ارزش‌گذاری دلاری قیمت سهام بانک صادرات

 به گزارش «دنیای‌اقتصاد» با اعلام خبر عرضه باقی مانده سهام بانک‌هایی که دولت سهامدار آنها است  در چند روز اخیر، عطش بورس بازان و تازه واردهای بورس برای کشف ارزش واقعی سهام بانک‌ها و از جمله بانک صادرات و پیش‌بینی قیمت آن در آینده  افزایش یافته است. بنابراعلام مقامات وزارت اقتصاد و سازمان بورس، سهام باقی مانده ۵ شرکت بزرگ بورسی شامل بانک صادرات، ملت، تجارت و دو شرکت بیمه‌ای البرز و اتکایی امین از تاریخ ۱۴ اردیبهشت تا سی و یکم همین‌ماه با تخفیف ۲۰ درصد بر اساس قیمت میانگین یک ماه گذشته شرکت‌های یاد شده به عموم مردم و در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله  (ETF) واگذار می‌شود. صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله یا Exchange-traded fund نوعی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که از دارایی‌های متنوع تشکیل شده و واحدهای آن در طول روز مانند سهام در بازار معامله می‌شود و ساختاری شبیه صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک دارند. فعالان بازار بورس در طول ساعات و روزهایی که بازار معاملات سهام باز است می‌توانند یک یا چند واحد از یک صندوق ETF را خریداری کنند یا چند واحد از آن را بفروشند؛ البته در حال حاضر خریداران این واحدهای سرمایه‌گذاری تا دوماه حق فروش سهام خود را در این صندوق‌ها ندارند.

تحولات اخیر در بورس، تحلیل‌ها، پیش‌بینی‌ها و شایعات گوناگونی را در مورد چرایی این اقدام و مهم‌تر از آن ارزش  واقعی این سهام دامن زده است. تازه ترین این اظهارات مربوط به یک گفت‌وگوی منتسب به حجت‌اله صیدی، مدیر عامل بانک صادرات است که در حاشیه مراسم رونمایی از سامانه جامع ثبت  اطلاعات  مشتریان (سجام) صورت گرفته است. صیدی در این گفت‌وگو با خبرنگاران ضمن رد حبابی بودن بورس در شرایط فعلی گفته است با توجه به ارزش‌گذاری شاخص‌ها، ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که بورس به طور کلی دارای حباب نیست، اما ممکن است سهام برخی از شرکت‌ها حباب داشته باشد. صیدی در مورد علت رشد 5/ 98درصدی قیمت هر سهم بانک صادرات از ۶۴ به ۱۲۷ تومان در مدتی کوتاه هم گفته است که این سهم هم مانند سهام دوبانک بورسی دیگر یعنی بانک ملت و تجارت در حال حاضر به ارزش واقعی خود نزدیک شده است. به گفته وی اکنون بانک صادرات با بیش از ۲۳۰ هزار میلیارد تومان سپرده و حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان دارایی، ارزش بازاری بیش از ۲۲هزار میلیارد تومان دارد و جادارد که به ارزش ذاتی خود برسد‌.

 مدیر عامل بانک صادرات درباره اثر کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی هم گفته است که در واقع نرخ سود سپرده تغییری نکرده و همان نرخ سود‌های مصوب شورای پول و اعتبار تثبیت شده و اثری بر سودآوری بانک صادرات نخواهد داشت. به گفته صیدی این امکان هم برای بانک‌ها  فراهم شده که در صورت نیاز برای تامین منابع، با موافقت بانک‌مرکزی اوراق سپرده ۱۸درصدی منتشر کنند، اما بحث برانگیزترین اظهارنظر این مقام بانکی، برآورد وی از قیمت دلاری سهام بانکی است. به گفته صیدی انتظار می‌رود که قیمت هر سهم بانک‌های حاضر در بورس و از جمله بانک صادرات حداقل ۲ تا ۳دلار باشد. این اظهارنظر مدیر عامل بانک صادرات در روز دوشنبه گذشته موجی از ابهام  را در بین سهامداران بانکی به‌وجود آورد که بازتاب آن در شبکه‌های اجتماعی مشهود بود.

 در بین فعالان بازار سهام  و تحلیلگران بورسی بر اساس برآوردهای مختلف و تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال رایج، پیش‌بینی قیمت هر سهم این بانک با روند فعلی در خوشبینانه‌ترین وضعیت از مبلغ ۵۰۰ تا ۲هزار تومان تا پایان سال جاری برآورد می‌شود. درحالی که اگر بنا به اظهارنظر مدیرعامل بانک صادرات، قیمت دلاری برای این سهم حتی در حد یک دلار هم در نظر گرفته شود، بیش از  ۱۰۰برابر قیمت کنونی است. مگر آنکه قیمت دلار ۴۲۰۰ تومانی مدنظر باشد که در این صورت هم قیمت هر سهم «وبصادر» نسبت به قیمت روز این سهم که در حدود ۱۳۳تومان است باید به بیش از ۳۰ برابر برسد؛ قیمتی که در حال حاضر دور از دسترس به نظر می‌رسد، اما کسی چه می‌داند، کشور ما سرزمین شگفتی‌ها است.