به گفته این عضو شورای شهر، این وضعیت درآمدی شهرداری با توجه به رقم بالای بدهی‌های این سازمان به پیمانکاران و بانک‌ها، تنگنای مالی مدیریت شهری را دشوارتر کرده است.

به صدا درآمدن زنگ خطر تحقق منابع درآمدی شهرداری در سال جاری به همین هشدار معاون مالی خلاصه نمی‌شود. آن‌طور که رئیس شورای شهر تهران می‌گوید موضوع جلسه هم‌اندیشی هفته جاری شهرداری با شهردار تهران به وضعیت تحقق درآمدهای شهرداری اختصاص پیدا کرده است. محسن هاشمی رفسنجانی هر چند در جمع خبرنگاران وضعیت تحقق درآمدهای نقدی را مناسب ارزیابی می‌کند؛ اما می‌گوید تنگنای مالی شهرداری به گونه‌ای است که شهرداری‌های مناطق باید امکان کسب درآمدهای غیرنقد را نیز داشته باشند. از همین رو درحال آماده‌سازی زمینه فعالیت سامانه بودجه غیرنقد هستیم تا مناطق بتوانند از این بودجه استفاده کنند.

اگرچه رئیس شورای شهر می‌گوید: موارد مشخص‌شده در بودجه غیر نقد در لایحه بودجه آمده و درآمدهای ناشی از شهرسازی براساس مواردی است که در طرح تفصیلی پیش‌بینی شده اما تجربه سال‌های گذشته از زمینه فعال‌سازی بودجه غیرنقد و تکیه بر درآمدهای این حوزه نشانه بازگشت دوباره هولوگرام‌های اعتباری و رویه‌های غیرشفاف به حوزه کسب درآمد شهرداری تهران است. از مجموع بودجه پیش‌بینی شده برای سال جاری، ۱۵ هزار و ۱۴۴ میلیارد تومان معادل ۸۰درصد سهم بودجه نقد و ۳ هزار و ۷۸۶ میلیارد تومان معادل ۲۰ درصد سهم منابع غیرنقد درنظر گرفته شده است.

همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد هزینه اداره شهر تهران در سال جاری نه صرفا به واسطه آنچه باید در بخش خدمات و نگهداشت شهر هزینه شود، بلکه به‌دلیل افزایش هزینه‌های حقوق و دستمزد نیروی انسانی مازاد در مجموعه شهرداری سنگین‌تر شده است. به ویژه آنکه با وجود رخ داده در بخش ساخت وساز، اتکای اصلی نظام مالی شهرداری تهران متزلزل شده است. منابع درآمدی حاصل از انواع عوارض ساختمانی به‌عنوان سمی‌ترین درآمد ناپایدار در بودجه امسال با ۶/  ۱۰ درصد افزایش نسبت به سال گذشته، معادل ۷ هزار و ۴۷۰ میلیارد تومان درنظر گرفته شده است. دو جزء مهم از انواع عوارض ساختمانی که بخش عمده بار کسب درآمد بودجه شهرداری به آنها مربوط می‌شود، تغییر کاربری و فروش تراکم مازاد است.