به همین دلیل در دوره فعلی و از ابتدای سال سرمایه‌گذاران حقیقی برای ورود مجدد اقدام جدی نکرده‌اند. اگرچه این وضعیت تا ابد ماندگار نخواهد بود، اما چرا در خرداد‌ماه خروج پول نسبت به ماه‌های ماقبل آن سرعت بیشتری گرفته است؟ دامنه نوسان محدود یکی از عوامل موثر در صف‌نشینی سهامداران برای فروش محسوب می‌شود. تداوم این سیاست، سناریوی ریزش بورس بعد از انتخابات ریاست‌‌جمهوری را تقویت می‌کند.  بنابراین همان‌طور که مشاهده کردیم در هفته گذشته که بازار دو روز مثبت را پشت‌سر گذاشت، اما باز هم خروج پول جدی ثبت شد. به این ترتیب می‌توان گفت در وهله نخست، محدودیت دامنه نوسان، سبب خروج سرمایه‌های سرگردان از بورس شده‌ و ثابت کرده می‌تواند به زیان سرمایه‌گذاران و قیمت سهام تمام شود و عاملی جدی در عدم جذابیت بورس باشد.

 اما این وضعیت در حالی است که در مورد نرخ دلار نیما و روند افزایشی آن اظهارات مختلفی به گوش می‌رسد. نکته‌ای که در این میان باید به آن دقت کرد این است که رشد قیمت دلار نیما باید پیوسته باشد، در غیر این صورت نمی‌تواند بستر رشد قیمت سهام را فراهم کند. این روزها سرمایه‌گذاران وضعیت فعلی بورس را نامساعد می‌سنجند و از ابتدای سال شاخص کل حدود ۶درصد عقب‌نشینی را به ثبت رسانده؛ رکودی که بیش از انتظارات به درازا کشیده و اخبار مثبت لحظه‌ای نتوانسته سرمایه‌گذاران را مجاب به خرید سهام کند. در مورد «افزایش نرخ دلار نیما» که این روزها مورد توجه برخی فعالان اقتصادی قرار گرفته، باید عنوان کرد که محدوده ۵۰ تا ۵۵هزار تومانی نرخ دلار نیما می‌تواند شرایط ورود پول به بورس را تسهیل کند.

علاوه بر این محرک، موضوع کاهش نرخ اوراق اخزا در روزهای گذشته باعث شده تا برخی گمان کنند با تغییر مسیر این متغیر اثرگذار بر بازار می‌توان در انتظار چرخش مسیر نماگرهای بورسی نشست و نقطه پایانی بر رکود بورس گذاشت. از آنجا که افت قیمت اوراق مذکور جزئی بوده و مشخص نیست تا چه زمانی تداوم یابد، نمی‌توان به این امر چندان دل خوش کرد. اما اگر افت مداوم نرخ اوراق با افزایش قیمت دلار نیما همراه شود، در این شرایط توجه‌ها مجددا به تالار شیشه‌ای جلب خواهد شد. این در حالی است که اکنون این دو پارامتر مهم، سهامداران را در برزخ قرار داده و به دلیل چشم‌انداز مبهمی که پیش روی آنهاست، سد راه ورود پول به بازار شده است. با همه این اوصاف به نظر می‌رسد هنوز سرمایه‌گذاران به تغییر روند بازار امید داشته و در انتظار فرصتی برای ورود مجدد هستند.

 این اتفاق در صورتی رخ خواهد داد که طی چند هفته متوالی از بازار حمایت شود. با قرار گرفتن بازار در چنین وضعیتی ممکن است اعتماد رفته دوباره جلب شود. بازارهای مالی معمولا در آستانه اتفاقات مهم به پیشواز آن رخداد می‌روند و بعد از رخ دادن اتفاق به سمت متعادل شدن حرکت خواهد کرد.  نوسانات منفی این روزهای بورس نیز در راستای انتخابات است. به نظر می‌رسد برخی تدابیر، از جمله واریز ۶۰میلیون دلار از صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه، رسیدن افزایش ارزش معاملات به ۵هزار میلیارد تومان و حذف محدودیت دامنه نوسان از نهم تیرماه بتواند از فشار فروش سهام جلوگیری کند.