از دیدگاه موافقان درحال‌حاضر سه دلیل عمده برای رشد بازار وجود دارد. کاهش نرخ سود بانکی، انتظار برای رشد تورم و کاهش ارزش ریال و تداوم ورود نقدینگی به بازار از دلایل عمده رشد قیمت سهام در شرایط کنونی هستند. با توجه به این دیدگاه‌ها اکثر کارشناسان خواستار افزایش عرضه‌ها به‌ویژه عرضه‌های اولیه بزرگ با هدف هدایت نقدینگی به سمت این بخش‌ها و کاهش فشار به نمادهای دیگر هستند.

در بازار سهام هفته گذشته معامله‌گران نیم‌نگاهی به بازارهای جهانی داشتند. جایی که بروز نوسان‌های بی‌سابقه در مورد بهای نفت توجه‌ها را به خود جلب کرد. بهای نفت برنت در معاملات ظهر جمعه (ساعت۱۳) به ۲۰ دلار و ۹۵ سنت به ازای هر بشکه رسید. هر تن مس به ۵ هزار و ۱۰۹دلار رسید. بهای سرب و روی هم به ترتیب هزار و ۶۴۲دلار و هزار و ۸۸۲دلار در هر تن مورد معامله قرار گرفت.

در خبرهای مهم موثر بر بازار، محمد شریعتمداری، وزیر کار اظهار کرد: افزایش سرمایه بانک رفاه و شستا، تجهیز عادلانه مراکز، ارتقا سطح خدمات پزشکی خصوصا در جهت مقابله با کرونا و ارتقاء منزلت دفترچه‌های خدمات درمانی و اتمام پروژه‌های با اولویت نیمه‌تمام، اصول ابلاغی به تامین اجتماعی در استفاده از منابع عرضه اولیه «شستا» است که با شفافیت صورت می‌گیرد.

در گروه برقی، ایران ترانسفو یک افزایش نرخ هم گرفت و گفته افزایش نرخ فروش ترانسفورماتور فوق توزیع نسبت به ماه مشابه سال گذشته، ناشی از تفاوت مشخصات فنی ترانسفورماتورهای تولیدی و افزایش قیمت مواد اولیه، قطعات و سایر مفروضات بهای تمام شده است.

در گروه پالایشی که رشد قیمت سهام این گروه در وضعیت کاهشی بازار نفت مورد توجه قرار گرفته است، برخی شرکت‌ها اقدام به شفاف‌سازی کردند. پالایشگاه شیراز اعلام کرد پیرو گزارش منتشرشده در فضای مجازی مبنی بر کاهش قیمت جهانی نفت‌خام به استحضار می‌رساند باتوجه به عدم اعلام فروش بخش قابل توجهی از فرآورده‌های تحویلی به شرکت ملی نفت ایران به منظور صادرات و همچنین عدم اعلام فروش داخلی اسفند ازسوی شرکت ملی پخش، درحال‌حاضر امکان محاسبه دقیق یا برآورد سود قطعی سال۱۳۹۸ میسر نیست. اما نکات ذیل درخصوص آثار کاهش قیمت جهانی نفت‌خام و فرآورده‌ها بر عملکرد مالی سال۱۳۹۹ به استحضار سهامداران می‌رسد: ۱ -با کاهش قیمت نفت‌خام و فرآورده‌ها در ماه‌های پایانی سال۱۳۹۸ و ابتدای سال۱۳۹۹ به دلیل شیوع کرونا، فاصله قیمتی فرآورده‌ها و خوراک در مقیاس واحد (هر لیتر ) کاهش یافته است. به عبارت دیگر کرک اسپرد فرآورده‌ها کاهش یافته و در مواردی نیز منفی شده است. این موضوع باعث کاهش قابل توجه درآمد فروش فرآورده در ماه‌های ابتدایی سال می‌شود، اما پیش‌بینی می‌شود با از سرگیری فعالیت‌های اقتصادی در دنیا و افزایش قیمت نفت‌خام، کاهش درآمد ماه‌های ابتدایی جبران شود. درحال‌حاضر، تعمیم شرایط فعلی به کل سال مالی منطقی به نظر نمی رسد. ۲ -یکی از مهم‌ترین موضوعات اثرگذار بر عملکرد مالی سال۱۳۹۹، دستورالعمل قیمت‌گذاری نفت‌خام و فرآورده‌ها در روابط مالی فی‌مابین شرکت‌های پالایشی و دولت است که سالانه توسط وزیر نفت ابلاغ می‌شود.