تحلیلگران اگرچه به رخداد این وعده‌ها آن‌هم قبل از انتخابات زیاد خوشبین نبودند، اما دست‌کم مواردی از قبیل تمدید مهلت یکساله برای شرکت‌های خودرویی و افزایش قیمت دلار در سامانه نیما را برای بهبود هرچند اندک وضعیت بازار سرمایه در آخرین روزهای دولت سیزدهم شدنی‌تر می‌دیدند.

رشد قیمت دلار در سامانه نیما به آرامی در حال وقوع است و خبرهای مثبت پیرامون خودرویی‌ها نیز رسیده‌است، اما باز‌شدن دامنه‌نوسان که محدودیت آن به مذاق سرمایه‌گذاران و فعالان بازار سرمایه خوش نیامده‌بود به ۹تیرماه موکول شد و این یعنی بازار هنوز از این محل رونقی نخواهد یافت. با این همه با توجه به اینکه بازار سرمایه در همین مدت ریزش زیادی را تجربه‌کرده و خبر منفی جدیدی مخابره نشده و از طرفی خبرهای خوش درخصوص خودرویی‌ها به بازار رسیده‌است و دست‌کم زمان کاهش محدودیت دامنه‌نوسان هم مشخص‌شده، احتمال می‌رود بورس روزهای بهتری را پیش‌رو داشته‌باشد. با این همه تحلیلگران تغییر روند بورس را به شرط اتخاذ تصمیمات مهم توسط رئیس جدید قوه مجریه به بعد از انتخابات موکول می‌کنند.

بازگشت بورس بعد از انتخابات؟

علیرضا-تاجبر copy

علیرضا تاجبر، تحلیلگر بازار سرمایه با بیان اینکه «از نظر توالی اتفاقات منفی طی 6ماه اخیر بدترین مقطع تاریخ بازار سرمایه را پشت‌سر گذاشتیم»، گفت: چندین اتفاق بد افتاد که هرکدام از آنها به‌تنهایی برای رکود یک‌ساله بازار سرمایه کافی بود.

 از نرخ خوراک پتروشیمی‌ها تا بنزین پالایشگاه‌ها و از همه مهم‌تر هزینه بهره، ریسک‌های سیاسی و در آخر هم انتخابات زودهنگامی که پیش‌روست؛ هرکدام از اینها می‌توانست یک‌سال ‌بازار سرمایه را راکد کند و الان هم در مورد پارامترهای اثرگذار بر تحلیل بنیادی بازار سرمایه ابهامات زیادی داریم و سرمایه‌گذاران نمی‌توانند درست تصمیم بگیرند و نمی‌دانند در محاسبات خود چه اعدادی را بگذارند چون با یک مصوبه تمام محاسبات برهم می‌‌ریزد.

وی ادامه‌داد: از طرف دیگر رئیس قوه مجریه در حال تغییر است و انتخابات را پیش‌رو داریم و مشخص است که خیلی از سرمایه‌گذاران، سرمایه‌گذاری خود را به بعد از انتخابات موکول می‌کنند، منتها باید توجه داشت که در حال‌حاضر مشکلات اقتصادی به‌حدی عمیق است که رئیس قوه مجریه هرکسی هم باشد، روزهای سختی را در مورد بازار سرمایه پیش‌رو دارد و باید تصمیمات اساسی بگیرد و صرفا با یکی دو تصمیم هم اوضاع بازار درست نمی‌شود.

تاجبر بیان کرد: به‌نظر می‌رسد در گام اول باید این تصمیمات با کاهش نرخ بهره آغاز شود و بعد به سراغ پارامترهای اثرگذار بر صنایع از جمله حذف قیمت‌گذاری دستوری، کاهش نرخ خوراک و... بروند. این اقدامات که انجام شود با توجه به اینکه ریسک سیاسی کشور هم در حال کم‌شدن است، به‌نظر می‌رسد در یک مقطع 6ماهه می‌توان بازار سرمایه را به رونق رساند؛ از طرفی هم در این مدت دامنه‌نوسان 2‌درصدی به مذاق سرمایه‌گذاران خوش نیامده و بیشتر به نفع الگوریتم‌ها بود تا سرمایه‌گذاران و این موضوع هم باعث شد ما شاهد رونق بازار نباشیم.

این تحلیلگر گفت: برای گام اول باز‌کردن دامنه‌نوسان اتفاق خوبی است و بعد از این اتفاق به‌صورت موقت شاهد رونق نسبی در بازار خواهیم بود اما بعد از آن همه‌چیز به این موکول می‌شود که چه کسی به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شود و این فرد در افکار اقتصادی خود چه مولفه‌هایی را اولویت قرار می‌دهد، بنابراین فعلا باید صبر کرد و با این حال شرایط ساخت.

وی گفت: اگرچه سیاست‌های دولت صدمه زیادی به سودآوری بسیاری از صنایع وارد کرده و آخرین مورد هم در گزارش فولادی‌ها قابل‌مشاهده است اما از نظر ارزش دارایی‌ها شرکت‌هایی را داریم که در بورس به یک‌دهم NAV خود می‌رسند، بنابراین بهتر است سرمایه‌گذاران گروه‌ها و شرکت‌های منتخب خود را انتخاب کنند و امیدواریم طی چهار ماهه آتی با تعیین‌تکلیف این موارد شاهد رونق بازار سرمایه باشیم.

تاجبر بیان‌کرد: بازار سرمایه طی چهار سال‌اخیر با افزایش عمق و سرایت به لایه‌های عمیق جامعه به یکی از مباحث مهم در تبلیغات انتخاباتی تبدیل شده‌است اما از طرفی ما شاهد خدشه عمیقی هستیم که به اعتماد سرمایه‌داران واردشده و این حرف‌ها نمی‌تواند مرهمی بر مشکلات بازار سرمایه باشد. مطمئنا حتی اگر بازار سرمایه در اولویت کاندیدا هم باشد و در مورد آن صحبت کنند، اثری روی سرمایه‌گذاران ندارد؛ به این دلیل که در انتخابات قبلی هم شاهد بودیم که چه شعارهای تبلیغاتی به نفع بورس داده می‌شد و اتفاقی که نیفتاد هیچ، بلکه بدترین صدمات هم به بازار سرمایه وارد شد، آن‌هم از سمت کسانی که داعیه‌دار حمایت از بورس بودند،‌ بنابراین در حال‌حاضر هر شعار تبلیغاتی درخصوص بورس داده شود تاثیر خاصی بر ذهنیت سرمایه‌گذاران ندارد و در حال‌حاضر هم نه تنور انتخابات با مسائل سیاسی داغ می‌شود و نه مسائل اقتصادی و هرکسی رئیس‌جمهور شود روزهای سختی در بورس دارد و باید تصمیمات مهمی در این‌خصوص بگیرد.

این تحلیلگر گفت: طی دو سال‌اخیر شاهد تورم بالایی بودیم و تمام بازارها به‌جز بورس رشد بسیار بالایی داشتند و متاسفانه اتفاقی که افتاد و سیاست‌های غلط دولت منجر به این شد که پول اندک سرمایه‌گذاران و آحاد جامعه به سمت بازار ارزهای دیجیتال و بازارهای دلالی و سفته‌بازی برود و کلا مردم با بازار سرمایه قهر کردند، بنابراین به دولت بعد پیشنهاد می‌شود که در فکر ترمیم اعتماد مردم به بازار سرمایه باشد.

وی ادامه‌داد: از طرفی مردم هم باید توجه داشته باشند بالاخره این عقب‌افتادگی بازار سرمایه جبران می‌شود و این اتفاق حتما می‌افتد اما زمان آن مهم است، بنابراین به‌نظر می‌رسد بعد از انتخابات بتوان به برگشت بازار فکر کرد و احتمال انتقال پول از بازارهای دیگر به بازار سرمایه وجود دارد.