گروه بورس - مجید اسکندری: مدیرعامل شرکت بیمه ایران از ارائه طرح «بیمه ارزش مضاعف سهام» به بیمه مرکزی خبر داده است. این طرح که از سوی شرکت بیمه ایران و با همکاری شرکت بورس اوراق بهادار تهیه شده در حال حاضر در معاونت طرح و توسعه بیمه مرکزی در دست بررسی است. براساس این طرح، شرکت بیمه، اوراق سهام را به عنوان وثیقه می‌پذیرد و در قبال آن گواهی بیمه اعتباری برای دریافت وام یا ضمانت‌نامه صادر می‌کند. مدیرعامل بیمه ایران در این زمینه به «مهر» گفت: سهامدارانی که در بورس اوراق بهادار فعال هستند و نیاز به پول دارند، اما نمی‌خواهند سهام خود را بفروشند، می‌توانند از این پوشش بیمه‌ای استفاده کنند. جواد سهامیان مقدم افزود: ‌براساس این طرح، سهامداران می‌توانند سهام خود را در اختیار بانک‌های طرف قرارداد با بیمه ایران قرار داده و در ازای آن پول دریافت کنند. از سوی دیگر شرکت بیمه ایران نیز این تضمین را به بانک می‌دهد که اگر فرد گیرنده تسهیلات در سررسید، بدهی را بازپس نداد، آن را پرداخت کند. به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد، طرح بیمه سهام از مدت‌ها پیش از سوی تعدادی از شرکت‌های بیمه مطرح شده بود، اما با وجود مزایای فراوان آن و استقبال مدیران و فعالان بازار، تاکنون اجرایی نشده است.

از دیدگاه کارشناسان، این طرح می‌تواند به برقراری ثبات و آرامش نسبی در معاملات بورس، ایجاد امنیت روانی و تشویق برای خرید سهام، استفاده از اوراق سهام به عنوان سرمایه‌ای معامله‌پذیر در جریان و ارزشمند در بازار سرمایه و نیز ارائه وثیقه‌ای جدید به بانک‌ها و موسسات اعتباری به منظور تسهیل اعطای اعتبار و تولید حق بیمه برای صنعت بیمه کشور، منجر شود.مدیرعامل بیمه ایران پیش از این از اجرای طرح بیمه ارزش مضاعف سهام در سال ۸۹ خبر داده و هدف اجرای این طرح را جلوگیری از تشکیل صف‌های فروش، عنوان کرده بود.

در این خصوص یکی از کارگزاران بورس شرکت بیمه ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار دنیای اقتصاد با اشاره به مثبت بودن این طرح گفت: ابعاد مختلف این طرح باید به طور کامل و دقیق مورد بررسی قرار گیرد؛ زیرا نوسانات بازار سرمایه می‌تواند بار مالی سنگینی برای شرکت بیمه داشته باشد. مهدی آزادواری افزود: شرکت بیمه ایران و مدیران بازار سرمایه پیگیر اجرایی شدن این طرح هستند، اما به نظر می‌رسد این طرح در بوروکراسی اداری گرفتار شده است. در این زمینه نایب‌رییس هیات‌مدیره شرکت بورس گفت:‌ در بورس‌های دنیا، «هجینگ» کردن یا بیمه کردن سهام وجود دارد که بر این اساس می‌توان هر نوع ریسک احتمالی را بیمه کرد. محمدرضا باهنر افزود: ابعاد اجرای این طرح، هنوز مشخص نشده، اما قابل‌بررسی است. اما معاون مطالعات شرکت بورس در این باره به خبرنگار ما گفت: دو سال قبل، وزیر امور اقتصادی و دارایی به این طرح ابراز علاقه کرد که در پی آن جلساتی بین چند شرکت بیمه و بورس برگزار شد. علی سنگینیان افزود:‌ در جلسات یادشده طرح مشترکی تهیه شد، اما به جمع‌بندی نرسید و مسکوت ماند.

معاون «بورس» ادامه داد: از دیدگاه برخی شرکت‌های بیمه، به دلایل دشوار بودن اندازه‌گیری ریسک در بازار سرمایه، این طرح قابلیت اجرا ندارد.سنگینیان یادآور شد: بیمه سهام، خیلی در دنیا مرسوم نیست از سوی دیگر بازار سرمایه، سازوکارهای خود را دارد و ابزارهای مشتقه و صندوق‌های سرمایه‌گذاری به همین منظور راه‌اندازی شده‌اند.