رو تلاش کردیم تا با ایجاد مزیت‌هایی چون کاهش زمان و رقابتی کردن نرخ حمل بار، صاحبان کالا را به استفاده از کریدور ریلی ترغیب کنیم. معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن با تاکید بر اینکه رقابتی کردن نرخ حمل بار، الزاما به معنای کاهش نرخ حمل بار نیست، تصریح کرد: در این زمینه با سه کشور چین، قزاقستان و ترکمنستان وارد مذاکره شدیم و برای ارزیابی زمان انتقال کالا با قطار نسبت به دیگر انواع حمل‌ونقل، در سال ۲۰۱۶ اولین قطار به‌صورت آزمایشی از شرق چین (منطقه شانگهای) به سمت ایران حرکت کرد.

وی افزود: این قطار آزمایشی فاصله میان چین و ایران را طی ۲۰ روز طی کرد و این زمان، یک سوم زمانی بود که کالا به روش‌های دیگر به ایران انتقال داده می‌شد. داوودی با اشاره به اینکه پس از به نتیجه رسیدن طرفین مذاکره برای تعیین نرخ تعرفه، در سال ۲۰۱۷ دومین قطار از مقصد چین راهی ایران شد، اظهار کرد: به دنبال تثبیت نرخ تعرفه و زمان حرکت، ۲۸ و ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۷، با توجه به استقبال صاحبان کالاها، سه قطار تجاری از مبدا چین به سمت ایران حرکت کرد. وی استقبال صاحبان کالا را نشان‌دهنده درستی مسیر و رقابتی بودن تعرفه‌ها دانست و تصریح کرد: همچنین زمان سیر این مسیر بین ۱۱ تا ۱۵ روز از مبادی مختلف در چین بود و قطار مسیر ۱۱ هزار کیلومتری بین ۴ کشور را طی می‌کند و به عبارتی، روزانه ۸۰۰ کیلومتر را می‌پیمود که این سیر بسیار مناسبی محسوب می‌شود.

معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن گفت: با توجه به تجاری و موفقیت آمیز بودن حرکت قطارها در این کریدور (کریدور چین – ایران)، رایزنی‌هایی را با شرکت‌هایی خودروسازی چون سایپا شروع کرده و تلاش می‌کنیم تا بار شرکت‌های خودرو ساز و شرکت‌هایی که حجم بالایی از مبادلات را با چین دارند به مسیر ریلی منتقل کنیم. داوودی با بیان مشکلات روش‌های دیگر حمل‌ونقل برای این شرکت‌ها، خاطرنشان کرد: با استفاده از این مسیر کالاهای این شرکت‌ها مستقیما از چین تا ایستگاه‌های مربوط به این شرکت‌ها در محدوده تهران حمل می‌شود و بسیاری از این مشکلات مرتفع می‌شود. وی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد با مدیران شرکت سایپا، اظهار کرد: تلاش می‌کنیم تا ظرف ۲ هفته آینده جلسه سه‌جانبه‌ای را با شرکت آقایان محمدزاده مدیرعامل راه‌آهن و مدیرعامل شرکت سایپا و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی برگزار کنیم تا به توافقاتی در زمینه حمل ریلی بارهای این شرکت‌ها برسیم.

داوودی با اشاره به مزایای حمل‌ونقل ریلی بار از جمله حفاظت از محیط زیست، کاهش هزینه‌ها، مصرف سوخت و تلفات جاده‌ای اضافه کرد: علاوه‌بر این مزایا، تمام تلاش شرکت راه‌آهن بر این است که با فعال‌سازی چنین مسیرهایی زمان سیر و حمل کالا را کاهش دهیم و به این ترتیب زمان خواب سرمایه را برای صاحبان کالا به حداقل برسانیم. معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن، حرکت ۳ قطار در مدت زمان کوتاه از سمت چین به ایران را نویددهنده فعال سازی و رونق این مسیر ریلی عنوان کرد و گفت: آخرین قطار باری از سمت چین به ایران، طی ۱۵ روز ۴۱ کانتینر کالا را از چین به ایران حمل کرد که این زمان با احتساب اقدامات گمرکی، یک سوم زمان سنتی حمل کالا بود. وی اظهار کرد: در حال حاضر صاحبان کالاها در حال فراهم کردن مقدمات سیر قطارهای دیگر به سمت ایران هستند و امیدواریم که در آینده نزدیک این مسیر تردد روزانه داشته باشد. داوودی با بیان اینکه مذاکرات متعدد با کشورهای این مسیر برای ادامه آن به سمت ترکیه در جریان است، افزود: تلاش داریم از مسیر ترکیه این قطار را به سمت اروپا ببریم که در این زمینه جلساتی با مسوولان کشورهای ترکیه و آلمان انجام داده‌ایم.

وی در ادامه به تلاش‌های کشورمان برای فعال‌سازی کریدور جنوب به غرب اشاره کرد و گفت: تلاش داریم حجم زیادی از بارهای هندوستان را که در حال حاضر از راه دریایی به مقصد آسیای میانه و اروپا می‌رود به شکل ترکیبی دریایی – ریلی به مسیر این کریدور انتقال دهیم. وی با تاکید بر اینکه راه‌آهن اهداف بلندمدتی برای ترانزیت کالا در برنامه خود تعریف کرده است، خاطرنشان کرد: وظیفه ما در راه‌آهن ایجاد مسیرها و تسهیلات برای حمل‌ونقل به روش ریلی است و استفاده از مسیر ریلی به صاحبان کالا بر می‌گردد. داوودی با ابراز امیدواری برای افزایش ترانزیت ریلی اظهار کرد: امسال ترانزیت ریلی در کشورمان ۵۵ درصد رشد داشته است که یکی از دلایل مهم آن برقراری ارتباطات میان کشورهاست و امیدواریم امسال رقم ترانزیت ریلی کشور را به ۵/  ۱ میلیون تن برسانیم.