طی روز گذشته شاخص کل بازار سهام رشد ۸/ ۱ درصدی را تجربه کرد. این بیشترین رشد ارزش بازار کل بورس تهران در یک جلسه معاملاتی از آخرین روز مهر ماه است. در همین حال نماگر هموزن که اثرپذیری یکسانی از تمام نمادها دارد به واسطه افزایش ارزش بازار ۴/ ۸۷ درصد از نمادها رشد ۵/ ۲ درصدی را تجربه کرد. این رقم نیز بیشترین رشد شاخص هموزن از هشتمین روز آبان ماه است. در همین حال ارزش معاملات خرد (بدون احتساب معاملات بلوک و اوراق) برای هشتمین جلسه معاملاتی پی‌درپی در سطوح بالاتر از ۲ هزار میلیارد تومان ایستاد. ارزش معاملات خرد بورس تهران طی روز گذشته ۲ هزار و ۵۹۷ میلیارد تومان بود. به این ترتیب متوسط ارزش معاملات خرد از نیمه دوم آذر ماه تا کنون به بیش از ۲ هزار و ۲۱۵ میلیارد تومان رسید. این درحالی است که میانگین این متغیر برای آبان ماه تنها ۱۰۲۲ میلیارد تومان است. به نظر می‌رسد این افزایش ۱۱۷ درصدی عامل اصلی رشدهای پرشتاب بازار طی هفته‌های اخیر باشد. در همین راستا می‌توان خاطرنشان کرد که بازدهی بازار سهام در آبان ماه منفی ۱/ ۱ درصد بود و شاخص کل بورس طی ۱۸ جلسه معاملاتی این ماه بین ۳۰۲ هزار واحد تا ۳۰۹ هزار واحد در نوسان بود. این درحالی است که بازار سهام از نیمه دوم آذر ماه تا روز گذشته طی ۱۶ جلسه معاملاتی به رشد ۱۴ درصدی دست یافته است.

در گروه شیمیایی طی روز گذشته شاهد رشد ۱/ ۱ درصدی متوسط قیمت‌ها بودیم. در این گروه سه نماد «پارسان»، «فارس» و «شیران» در مجموع حمایت ۴۸۴ واحدی از نماگر اصلی بازار سهام داشتند. در همین راستا به نقل از «ایسنا» جعفر ربیعی، مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس، درباره عرضه اولیه شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس می‌گوید: در مورد بورسی شدن دو شرکت پتروشیمی بوعلی سینا و تندگویان سرقول خود هستیم و سهام این شرکت‌ها قبل از سال‌جدید و در سه ماه زمستان سال‌جاری در بورس عرضه خواهد شد. اینکه چند درصد سهام این شرکت‌ها در بورس عرضه خواهد شد بر اساس قوانین است و نمی‌توانیم خلاف آن عمل کنیم. وی درباره اینکه آیا عرضه‌های اولیه‌ دیگری هم طی سال‌جاری رخ خواهد داد، توضیح داد: سال‌جاری فقط دو شرکت فوق از زیرمجموعه‌های «فارس» عرضه خواهند شد؛ اما در سال آینده باز هم شاهد بورسی شدن شرکت‌ها خواهیم بود که اسامی آنها بعدا اعلام می‌شود. ربیعی پیش‌تر گفته بود از سه شرکت آریا ساسول، پتروشیمی تندگویان و پتروشیمی بوعلی سینا حداقل دو شرکت تا پایان سال بورسی خواهند شد.

در گروه کانه‌های فلزی هم شاهد رشد ۳/ ۰ درصدی نماگر صنعت بودیم. در این گروه «کبافق» که از ابتدای دی ماه به دلیل عدم‌افشای به‌موقع اطلاعات به حالت ممنوع-متوقف درآمده است، طی روز گذشته خبر از موافقت سازمان با افزایش سرمایه ۵۰۰ درصدی خود داد. این افزایش سرمایه قرار است از منبع سود انباشته و به منظور جلوگیری از خروج نقدینگی از شرکت و تامین سرمایه در گردش مورد نیاز برای انجام عملیات باطله‌برداری باشد. همچنین در بعد از ظهر دیروز این شرکت طبق اطلاعیه دیگری خبر از انعقاد قراردادی برای عملیات باطله‌برداری از معادن روباز داد. طرف این قرارداد شرکت معدنکاران انگوران است و مبلغ قرارداد هنوز اعلام نشده است.

در گروه ساخت خودرو و قطعات نیز طی روز گذشته شاهد معامله ۲۷ نماد بورسی بودیم. از این بین تنها ۲ نماد با افت ارزش بازار مواجه شده و از ۲۵ نماد صعودی این گروه ۱۸ نماد با مازاد تقاضا در سقف قیمتی مجاز روزانه (صف خرید) همراه شدند. به همین واسطه شاهد رشد ۲/ ۲ درصدی میانگین قیمت‌ها در پرمعامله‌ترین گروه بازار بودیم. البته طی ساعت نخست معاملات نماگر این صنعت با رشد ۳/ ۳ درصدی همراه شده بود؛ ولی با فروکش کردن هیجان معاملات شاخص خودرو هم از سقف روزانه خود عقب نشست. «خودرو» به‌عنوان بزرگ‌ترین نماد این گروه طی روز گذشته رشد ۹/ ۰ درصدی ارزش بازار را تجربه کرد. البته در پایان معاملات قیمت این سهم عقب‌نشینی کرد و به سطوح منفی معاملات رفت. اما این نماد در عصر روز گذشته گزارش عملکرد آذر ماه خود را منتشر کرد. طبق این گزارش ایران‌خودرو در ماه گذشته موفق به فروش ۳ هزار و ۳۲۶ میلیارد تومانی شده است. این درحالی است که متوسط فروش ماهانه خودرو تا پایان آبان ماه تنها ۱۴۰۰ میلیارد تومان بوده است. اما نکته جالب توجه این فروش ایران‌خودرو، این است که در آذر ماه هیچ شرکت بورسی دیگری موفق به کسب چنین درآمدی نشده است. حال باید تا آغاز بازار روز جاری صبر کرد تا واکنش سهامداران به این رکوردشکنی «خودرو» را دید.

طی روز گذشته بانکی‌ها دومین صنعت پرمعامله بورس تهران بودند. همان‌طور که پیش‌تر در «دنیای بورس» تحلیل شده بود، در صورت ثبات نرخ ارز و قیمت‌ کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی، دو گروه بانکی و خودرو مقاصد اصلی سرمایه‌های سرگردان می‌شوند. در این گروه «وبملت» و «وتجارت» به واسطه رشدهای خود موجب اثرگذاری مثبت ۳۹۰ واحدی بر دماسنج اصلی بورس تهران شدند. از دیگر نمادهایی که طی روز گذشته اثرگذاری بالایی بر شاخص کل داشتند، می‌توان به «رمپنا»، «وغدیر»، «شبندر» و «فولاد» اشاره کرد. به نظر می‌رسد گزارش‌های ماهانه به مذاق سهامداران خوش آمده است. به‌طوری که اغلب بزرگان بازار در فهرست نمادهای اثرگذار بر بازار در سمت حامیان قرار گرفتند.

دیروز همچنین شرکت فولادمبارکه زمان برگزاری دو مجمع فوق‌العاده و عادی به‌طور فوق‌العاده را اعلام کرد.

براین اساس، «فولاد» ساعت ۱۰ روز چهارشنبه ۱۸ دی در محل ساختمان نگین نقش جهان برای افزایش سرمایه ۶۱ درصدی از محل سود انباشته و تغییر سال مالی تصمیم می‌گیرد تا در صورت تصویب سهامداران به دومین شرکت بزرگ بورس ایران از لحاظ سرمایه اسمی بعد از بانک تجارت تبدیل شود.

این شرکت فولادی می‌تواند سرمایه ۱۳ هزار میلیارد تومانی را به ۹/ ۲۰هزار میلیارد تومان برساند تا صرف تامین سرمایه در گردش به منظور ذخیره الکترود مورد نیاز، جبران مخارج سرمایه‌ای انجام شده بابت تکمیل طرح‌های توسعه‌ای، مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر و جبران مخارج انجام شده بابت تملک سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت شود. فروشگاه های زنجیره‌ای افق کوروش نیز با انتشار گزارش عملکرد آذر و ۹ ماهه سال‌جاری، ۱/ ۶ هزار میلیارد تومان درآمد ساخت و رشد ۷۲ درصدی را نسبت به مدت مشابه قبل تجربه کرد. بر این اساس، «افق» در دوره یک ماهه از فروش محصولات نوشیدنی، شوینده، خوراکی، سبزیجات، لوازم منزل سبک، پروتئینی، پوشاک و غرفه‌ای ۷/ ۸۴۳ میلیارد تومان درآمد داشته است.