در عین حال روز جمعه گذشته هم قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصویب شد. از کارشناسان بازار سرمایه پرسیده‌ایم آیا مجموعه این اتفاقات بر مثبت شدن دوباره روند شاخص‌های بازار، در پی یک اصلاح هزار واحدی، اثر داشت؟
 

پالس مثبت دیپلماسی بر مثبت شدن بازار اثر داشت

 

حسن برادران

کارشناس بازار سرمایه

چند عامل همزمان با هم باعث شد بازار روند صعودی خود را بار دیگر آغاز کند.

اول اینکه ما در این مدت چند عرضه اولیه در بازار داشتیم و همچنین خودروسازان اعلام کردند برای ثبت‌نام در قرعه‌کشی به آورده اولیه نیاز نیست.

کسانی که قصد شرکت در قرعه‌کشی داشتند ابتدای کار ملزم شده بودند مقداری آورده اولیه داشته باشند، از این‌رو برخی از سهامداران به دنبال فروش سهام خود بودند تا بتوانند بخشی از آن پول را تامین کنند اما بعد از برداشته شدن این شرط بازار سهام از آن تب‌وتاب فروش افتاد.

دلیل دوم مثبت شدن دوباره بازار سهام به سلامت رسیدن نفتکش‌های ایران به ونزوئلا بود. احتمال ممانعت آمریکا از ورود این نفتکش‌ها به ونزوئلا باعث شد بازار منفی شود. دلیل سوم نیز پالس‌های مثبتی است که ترامپ برای ایران فرستاده است. بعد از اینکه بین ایران و آمریکا تبادل زندانیان سیاسی صورت گرفت، رئیس‌جمهوری آمریکا از ایران تشکر و احتمال توافق جدید دو کشور را مطرح کرد از این‌رو بازار به این خبر هم واکنش مثبت نشان داد.

فعال شدن مسیر دیپلماسی دلیل مثبت شدن بازار سهام نیست

حمیدرضا کاهدی

کارشناس بازار سرمایه

هرچند معتقدیم در بازار سرمایه حباب وجود دارد اما وجود این حباب به معنای ریزش بازار نیست. تمام سیاست‌گذاری‌هایی که سازمان بورس می‌کند برای این است که جلوی رشد حباب را بگیرد. قطعا با تورم این حباب شروع به تخلیه شدن خواهد کرد. ما فقط باید سرعت آن را پایین بیاوریم. به عقیده من آنچه موجب مثبت شدن روند بازار در این مدت شد، حرکت جریان پول است. مسائلی چون اعتراض‌ها در آمریکا و از این دست باعث مثبت شدن بازار نشده و اگر کسی چنین تحلیلی می‌کند در اشتباه است. این اتفاق ناشی از نوسا‌ن‌های خود بازار است. به عبارت دیگر برآیند پول‌هایی که از بازار خارج و به آن وارد می‌شود روند آن را مثبت و منفی می‌کند. تجربه 20 ساله من نشان می‌دهد وقتی بازار مثبت می‌شود فعالان بازار به دنبال چند خبر مثبت می‌روند و مثبت شدن بازار را به آن خبر ربط می‌‌دهند، در حالی که این‌گونه نیست زیرا اصلا سهامداران برای خرید و فروش این همه تحلیل نمی‌کنند؛ یعنی این‌گونه نیست که اخبار بازار را دائما رصد و تحلیل کنند و به یک جمع‌بندی برسند. به همین دلیل معتقدم جریان پول است که باعث شده بازار در مدتی که گذشت حس مثبت‌تری ‌داشته باشد. در بلندمدت نیز پیش‌بینی می‌کنم روند رشد بازار مثبت باشد. اما تنها انتظار و امیدم این است که رشد‌ها کمی کنترل شود و به‌جای اینکه این رشد سریع اتفاق بیفتد، در مدت یک سال باشد.

دیپلماسی بازار را دلگرم کرد

محمد قیومی

کارشناس بازار سرمایه

اخبار مثبتی که در حوزه روابط بین‌الملل وجود دارد بر مثبت شدن بازار سهام بسیار اثر داشته است. در حالی که بازار در حال اصلاح قیمت‌ها بود و روند نزولی داشت، با تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا و به موجب آن قدردانی دونالد ترامپ از ایران سهامداران دلگرم و بازار مثبت شد، چون این تصور به‌وجود آمد که شاید توافقی بین ایران و آمریکا به‌وجود آید.