شرایطی که سبب شد تا این نماگر با عقبگرد حدود ۲۶۰۰ واحدی از سقف روزانه خود، به رشد ۲۴/ ۰ درصدی بسنده کند و در پایان به کانال ۳۴۴ هزار واحد بازگردد. در این میان، مسیر نزولی قیمت در بازار ارز از حیث روانی بازار سهام را تحت‌الشعاع قرار داد. روز گذشته با وجود تشدید عرضه‌ها اما در پایان معاملات روزانه شاهد صف خرید ۱۰۰ میلیارد تومانی در ۵۶ نماد معاملاتی بودیم.

یکی از نکات جالب توجه معاملات روز گذشته بورس تهران رشد محسوس ارزش معاملات خرد سهام و عبور این متغیر از ۲۳۰۰ میلیارد تومان بود. موضوعی که از گردش بالای جریان نقدینگی در بازار حکایت دارد و نشان می‌دهد با وجود عرضه‌های بالا همچنان تقاضا برای سهام وجود دارد. در این میان تداوم کاهش نرخ دلار سبب شد تا حدودی بر فشار عرضه‌ها افزوده شود. دلار دیروز با افت ادامه‌دار روزهای گذشته تا ساعت ۱۳ روز یکشنبه به نیمه پایینی کانال ۱۲ هزار تومانی رسید. همچنین دیروز پس از ۱۸ روز صعود متوالی خالص ارزش خرید به سمت کدهای حقوقی چرخید و بیش از ۵/ ۳ میلیارد تومان نقدینگی از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی معامله‌گران عمده بازار منتقل شد.

در میان خبرهای پیرامونی، شرکت فرآورده‌های نسوز پارس درباره تغییرات اساسی قرارداد فی‌مابین با فولادمبارکه توضیح داد و جهت بررسی وضعیت اطلاعاتی تا ۳۰ آذر ماه با تعلیق۷روزه  نماد روبه‌رو شد.  براین اساس، «کفپارس» اعلام کرد: قرارداد فروش ۳۹۵۰ تن آجر خط سرباره پاتیل شرکت فولادمبارکه به علت مشکلات اقتصادی در سال ۹۷، عدم امکان اخذ ضمانت‌نامه بانکی و پیش دریافت مربوطه آن تاکنون محقق و اجرا نشده بود و در نهایت زمان آن منقضی شده بود. با مساعدت‌های صورت گرفته توسط بانک تجارت استان یزد و رایزنی‌های صورت گرفته با فولادمبارکه طی نامه ۱۸ آذرماه، تمدید قرارداد مذکور تا ۳۱تیر سال ۹۹ با شرط پیش‌پرداخت ۲۵ درصد قرارداد به مبلغ ۴/ ۹ میلیارد تومان اعلام شده است. ضمانت‌نامه پیش‌پرداخت از بانک عامل اخذ و به شرکت فولادمبارکه جهت اخذ پیش پرداخت فوق ارائه شده است.

در عین حال دیروز اعلام شد افزایش سرمایه سازمان خصوصی‌سازی از محل آزادسازی سهام عدالت و خرید تجهیزات توسط دفتر هیات دولت ابلاغ شد تا این سازمان ۸/ ۳۱میلیارد تومانی شود. به این ترتیب، سرمایه این سازمان وابسته به وزارت اقتصاد از ۷/ ۲۸ به بیش از ۸/ ۳۱ افزایش یافت که ۱۰۰ درصد آن متعلق به دولت بوده و تمامی آن پرداخت شده است. این افزایش سرمایه از محل طرح ساماندهی و آزادسازی سهام عدالت و خرید تجهیزات موضوع جدول شماره ۹ قانون بودجه سال ۹۵ کل کشور تأمین شده است. روز گذشته تولید برق عسلویه مپنا که با قیمت بیش از ۴۸۰۰ تومانی یکی از سهام گران حاضر در بازار دوم معاملات فرابورس است، چند شایعه روزهای اخیر مربوط به افزایش سرمایه، قرارداد و... را تکذیب کرد.