واگذاری پروژه‌ها در خوزستان به غیربومی‌ها

 شرکت‌های عمرانی با مشکلات فراوان

رئیس انجمن شرکت‌های عمرانی خوزستان با بیان اینکه مجموعه شرکت‌های عمرانی با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کند، تصریح کرد: انجمن شرکت‌های عمرانی استان یک مجموعه خصوصی است اما این خصوصی بودن هیچ‌گاه مورد توجه مسوولان قرار نگرفته و باعث شده تا وضعیت ناخوشایندی داشته باشیم. طاهری اظهار کرد: با توجه به آماری که وجود دارد، خوزستان یکی از استان‌هایی است که بیشترین اعتبارات عمرانی کشور در آن هزینه می‌شود و بخش زیادی از این اعتبارات از سوی شرکت‌های زیر مجموعه انجمن هزینه می‌شود اما متاسفانه هیچگاه بر اساس ظرفیت شرکت‌های زیرمجموعه انجمن، به شرکت‌های درون استان و توان آنها توجه نمی‌شود.

 بی‌توجهی به ظرفیت تشکل‌های بومی

وی با اعلام اینکه مسوولان استان به ظرفیت تشکل‌های درون استان توجه نمی‌کنند، اظهار کرد: این مساله یک موضوع قانونی است تا از توان و ظرفیت درون استان استفاده شود. اگر هم از ظرفیت‌های درون استان استفاده شده، ملموس نبوده است.رئیس انجمن شرکت‌های عمرانی خوزستان اظهار کرد: در بسیاری از اموری که در خوزستان از ظرفیت پیمانکاران استفاده می‌شود، از توان و ظرفیت این انجمن و پیمانکاران درون استان استفاده نمی‌شود و کمترین استفاده از این ظرفیت انجام می‌گیرد.

 طاهری گفت: شرکت‌های عمرانی و پیمانکاری استان اکنون در بالاترین حد خود از نظر علمی و عملی فعالیت می‌کنند و بیشتر شرکت ‌ها از نظر بار علمی در مقایسه با دوره‌های گذشته بسیار متفاوت شده‌اند.  وی گفت: حتی وقتی که قراردادی با یک مجموعه منعقد می‌کنیم، متاسفانه برای دیدار با مدیرعامل طرف قرارداد نیز باید روزها یا حتی ماه‌ها منتظر بمانیم که این شایسته نظام مردم‌سالاری اسلامی نیست و باید در این زمینه تکریم ارباب رجوع در دستور کار دستگاه‌های اجرایی قرار بگیرد.رئیس انجمن شرکت‌های عمرانی خوزستان خاطرنشان کرد: متاسفانه شرکت‌های استان هیچ رشدی را در رتبه‌بندی‌های پیمانکاران نمی‌توانند داشته باشند، زیرا مسوولان استان از این شرکت‌ها حمایت نمی‌کنند. طاهری اظهار کرد: وقتی یک شرکتی بخواهد از سطح استان فراتر برود و رتبه یک یا دو را کسب کند باید کشوری شود و برای این کار نیاز است تا یک طرح خاص را اجرایی کند. وی با بیان اینکه همیشه تاکید بوده از ظرفیت و توان درون استان استفاده شود، اظهار کرد: در بخش پیمانکاری خوزستان اصلا قوانین موجود در این زمینه رعایت نمی‌شود و از توان درون استان بهره‌گیری نمی‌شود.

 برخی از مدیران قانون‌گریزی می‌کنند

رئیس انجمن شرکت‌های عمرانی خوزستان با بیان اینکه برخی مدیران کل در استان قانون گریزی می‌کنند، گفت: مدیران حد و حدود پیمانکاران درون استان را رعایت نمی‌کنند و گاهی اتفاق افتاده است که با سفارش طرح‌ها را به افرادی واگذار کرده و چارچوب‌ها را فقط روی کاغذ رعایت می‌کنند.

 واگذاری ۱۰ درصد طرح‌ها به شرکت‌های بومی

رئیس انجمن شرکت‌های عمرانی خوزستان گفت: کمتر از ۱۰ درصد از اجرای طرح‌های بزرگ استان را به شرکت‌های درون استان واگذار می‌کنند و بیشتر این طرح‌ها به شرکت‌های غیربومی واگذار می‌شود. همچنین حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از طرح‌های کوچک و متوسط در اختیار پیمانکاران بومی استان قرار می‌گیرد.   طاهری اظهار کرد: طرح‌هایی که تخصصی هستند اما توان ساخت و اجرای آنها در شرکت‌های درون استان وجود دارد نیز به پیمانکاران غیر بومی داده می‌شود و این مساله‌ای است که باید مورد توجه مسوولان استان قرار بگیرد. وی خاطرنشان کرد: به واسطه اینکه شرکت‌های غیربومی در استان فعالیت می‌کنند، اعتبارات عمرانی استان به شدت ریزش پیدا می‌کند و در این زمینه کمترین چیزی که از استان خارج می‌شود، ۹ درصد ارزش افزوده اعتبارات عمرانی استان است که در اختیار شرکت‌های غیربومی قرار

می‌گیرد.

 زلزله بسیاری از ساختمان‌های خوزستان را تخریب می‌کند

دبیر انجمن شرکت‌های عمرانی خوزستان نیز گفت: اگر زلزله با مشخصات زلزله‌ای که در کرمانشاه آمد اینجا رخ دهد، نه تنها واحدهای مسکونی مهر، بلکه بسیاری از آپارتمان‌ها، ساختمان‌ها و اداره‌های دولتی که در استان ساخته شده یا در حال ساخت هستند، تخریب می‌شوند و خسارات جانی و مالی که رخ می‌دهد بیشتر از زلزله کرمانشاه خواهد بود. فرزاد حیدری اظهار کرد: در گذشته به راحتی گواهی تشخیص صلاحیت رتبه برای پیمانکاران صادر می‌شد اما بر اساس قوانین جدید یکی از سختگیرانه‌ترین مجوزهای کسب و کار، رتبه پیمانکاری است که شرکت‌های پیمانکاری دریافت می‌کنند.  حیدری عنوان کرد: گاهی برخی پیمانکاران برای آنکه مناقصه را برنده شوند، قیمت‌های بسیار پایینی ارائه می‌دهند تا به‌صورت مقطعی مشکلات شرکت خود را حل کنند. در این زمینه بارها از طریق شورای فنی استان و انجمن شرکت‌های عمرانی خوزستان پیگیری کردیم تا در مواقعی که قیمت‌های خارج از عرف ارائه می‌شود، طرح به پیمانکار واگذار نشود.  وی ادامه داد: از دستگاه‌های نظارتی درخواست داریم اگر قیمت یک پیمانکار برای انجام یک طرح نامعقول و غیر کارشناسی است، بررسی و طرح را به آن پیمانکار واگذار نکنند. در این زمینه مخالف واگذاری طرح به این شکل هستیم و مکاتباتی نیز در این زمینه انجام داده‌ایم.وی اظهار کرد: در خوزستان هزینه نیروی انسانی بیشتر از هرجای دیگر کشور است اما به لحاظ کیفیت ساخت و کیفیت مصالح شاهد کیفیت پایین مسکن‌های ساخته شده در خوزستان هستیم.