نوید قدوسی، از کارشناسان بازار سهام دیروز در صفحه توییتر خود با اعتراض نسبت به وضعیت به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وجود آمده نوشت: «وضعیت هوای تهران خطرناک است ولی شهر را تعطیل نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنیم تا چند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌میلیون ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نفر برن درست تو دل خطر! بنازم به این مدیریت!» بسیاری از کاربران مانند قدوسی معتقد بودند که حداقل کاری که دولت باید می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کرد، تعطیلی سراسری بود.‌‌‌‌‌  برخی از کاربران هم با اشاره به وضعیت آلودگی هوای تهران به مقایسه قیمت ملک پرداختند و از اینکه مردم باید با این شرایط آب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وهوایی مبالغ نجومی برای خرید خانه بپردازند گلایه کردند. یکی از این افراد یوسف اصلانی، کارشناس بازار بود که نوشت: «یعنی تهران داره خوزستان میشه؟! یعنی متوسط قیمت ملک در یه همچین بیابونی بایدمتری ۳۵میلیون تومن باشه!»

گرچه دیروز بیشترین بحث درباره آلودگی هوا و ریزگردها بود اما در میان نوشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های کاربران بورسی، یکی از کاربران گزارش قدیمی مرکز پژوهش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مجلس درباره عرضه صندوق‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دولتی را بازنشر کرد که در آن تاکید شده بود ارائه صندوق‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دولتی به تعویق افتد. در بخش پایانی این گزارش نوشته شده: «با عنایت به اهمیت موضوع و ابعاد گوناگون آن از یک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سو و وجود راهکارهای مختلف برای واگذاری سهام دولت از سوی دیگر، پیشنهاد اکید آن است که به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌منظور اجتناب از آثار نامناسب اقتصادی در آینده، از تصمیم شتاب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌زده در این‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خصوص خودداری شود و این تصمیم برای بررسی بیشتر و اجماع کارشناسی به تعویق افتد.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌» این کاربر توییتر با انتشار این بخش از گزارش مرکز پژوهش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مجلس، از اینکه دولت با وجود تاکید کارشناسان بر عواقب ارائه صندوق‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دولتی، آنها را عرضه کرده، گلایه کرده و پرسیده چرا اکنون کسی پاسخگوی ضررهای مردم نیست؟

 

علی سعدوندی

اقتصاددان

آیا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دانید تورمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین دوره تاریخ ایران در چهارساله ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ اتفاق افتاد؟ آیا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دانید در این دوره سطح عمومی قیمت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها چهاربرابر شد؟ آیا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دانید هشدارها داده شده بود اما گوش شنوایی نبود؟ آیا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دانید کسانی که این شاهکار را خلق کردند همچنان در مناصب خود هستند؟

 

پیام الیاس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کردی

کارشناس بازار سرمایه

احتمال میدم این پولی که از ۶ فروردین ۱۴۰۱ اومد تو بازار، پولی بود که اومد یه نوسان خیلی کوچیک از گروه خودرو گرفت و رفت، این پول بازار سرمایه نبود !

 

محمد خبری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌زاد

کارشناس بازار سرمایه

با ارز ۴۲۰۰‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تومانی: ۱- آرد و شکر و روغن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرند و با تبدیل به بیسکوئیت، شکلات و ... را با دلار نیما صادر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. ۲- کلی دارو تولید شده و با توجه به ارزانی به کشورهای همسایه قاچاق شده است. ۳- وصدها رانت دیگر. حذف این رانت مثل یک جراحی بزرگ است که مطمئنا عوارض دارد ولی انجام آن لازم است.

 

فردین آقابزرگی

کارشناس بازار سرمایه

بازدهی مورد انتظار از بورس ۱۴۰۱ حداقل برابر با نرخ تامین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مالی صنایع و شرکت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها با احتساب ۴۰‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌درصد تورم ساختاری در بودجه به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌علاوه ۲۰‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌درصد نرخ بهره بانکی است.

 

عباسعلی حقانی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نسب

کارشناس بازار سرمایه

از افزایش تدریجی# دامنه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نوسان چه خبر؟ سازمان بورس سیاست کوتاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مدت نگری را کنار بگذارد! مثل اینکه فقط شعار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند. یک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌درصد افزایش تدریجی دامنه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نوسان چی هست که مصوب کردن و اجرایی کردن آن این‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌قدر طولانی شده است.

 

مصطفی کواکبیان

نماینده سابق مجلس

گفته می‌شود دولت ابراهیم رئیسی با دورزدن‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تحریم‌ها و FATF می‌تواند روزانه‌ میلیون‌ها بشکه نفت یکصد دلاری بفروشد و بدون برجام میلیاردها دلار اموال بلوکه‌شده در کره‌جنوبی را آزادکند، ولی چرا این اقدامات در معیشت مردم تاثیر مثبتی ندارد؟ و دیپلمات‌های ما همچنان معطل دستیابی به نتایج مذاکرات وین هستند؟