انتقال دانش بین‌المللی به داخل کشور یکی از چالش‌های آموزش است که به سبب حجم بالای محتوایی که روزانه در جهان تولید می‌شود، ظرفیت محدود ترجمه و همچنین ضعف کانال‌های توزیع محتوای ترجمه شده، طرح راه‌حل جامعی برای آن امکان‌پذیر نیست. با وجود این می‌توان اقداماتی را برای تسهیل دسترسی به آن دسته از محتواهایی که درخواست بیشتری برای آنها وجود دارد ایجاد کرد.

سیدمصطفی میرقاسمی وقتی در اینترنت به دنبال دوره‌های آموزشی مربوط به یکی از دروسش می‌گشت، با چالش دسترسی به محتوای فارسی مواجه شد و نهایتا هم مجبور شد از محتوای انگلیسی استفاده کند و زمان نسبتا بیشتری را برای درک مفاهیم صرف کند. این اتفاق ایده‌ راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید به نام «بلدشو» را در ذهن مصطفی ایجاد کرد. او در همان ابتدای کار احسان اسلامی را برای مدیریت امور دوبله و سامان محمدی را برای پیش بردن وب‌سایت به تیمش اضافه کرد.

مصطفی و دوستانش کار را از اردیبهشت ۹۵ شروع کردند. ابتدا با ساختاری سنتی دوره‌های خارجی را ترجمه، دوبله و روی یک وب‌سایت بارگذاری می‌کردند تا اینکه در اردیبهشت ۹۶ در یک دوره‌ شتاب‌دهی شرکت کردند. حضور در این دوره و آشنایی با مدل‌های جدید کسب‌وکار آنها را متقاعد کرد که با ایجاد ساختارهای جدیدی کار ترجمه و دوبله را تسهیل کنند تا کسب‌وکارشان مقیاس‌پذیر شود.

آنها دو پلت‌فرم توسعه دادند. عملکرد پلت‌فرم ترجمه به این صورت است که بعد از ارسال ویدئو، زیرنویس انگلیسی آن توسط پلت‌فرم ترجمه به بخش‌ها و باکس‌های مختلف تقسیم می‌شود و مترجم هر بخش را ترجمه می‌کند. این پلت‌فرم به گونه‌ای طراحی شده است که طبق بررسی و بازخورد دریافت‌شده از مترجمان تا دوبرابر سرعت کار را افزایش داده است. در پلت‌فرم دوبله تمام امکانات یک نرم‌افزار ضبط صدا به‌صورت آنلاین در دسترس است و مترجمان با استفاده از یک میکروفن ساده می‌توانند کار دوبله را انجام دهند.

بستر ایجاد شده توسط مصطفی و دوستانش در بازار ایران عملکرد خوبی داشته است، آنها توانسته‌اند جمعی از مترجمان و دوبلور‌ها را در چارچوب کارشان فعال کنند و از سوی دیگر نیاز برخی شرکت‌ها و افراد به محتوای آموزشی را برطرف کنند. کار آنها مشابه خارجی ندارد و موارد نزدیک به آن‌ به جای دوبله بر زیرنویس تاکید کرده‌اند. این بستر از لحاظ زبانی محدودیتی ندارد و می‌توان از آن برای دوبله از هر زبانی به هر زبان دیگری استفاده کرد. ساده بخواهیم بگوییم، اگر حمایت‌های مناسبی از کار مصطفی صورت بگیرد این امکان را خواهد داشت که به‌صورت بین‌المللی فعالیت داشته باشد.

ecomotive.ir