راز انبار سوپرلاکچری‌ها عکس تزئینی است

گزارش اخیر شهروندآنلاین از مختصات بازار خودروهای لوکس درحالی شائبه قاچاق بودن برخی از مدل‌های گران‌قیمت حاضر در نمایشگاه‌های مشهور پایتخت را مطرح می‌کند که سال گذشته همین موقع، رسانه‌ها سرگرم بحث درباره ابعاد قاچاق خودرو بودند. جنجالی که هرقدر از سوی مقامات وزارت صمت و نیز نهادهای نظارتی دست‌کم گرفته شد اما سرانجام با ابعادی وسیع افشا شد و عمق و سطح فساد در بازار خودروهای وارداتی را مشخص کرد. اما آیا می‌توان با نگاه به پرونده بیش از ۶ هزار خودرو قاچاقی، رای به ورود غیرقانونی خودروهای لاکچری، کمیاب و گران‌قیمت داد؟

برای پاسخ به این سوال گفت‌وگو با تعدادی از مدیران نمایشگاه‌های بزرگ پایتخت و جست‌وجو در فروشگاه‌های آنلاین خرید و فروش خودرو دو منبعی است که راهگشای ما در ارائه تحلیلی قابل‌قبول است. روندی که در نهایت با رد شائبه واردات گسترده و غیرقانونی خودروهای گران‌قیمت، ریشه اصلی مشکلات این بخش را ممنوعیت واردات در کنار تورم افسارگسیخته می‌داند. گزارش را در قالب سه سناریوی محتمل و یک نتیجه‌گیری بخوانید:

سناریوی اول؛ مجوزهای خاص

یکی از فعالان بازار خودرو که احاطه کاملی بر بازار خودرو دارد، در این‌باره اطلاعات جالبی به خبرنگار جمعه‌نامه «دنیای‌اقتصاد» داد. وی با یادآوری مجوزهای خاصی که در سال‌های گذشته به ورزشکاران و برخی از افراد خاص در کشور داده می‌شد، از ۵ مجوز یکی از کشتی‌گیران یاد کرد که به‌دلیل کسب مدال طلای المپیک این مجوزها را دریافت کرد و خودروهای کمیابی نظیر فراری، مازراتی‌گیبلی و چند مدل خودرو دیگر به کشور وارد کرد. خودروهایی که امروزه به‌دلیل رشد سرسام‌آور تورم، بهای عجیبی پیدا کرده و از یک تا ۸ میلیارد تومان در سال ۹۲ تا ۹۴ به ۵ تا ۲۰ میلیارد تومان افزایش بها داشته‌اند. جست‌وجوی جمعه‌نامه نشان می‌دهد اواخر سال گذشته چند دستگاه رنجروور ایووک و اتوبیوگرافی در کنار تعدادی خودرو مرسدس‌بنز با همین روش به کشور وارد شده‌اند.

سناریوی دوم؛ نصب کیت‌های ۲۰۱۹

اتفاق عجیبی که اخیرا در سطح گسترده‌ای فراگیر شده، نصب کیت‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ روی خودروهای قدیمی برندهای تویوتا، لکسوس، مرسدس‌بنز و پورشه است که موجب شده تا به‌دلیل شباهت‌های معماری، فنی و مهندسی یک خودرو به مدل‌های جدیدتر، بتوان انواع قدیمی را به انواع جدیدتر تبدیل کرد. چنان که خبرنگار جمعه‌نامه «دنیای‌اقتصاد» پی برده، تویوتا لندکروزر در مدل‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ و لکسوس LX۵۷۰ دو خودروی مشهوری هستند که سرلیست این شیوه تازه و عجیب در بازار خودرو بوده و با نصب کیت‌های تازه روی آنها در گاراژهای غیررسمی، به خودروهای ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ تبدیل می‌شوند.

سناریوی سوم؛ کلاهبرداری

اما برخی از فعالان بازار خودرو و مدیران نمایشگاه‌ها با اشاره به امکان کلاهبرداری در فقره مذکور، جمعه‌نامه «دنیای‌اقتصاد» را در جریان برخی از تخلفات موجود قرار دادند. یکی از این تخلفات که دستکاری اصل سند و کارت خودرو است، با ترفندهای مختلفی صورت گرفته و از چشم پلیس هم دور مانده است. اتفاقی که گویا به این شکل رقم خورده که با نصب موتور و شاسی و اتاق مدل‌های کارکرده خارجی روی خودروهای تصادفی گران قیمت، زمینه سوءاستفاده از انحصارات را در بازار خودروهای وارداتی ایجاد می‌کنند.

نتیجه‌گیری

«امکان تغییر پلاک وجود ندارد.» این نکته‌ای است که فربد زاوه با اشاره به آن ورود قاچاقی مدل‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ پورشه، مرسدس بنز و مازراتی را به کشور رد می‌کند. وی به خبرنگار جمعه‌نامه «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: «امکان کلاهبرداری در بازار خودرو منتفی نیست، ولی این مورد سازمان یافته نبوده و احتمالا پای یک یا چند فرد فرصت‌طلب از فضای فعلی در میان است.» وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان تغییر شماره شاسی خودروهای قاچاقی به انواع مجوزدار وجود دارد؟ هم می‌گوید: «کسی اگر بخواهد چنین روشی را برای کلاهبرداری انتخاب کند، جاعل است؛ چرا که پلیس راهور با تغییر سند آن دسته از خودروهایی که تغییری در رنگ، موتور و شماره شاسی داشته‌اند، راه را بر کلاهبرداری بسته است. به نظر می‌رسد این موضوع باید بیشتر بررسی شود تا ابعاد دقیق آن شفاف شود.»

در نهایت، آنچه از سوی این رسانه و برخی دیگر از روزنامه‌ها درباره تغییر پلاک خودروهای گذر موقت به دائمی اعلام شده، احتمالا صحت ندارد یا اینکه ماجرا سازمان‌یافته نیست و به کلاهبرداری خرد یا کلان یک گروه مربوط می‌شود. از آنجا که لازم است ردی از این شائبه در فضای مجازی یا گالری‌های مربوط به فروش خودروهای وارداتی وجود داشته باشد، جست‌وجوی جمعه‌نامه «دنیای‌اقتصاد» به جایی ختم نشد. در مراجعه خبرنگار جمعه‌نامه به سه گالری مشهور هیچ یک از مدل‌های ۲۰۱۸ برندهای مازراتی، مرسدس بنز، ولوو، آلفا رومئو، پورشه و لوتوس دیده نشد. در فضای مجازی و شبکه وب نیز جدیدترین نسخه‌های مازراتی به مدل‌های مربوط به سال ۲۰۱۴ مربوط است و هیچ ردی از مدل‌های ۲۰۱۷، ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ این برند ایتالیایی یافت نشد. در عین حال، تنها نسخه از مازراتی کوارتوپورته GTS سدان سری ۲۰۱۴ هم گران‌ترین خودرویی است که می‌توان با مبلغ ۵/ ۷ میلیارد تومان آن را در گالری‌های پایتخت مشاهده کرد. خودرویی که از اوایل سال ۹۶ تاکنون قیمتش بیش از ۳ برابر افزایش داشته است.