علت موفقیت تولید ناخالص داخلی

آیا جهان به‌گونه‌ای فزاینده شکوفا می‌شود؟ سخت خواهد بود که به این سوال پاسخ مثبت داد، حداقل تا آنجا که اقتصادهای با درآمد بالا اکنون در نگرانی به سر می‌برند. با وجود این، وضعیت بلندمدت رشد اقتصادی پایدار (رشد تولید ناخالص داخلی تنظیم شده با تورم) از سال ۲۰۱۰ در بسیاری از کشورهای OECD در حال رشد بوده‌است و این نشان می‌دهد که همه چیز خوب است.

حدود ۸۰ سال بعد از معرفی تولید ناخالص داخلی(GDP)، تقریبا همه (غیر از استادان شاخص) به این نتیجه رسیده‌اند که این معیار دیگر معیار مفیدی برای پیشرفت اقتصادی نیست. اما هنوز توافقی در مورد جایگزین احتمالی وجود ندارد. رسیدن به توافق روی یک جایگزین، به مفهوم جدیدی از رونق و روشی جدید برای سنجش اینکه آیا استانداردهای زندگی درحال بهبود هستند، نیاز دارد.

چند جایگزین بالقوه وجود دارد. یک روش موثر، که توسط موسسه تکنولوژی ماساچوست(اریک برین جلفسون) راه‌اندازی شده، این است که از مردم بپرسند چقدر برای کالاهای دیجیتال مجانی مانند جست‌وجوی آنلاین و رسانه‌های اجتماعی ارزش قائل هستند و سپس نتیجه را به ارزیابی متعارف تولید ناخالص داخلی اضافه کنند. تحقیقات آنها نشان می‌دهد که به‌طور متوسط، هر فرد در ایالات‌متحده برای جبران کمبود دسترسی به جست‌وجوی آنلاین به ۱۷ هزار و ۵۳۰ دلار، برای ایمیل به ۸ هزار و ۴۱۴ دلار و... نیاز دارد.  این ارقام نسبت به متوسط درآمد سرانه ایالات‌متحده(در حدود ۳۱ هزار دلار) ارقام بالایی محسوب می‌شوند. این مساله نشان می‌دهد مزایای اقتصادی-رفاهی کالاهای دیجیتالی مجانی، بالا هستند. بنابراین این رویکرد بهبود معنادار در زندگی مردم را شامل می‌شود که درحال‌حاضر در تولید ناخالص داخلی منعکس نمی‌شود. اما برای ایجاد یک معیار معنادار رفاه اقتصادی، این تکنیک باید برای دیگر اجزای مهم رفاه (مانند محیط طبیعی، فراغت و کار بدون دستمزد در خانه) که در تولید ناخالص داخلی ثبت نمی‌شوند، اعمال شود.

15 (1)