1 copy

 فعالیت‌‌‌های صنعتی، شامل تولید، توزیع و عرضه کالاها و خدمات، نقش بسیار مهمی در توسعه اقتصادی دارند. صنایع پیشرفته و قوی، امکان ایجاد رشد اقتصادی پایدار و اشتغال بیشتر را فراهم می‌کنند. به‌طور مثال، با توسعه صنایع مختلف و افزایش تولید، کشور می‌‌‌تواند قدرت صادرات خود را افزایش دهد و به ارزآوری بیشتر دست یابد. این موضوع می‌‌‌تواند به رشد اقتصادی و افزایش اشتغال در صنایع مختلف منجر شود که نتیجه آن بهبود اوضاع بازار سرمایه و رشد یکپارچه صنایع بورسی می‌شود. از سوی دیگر با توسعه صنعتی کشور، زیرساخت‌‌‌های نوآوری در صنایع فعال شده که به طور کلی به بهبود عملکرد و سودآوری بنگاه‌‌‌های اقتصادی منجر می‌شود. نوآوری و فناوری‌‌‌های نوین در کاهش هزینه‌‌‌ها و بالا بردن حجم بازار و درآمد بنگاه‌‌‌ها نقش‌‌‌آفرین بوده که در نهایت سودآوری بنگاه‌‌‌ها توسعه می‌‌‌یابد. با حضور بنگاه‌‌‌های اقتصادی در بورس تهران، شفافیت‌‌‌های مالی برای آنها رقم خورده که در نتیجه جذابیت این بنگاه‌‌‌ها برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی را افزایش می‌دهد که از طریق آن بتوان برنامه‌‌‌های توسعه اقتصادی کشور را سرعت بخشید.

یکی دیگر از مولفه‌‌‌های رشد اقتصادی جوامع مختلف، توسعه بخش‌‌‌های جدید صنعتی است که از طریق آن می‌‌‌توان زمینه را برای فعال‌کردن شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان فراهم کرد. ایجاد بخش‌‌‌های نوپا و دانش‌‌‌بنیان و پررونق در زمینه‌‌‌هایی مانند فناوری اطلاعات و ارتباطات، صنعت خودروسازی، انرژی پاک و تولید مواد غذایی و... می‌‌‌تواند به توسعه اقتصادی کشور کمک کند.با رقم‌خوردن موارد مذکور به‌خوبی می‌‌‌توان شاهد افزایش سهم صنایع در اقتصاد ملی بود. با توسعه صنعتی، سهم صنایع در اقتصاد ملی افزایش می‌‌‌یابد که این به معنای افزایش درآمدهای ملی، اشتغال و ایجاد ارزش‌افزوده است که به توسعه اقتصادی کشور کمک می‌کند. به‌طور کلی، توسعه صنعتی می‌‌‌تواند بهبود عملکرد صنایع، افزایش تولید، ایجاد اشتغال، رشد اقتصادی و بهبود کیفیت زندگی جامعه را به همراه داشته باشد.بورس‌تهران به عنوان بزرگ‌ترین و پررونق‌‌‌ترین بازار سرمایه در ایران، نقش مهمی در تامین منابع مالی و سرمایه‌گذاری در صنایع و شرکت‌ها دارد. در این بازار، سهام شرکت‌ها و دیگر اوراق بهادار به صورت عمومی عرضه و معامله می‌‌‌شوند. عملکرد بازار سهام تهران به طور مستقیم تحت‌تاثیر توسعه اقتصادی کشور و فعالیت صنایع مختلف است؛ اما از سوی دیگر بورس نیز بر بهبود عملکرد صنایع و شرکت‌های مختلف می‌‌‌تواند تاثیرات مختلفی بگذارد. سازمان بورس نقش مهمی در توسعه شرکت‌های بورسی دارد. این سازمان نه‌تنها به عنوان یک بازار مالی برای خرید و فروش اوراق بهادار عمل می‌کند، بلکه به عنوان یک ناظر و مدیر برای حفظ شفافیت، اعتماد و عدالت در بازار سرمایه نیز فعالیت می‌کند. برخی از نقش‌‌‌های مهم بازار بورس در بهبود عملکرد شرکت‌ها و صنایع بورسی شامل موارد زیر است:

 فراهم کردن زیرساخت‌‌‌های مناسب: سازمان بورس، برای تسهیل و ارتقای فعالیت‌‌‌های شرکت‌های بورسی، زیرساخت‌‌‌های لازم را فراهم می‌کند. این شامل سیستم‌های معاملاتی، سیستم‌های پرداخت و تسویه، نظام‌‌‌های نظارتی و قوانین و مقررات مربوط به بازار سرمایه است. این زیرساخت‌‌‌ها برای ایجاد محیط مناسب و قابل اعتماد برای فعالیت شرکت‌های بورسی بسیار حیاتی هستند.

 نظارت و نظم‌‌‌بخشی: سازمان بورس مسوولیت نظارت بر عملکرد شرکت‌های بورسی را دارد. این شامل بررسی اطلاعات مالی، رفتار اخلاقی و رعایت قوانین و مقررات است. با انجام نظارت دقیق، سازمان بورس اعتماد عمومی را تقویت و از وقوع تقلب و سوءاستفاده جلوگیری می‌کند. این نظارت سبب افزایش شفافیت و اعتماد در بازار سرمایه می‌شود و توسعه شرکت‌های بورسی را تسهیل می‌کند.

 ارائه اطلاعات و آموزش: سازمان بورس معمولا به‌عنوان یک منبع اطلاعاتی مهم برای شرکت‌های بورسی و سرمایه‌گذاران عمل می‌کند. آنها اطلاعات بازار، قوانین و مقررات، نحوه عملکرد بازار سرمایه و دستورالعمل‌‌‌های مربوط به فعالیت در بازار را ارائه می‌دهند. همچنین، سازمان بورس می‌‌‌تواند برنامه‌‌‌های آموزشی برای شرکت‌های بورسی را برگزار کند تا بهبود دانش و مهارت‌‌‌های آنها را رواج دهد.

 جذب سرمایه‌گذاران: سازمان بورس با ایجاد بازار شفاف و قابل اعتماد، سرمایه‌گذاران را جذب می‌کند. وجود بازار قوی و پویا با تضمین حقوق سرمایه‌گذاران و اطلاعات کافی، باعث جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی می‌شود. این امر به رشد و توسعه شرکت‌های بورسی منجر می‌شود.

به طور کلی، سازمان بورس با ایجاد زیرساخت‌‌‌های مناسب، نظارت دقیق، ارائه اطلاعات و آموزش و جذب سرمایه‌گذاران، به توسعه و رشد شرکت‌های بورسی کمک می‌کند. این سازمان نقش کلیدی در ایجاد بازار سرمایه پویا و پایدار دارد. حال اینکه این مساله در بورس تهران در بازه‌‌‌هایی به‌خوبی انجام نشده و به همین دلیل موجب شده است که سرمایه‌گذاران با آرامش خاطر در بازار سرمایه‌گذاری نکنند و روند توسعه اقتصادی بنگاه‌‌‌ها و شرکت‌های بورسی که توسعه اقتصادی کشور را به همراه دارد نه‌تنها در مسیر مثبت حرکت نکند، بلکه در بسیاری مواقع روند نزولی شکل بگیرد.

به‌طور منطقی بین توسعه اقتصادی از نگاه صنعتی و بازار بورس کشورها ارتباط مستقیم وجود دارد؛ به عبارتی در شرایطی که صنایع و بخش‌‌‌های مختلف اقتصادی رونق و توسعه قابل‌توجهی داشته باشند، بازار بورس نیز معمولا رونق بیشتری را تجربه می‌کند. این امر موجب افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران، رشد نرخ سرمایه‌گذاری و ارزش سهام شرکت‌ها می‌شود. اما نکته قابل‌توجه این است که این مساله به صورت مستقیم و شفاف در بورس تهران رخ نمی‌‌‌دهد. بسیاری از مواقع سازمان‌ها و شرکت‌های بورسی که در مسیر رشد قرار دارند، در بازار سرمایه رشد مناسبی نداشته‌اند که این مساله رابطه مستقیم توسعه اقتصادی بنگاه‌‌‌ها و بورس تهران را تحت‌تاثیر عوامل مختلف قرار داده است. اما به طور کلی، شرکت‌های فعال در بورس تهران که از جنبه بنیادی و صورت‌های مالی و رشد اقتصادی عملکرد مناسبی دارند، در بلندمدت نتایج قابل‌توجهی برای سهامداران حقیقی و حقوقی به جا می‌‌‌گذارند. توسعه اقتصادی از نگاه صنعتی و بورس تهران دو عنصر مرتبط و متقابل هستند. رشد و توسعه صنعتی باعث رونق بازار بورس می‌شود و عملکرد بورس نیز می‌‌‌تواند به‌عنوان یک نماینده از توسعه اقتصادی صنعتی عمل کند. بنابراین، توسعه صنعتی و بورس تهران باید همزمان و تعاملی مورد توجه قرار گیرند تا رشد پایدار اقتصادی کشور را تسهیل کنند.