بلوار تهرانسر که از بزرگراه مخصوص کرج آغاز شده و از میدان تهرانسر عبور می‌کند و به شهرک آسمان ختم می‌شود، راسته تجاری اصلی این محله به شمار می‌آید و برخی از کوچه‌های منتهی به این بلوار نیز کاربری تجاری دارند و بخشی از نیازهای ساکنان محله از طریق پاساژها و واحدهای تجاری این نواحی تامین می‌شود.

استقبال از سکونت در تهرانسر در سال‌های اخیر سبب شده این محله به تدریج به تمام ملزومات و سرانه‌های شهری مورد نیاز برای ساکنان مجهز شود و تصویر امروز این محله با وضعیت ۱۵ سال قبل آن تفاوت زیادی دارد. دست‌کم چهار برند معتبر فروشگاه زنجیره‌ای در این محله حضور دارند که علاوه بر کسب و کارهای کوچک و محلی، شرایط مناسبی برای خرید مایحتاج برای ساکنان تهرانسر فراهم می‌کنند.

تهرانسر یکی از محله‌های تهران است که برای اجرای طرح «مسکن ویژه» انتخاب و عملیات احداث ۲ هزار و ۳۱۰ واحد مسکن ویژه در بلوار یاس واقع در ضلع جنوبی این محله، از سال ۹۱ آغاز شده است.  در محله تهرانسر سرانه‌های فرهنگی و ورزشی اعم از فرهنگسرا، ورزشگاه، استخر و... نیز اگرچه به حد کفایت نه، اما برای پاسخ به بخشی از نیاز ساکنان وجود دارد. همچنین وجود تعدادی درمانگاه و کلینیک شبانه‌روزی و البته یک بیمارستان در حال تکمیل در این محله از ویژگی‌های مثبت آن است. اما در کنار این ویژگی‌ها دو ویژگی منفی پررنگ این محله را نیز نباید نادیده گرفت؛ نخست فاصله زیاد از مرکز شهر و قرار گرفتن در منتهی‌الیه غربی تهران است که ممکن است برای شاغلان در مرکز شهر بابت زمان سفرهای بین محل کار و سکونت دردسرساز باشد. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به این مکان ایستگاه متروی آزادی است و می‌توان گفت دسترسی مطلوب به خطوط پرسرعت ریلی در این محله وجود ندارد. ویژگی منفی دوم و البته مهم‌تر نیز ناآرامی و آلودگی صوتی ناشی از پرواز هواپیماهای فرودگاه مهرآباد است که ساکنان را آزرده خاطر می‌کند. شاید به همین دلیل در جریان رونق اخیر، رشد قیمت مسکن در تهرانسر همپای برخی محله‌های مجاور آن نبود. قیمت هر مترمربع آپارتمان نوساز در محله تهرانسر در حال حاضر بین ۵/ ۸ تا ۵/ ۹ میلیون تومان است که این میزان بر اساس موقعیت قرارگیری ملک و امکانات آن قدری کمتر یا بیشتر هم می‌شود.