در سوی دیگر اما نمادهای کوچک‌تر بورس تهران قرار داشتند که اغلب نتوانستند به محدوده مثبت معاملات بازگردند و در همین راستا نماگر هموزن با اثرپذیری یکسان از نمادها برای دومین جلسه معاملاتی پیاپی کاهشی شد. با رشد دیروز شاخص کل بازدهی بورس تهران از ابتدای سال به ۱/ ۲۲ درصد رسید، در همین حال نماگر هموزن به‌‌رغم اینکه طی ۶ جلسه معاملاتی اخیر در رشد روزانه از شاخص کل عقب‌تر بوده، طی همین مدت ۱/ ۲۳ درصد به ارتفاع خود افزوده است.

روز دوشنبه «فارس» به‌عنوان باارزش‌ترین نماد بازار سهام بدون دامنه نوسان قیمتی بازگشایی شد. بازگشایی بدون دامنه این نماد باعث شد «فارس» طی فرآیند مچینگ رشد عجیب ۴۴ درصدی را تجربه کند. این رشد موجب شد تا مقام ناظر معاملات این نماد را لغو و به روز سه‌شنبه موکول کند. دیروز هنگامی که شاخص کل با افت بیش از ۷ هزار واحدی مواجه بود، «فارس» به گردونه معاملات بازگشت و اهرم اصلی رشد بورس تهران از میانه بازار شد. در نهایت نیز این نماد با رشد ۸ درصدی ارزش بازار اثرگذاری مثبت ۲ هزار و ۹۳۵ واحدی بر شاخص کل بورس تهران داشت. در فهرست نمادها با بیشترین تاثیر بر دماسنج اصلی بازار جایگاه دوم و سوم به «همراه» و «کگل» رسید. این دو نماد نیز در مجموع حامی ۱۳۷۴ واحد از رشد شاخص کل بودند. در سمت مقابل اما شاهد فشار نمادهای بزرگی مثل «فولاد» و تمامی نمادهای فعال صنعت فرآورده‌های نفتی بر نماگر اصلی بازار سهام بودیم. پالایشی‌ها از ۱۹ فروردین تا روز یکشنبه هفته جاری، طی ۴ جلسه معاملاتی، رشد بیش از ۴/ ۱۲ درصدی شاخص صنعت را تجربه کرده بودند. این رشد در پی اخباری مبنی بر توافق بزرگان نفتی برای کاهش تولید نفت و به‌تبع آن تصور رشد قیمت طلای سیاه بود. اما روز دوشنبه در حالی بازارهای جهانی بعد از کاهش نزدیک به ۱۰ میلیون بشکه‌ای تولید نفت بازگشایی شدند که بهای نفت خام نه‌تنها رشد نکرد بلکه کمتر هم شد. به این ترتیب طی ۲ روز گذشته شاهد عقب‌نشینی مداوم قیمت سهام پالایشی در بورس تهران هستیم. شاخص این صنعت دیروز ۳/ ۳ درصد افت داشت و اغلب نمادهای این گروه مثل «شتران»، «شبریز» و «شبندر» با صف فروش مواجه شدند.

در گروه دارویی، البرزدارو طی اطلاعیه‌ای خبر از شرکت کردن در مناقصه ۲۰۲۰ کشور عراق برای ۵ محصول و با ارزش حدودی ۶ میلیون دلار داد. «همراه» هم که پس از رشد ۵۰ درصدی متوقف شده بود روز گذشته پس از انتشار اطلاعات حاصل از برگزاری کنفرانس خبری بازگشایی شد و رشد۵/ ۵ درصدی را تجربه کرد. این نماد در کنفرانس خبری خود بالاخره خبر تجدید ارزیابی را تایید کرد.

در فرابورس ایران اما دیروز پس از ثبت ۱۲ رشد متوالی شاهد کاهش ۴۶ واحدی شاخص کل بودیم. افت ۶/ ۰ درصدی آیفکس طی معاملات روز سه‌شنبه در حالی رقم خورد که از ۱۱۹ نماد فعال، ارزش سهام ۶۰ درصد از بنگاه‌های فرابورسی کاهش یافت. در این میان اما شاهد رشد ارزش معاملات خرد (بازار اول، دوم و پایه) طی معاملات این روز و قرار گرفتن این متغیر در سطح ۳۰۹۰ میلیارد تومان بودیم.  روز گذشته نماد تازه‌وارد «شگویا» بیشترین اثر را در کاهش شاخص کل فرابورس به جا گذاشت. افزایش عرضه‌ها در این نماد معاملاتی پس از ۲۳ روز از عرضه اولیه و بازدهی ۱۰۲ درصدی سبب شد تا ناظر بازار تصمیم به توقف معاملات این سهم در ساعات معاملاتی بازار و ادامه دادوستدهای سهام پتروشیمی تندگویان از ساعت ۱۲:۳۵ تا ۱۴ بگیرد.

فرابورس ایران دیروز شاهد ثبت خالص مالکیت به سمت بازیگران خرد بازار بود. در این روز در مجموع ۳۷ میلیون و ۵۲۰ هزار سهم به ارزش افزون بر ۵/ ۱۱ میلیارد تومانی از پرتفوی حقوقی‌ها به مسیر سبد سهام معامله‌گران حقیقی منتقل شد.