در چنین شرایطی ایده شکل‌دهی یک فضای کاری مشترک و جذاب برای حضور، تیم‌سازی و معاشرت همه فعالان این حوزه چند سالی است در دنیا باب شده است. واقعیت این است که ایده ساخت کارخانه‌هایی که مشکلات استارت‌آپ‌ها را حل کنند، به اندازه عمر استارت‌آپ‌ها جدید هستند. به همین دلیل در تمام دنیا تعداد مراکز این چنینی بسیار کم است.تا به حال چند کارخانه نوآوری مشهور در اروپا ساخته شده که سازندگانش، دنبال ساده‌کردن راه دسترسی به امکانات برای استارت‌آپ‌ها و حل مشکلات آنها در کوتاه‌ترین زمان هستند. معروف‌ترین نمونه از این فضاهای کار اشتراکی در قالب پروژه‌ای به نام ایستگاه F و در متراژ ۳۴ هزار متر مربع، سال گذشته میلادی در پاریس افتتاح شد. در ایران هم از اوایل آبان سال ۹۶، پروژه‌ای به نام «کارخانه نوآوری» کلید خورده است.

آغاز

کارخانه نوآوری تهران تا همین چند سال پیش یک کارخانه صنعتی بود. یک کارخانه ساخت تجهیزات جوشکاری که چند سالی بود به خاطر قرار گرفتن در بافت شهری تخلیه و به مکان دیگری منتقل شده بود. حالا در پروژه راه‌اندازی کارخانه نوآوری قرار است ساختار سخت‌افزاری‌ آن حفظ شود اما فضاهای داخلی طوری طراحی شوند که نیازهای اولیه استارت‌آپ‌ها را برای استقرار در یک فضای خلاق و نوآورانه تامین کنند. به همین دلیل در پروژه بازسازی علاوه بر دفاتر کار اختصاصی با متراژهای متنوع، امکانات تفریحی، ورزشی و فرهنگی برای استفاده استارت‌آپ‌ها و جذاب تر شدن فضای کاری آنها در نظر گرفته شده است. در کنار همه اینها کارخانه نوآوری یک فضای کاری اشتراکی با نام «زاویه» خواهد داشت که با متراژی در حدود ۱۰۰۰ متر مربع به زودی به بزرگ‌ترین فضای کاری اشتراکی ایران تبدیل خواهد شد. در حال حاضر فاز اول فضای کاری اشتراکی زاویه در متراژ محدودتری آغاز به کار کرده و به صاحبان کسب و کارهای نوپا در ازای مبلغ ماهانه اندکی، صندلی اجاره می‌دهد.

میانه

کارخانه نوآوری که در نزدیکی ایستگاه مترو بیمه و فرودگاه مهرآباد تهران قرار دارد، قرار است میزبان زنجیره کامل کارآفرینی باشد؛ از ایده تا زمانی که یک کسب و کار نوآورانه بتواند یک دفتر کار مستقل و توسعه یافته برای خود در کلان شهری مثل تهران دست و پا کند. کارخانه نوآوری که در تهران ایجاد شده و به مرور بخش‌های جدید آن تکمیل می‌شود، قرار است ضمن حل مشکل استقرار استارت‌آپ‌ها، با ایجاد یک شبکه کامل از فعالان این حوزه (از صاحبان ایده تا مربیان کارآفرینی و سرمایه‌گذارها) امکان شبکه‌سازی را برای کارآفرین‌ها فراهم کند. این اتفاق از یک سو به استارت‌آپ‌ها کمک می‌کند بدون واسطه از تجربیات سایر گروه‌ها استفاده کنند و از سوی دیگر به شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ این امکان را می‌دهد که با پایش تیم‌های مستقر در کارخانه، نیروی کاری مستعد و توانمند مورد نیاز خود را بیابند. اتفاقی که در مدیریت نیروی انسانی نوین به آن Talent Hunting (شکار استعداد) می‌گویند.

ادامه

در حال حاضر فاز اول کارخانه نوآوری فعال شده و با استقرار حدود ۲۰ تیم استارت‌آپی و ۵ شرکت شتاب‌دهی و ارائه‌کننده خدمات به استارت‌آپ‌ها، هر روز میزبان حدود ۱۵۰ نفر از صاحبان کسب و کارهای نوپا و مربیان خبره کسب و کار است. پیش بینی می‌شود با تکمیل پروژه بازسازی این کارخانه در متراژی بالغ بر ۱۸ هزار متر مربع، حدود دو هزار نفر از فعالان زیست بوم کارآفرینی ایران در کنار هم در این کارخانه مشغول به کار شوند.