در چنین شرایطی حالا همه فعالان بازار در انتظار تغییر مسیر وضعیت بورسی هستند. تا اینجای کار عملکرد بورس چنگی به دل نزده است. اکثر کارشناسان بازار سرمایه بر این باورند که ریسک اصلی این روزهای بورس از یک طرف به عقبگرد نرخ دلار و از سوی دیگر به عدم قطعیت‌ها در سیاستگذاری‌های اقتصادی بازمی‌گردد. بازار سهام سال ۱۴۰۳ را در حالی آغاز کرد که به نظر می‌رسد انتظارات تورمی، سمت‌و‌سوی جدیدی به بازارها ببخشد. اما همان‌طور که ملاحظه کردیم، این اتفاق رخ نداد. بررسی‌های آماری نشان می‌دهد از ابتدای سال و طی ۳۸روز معاملاتی ۱۴۰۳، مبلغی به میزان ۶۹۷۹میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شده است که حاکی از تداوم تردیدها برای ورود پول به بورس دارد. روند نزولی سه بازار بورس، ارز و سکه در‌ هفته‌های گذشته و کند شدن انتظارات تورمی در اردیبهشت‌‌‌‌‌‌ماه سبب گمانه‌زنی‌هایی درخصوص احتمال تداوم ریزش قیمت‌ها در ‌ماه‌های آتی شده است. بازار سهام نیز با توجه به ریزش بیش از ۳درصدی از اوایل ۱۴۰۳ نتوانسته عملکرد قابل‌قبولی از خود به نمایش بگذارد.

قدرت تقاضا در معاملات هفته‌های اخیر بازار سهام چندان قابل توجه نبوده است. بررسی‌های آماری نشان می‌دهد بورس ۱۴۰۲ از ابتدای سال تا نخستین روز خردادماه آن سال ورود ۶۷۷۲میلیارد تومانی پول سهامداران خرد و حقیقی را ثبت کرده بود اما اوضاع در بورس ۱۴۰۳ واقعا متفاوت است. فرابورس نیز در این روزها شرایط مشابه و حتی بدتر را تجربه می‌کند. در این بازار قیمت اکثر نمادهای معاملاتی کاهش پیدا کرده و در اکثر روزها صف خریدی وجود نداشته است. به این ترتیب می‌توان گفت در این بازار نیز اغلب نمادهای فعال ناکام باقی ماندند.

در این میان بازار سهام با یک پرسش کلیدی مواجه است. آیا شاخص کل بورس تهران می‌تواند به مدار مثبت معاملات بازگردد؟ به نظر می‌رسد در روزهای اخیر بورس‌بازان محتاط‌تر شده‌‌اند و از خرید بدون تحلیل سهام تا حدی خودداری می‌کنند. به‌ویژه با توجه به اینکه ممکن است تغییراتی در تیم اقتصادی دولت به وجود آید به نظر می‌رسد استراتژی احتیاط همچنان در اولویت استراتژی‌های سرمایه‌گذاری قرار داشته باشد. بنابراین بعید نیست طی روزهای آینده همچنان شاهد تداوم رکود در بازار سهام باشیم. از سوی دیگر حتی اگر شاهد ادامه سیاست‌های کنونی باشیم باز هم شرایط برای ورود پول به بازار سخت خواهد بود.

به نظر بسیاری از کارشناسان، مشکل فعلی بازار کمبود نقدینگی و نبود تقاضای موثر در بازار سهام است. در صورتی که روند خروج پول ادامه‌دار باشد، این مساله می‌تواند مشکلات بیشتری برای بازار سرمایه ایجاد کند. مضاف بر این موضوع، در بازارهای مالی، عوامل ابهام‌‌‌زا و نامشخص، حتی بیش از رویدادهای نامطلوب بیرونی سرمایه‌گذاران را آزار می‌دهد و منجر به امتناع سرمایه‌گذاران از تصمیم‌گیری و درگیر کردن پول خود در فرآیند سرمایه‌گذاری می‌شود. البته از ابتدای سال برخی تلاش‌‌‌ها از سوی سیاستگذار بورسی برای کاهش ابهامات انجام شد و انتظار می‌رود با نهایی شدن مباحث مربوط به ریسک‌های اقتصادی در هفته‌‌‌های آینده، سایه ابهامات از سر بازار تا حد زیادی برداشته شود و سرمایه‌گذاران بتوانند در فضای شفاف‌‌‌تری فعالیت کنند.