می‌دانیم که بیش از ۱۲۰‌میلیارد دلار سرمایه در بازار سرمایه سوخت شده‌است. در این مدت، اما عده‌ای از کاندیدا‌ها از گشایش ۵‌میلیارد دلار یا پول‌دادن به چینی‌ها بابت قرارداد به‌عنوان دستاورد اقتصادی حرف می‌زنند؟ همه کاندیدا‌ها دم از تامین مالی می‌زدند، بازاری که آن را درهم کوبیده‌اید، چطور می‌تواند برای شما تامین مالی بکند؟  همه یادمان هست که برخی‌ها وعده حل مشکل ۳‌روزه بورس را می‌دادند و امروز در مقابل چشم ‌میلیون‌ها بیننده دیگران را تخریب می‌کنند؟ اما باید پرسید ‌سه سال‌پیش چطور می‌خواستید مشکل را ۳‌روزه حل کنید؟

از ابتدای تبلیغات تا به امروز حقیقتا چیزی از برنامه کاندیدا‌ها جز کلی‌گویی و بدیهیات کف جامعه متوجه نشده‌ایم! راهکار و طرحی برای مشکلات بازار سرمایه در مناظره دیشب ارائه نشد. جمله‌‌‌‌‌‌بندی‌‌‌‌‌‌های زیبا و کلمات را یکی‌یکی کنار هم چیدند، اما از دل آن نتیجه‌‌‌‌‌‌ای برای هیچ حوزه‌ای بیرون نیامد! از همین‌رو و با توجه به افراد حاضر در ستاد کاندیدا‌ها تا حدودی می‌توان بدنه دولت و نظرات هرکدام از کاندیدا‌ها را پیش‌بینی کرد!  مناظره چند شب پیش  را می‌توان در دو طبقه‌بندی کلی قرار داد. آقای قالیباف، پورمحمدی و پزشکیان در بهترین حالت افرادی با گرایش‌های سوسیالیستی اما متمایل به بازار سرمایه هستند و آقای زاکانی و جلیلی  اعتقادی به این بازار ندارند، از طرفی آقای زاکانی نیز برنامه مدون و راهکاری ارائه نداد.  

تا زمانی‌که کشور درگیر تحریم هست و بازار سرمایه اینچنین رها شده‌است و حتی برنامه‌ای هم در مورد بازار سرمایه ارائه نداده‌اند، شک نکنید به‌صورت کلان بهره‌‌‌‌‌‌وری کاهش پیدا خواهد کرد و این تصور آقای قالیباف که می‌توان با افزایش بهره‌‌‌‌‌‌وری در این شرایط رشد ساخت، اشتباه است. ‌کاش آقای قالیباف که ریاست مجلس را بر عهده دارند از فراکسیون بازار سرمایه صحبت می‌کردند!   آقای پورمحمدی سعی کرد نشان دهد که روی اقتصاد کار کرده و به‌نظر می‌آید در ظاهر از بقیه به موضوع مسلط‌تر است اما وقتی سراغ راهکار می‌رفت تقریبا فرقی با بقیه نداشت. آقای جلیلی از کلیدواژه‌‌‌‌‌‌هایی تکراری  مثل دولت مقتدر، حکمرانی‌ریال و ... ‌استفاده کرد، ولی به‌نظر می‌آید ‌‌‌‌‌‌ایده‌‌‌‌‌ قابل‌اتکایی برای اجرای آنها ندارد و وقتی به اجرا می‌رسید ‌ناگهان شعارزده می‌شد و از هسته‌‌‌‌‌‌های رشد روستایی می‌گفت! بازار پس از اولین مناظره با اینکه شدید‌ترین ریزش را داشته و دیگر رمقی برای منفی‌بودن ندارد هم به‌خوبی با منفی بودنش نشان‌داد که صحبت خاص و دلگرم‌کننده‌ای در مورد بازار سرمایه زده نشد!

به‌صورت کلی در مناظره، کاندیداها به دو دسته تقسیم شده‌بودند: دسته اول، زاکانی، جلیلی و قاضی‌زاده؛راهکارهایشان اعمال حداکثری دخالت در بازارها و پیش‌بردن اقتصاد دستوری است. دسته دوم پزشکیان، پورمحمدی و قالیباف: از کنار گذاشتن اقتصاد دستوری و ارتباط و تعامل با دنیا صحبت می‌کردند ولی قالیباف میانه‌رو بود. در کل سطح درک اقتصادی کاندیداها به‌شدت ضعیف بود و صحبت و آمارهای اشتباه زیادی مطرح شد.