روز گذشته ارزش معاملات خرد (بدون احتساب معاملات بلوک و اوراق) در بورس تهران رکورد جدیدی برجای گذاشت. در حالی ارزش معاملات خرد روز یکشنبه به ۲ هزار و ۱۷۳ میلیارد تومان رسید که ارزش پول‌های منتظر در صف‌های بلند خرید نیز حدود ۱۸۵ میلیارد تومان بود. به نظر می‌رسد با تقویت جریان پولی در نیمه دوم بازار، اغلب معامله‌گران میل به خرید سهام شرکت‌های کوچک‌تر داشتند؛ به‌طوری‌که نماگر هموزن با تاثیر یکسان نمادها در این نیمه رشد ۸/ ۰ درصدی نسبت به کف روزانه را تجربه کرد. در روزی که نماگر هموزن نسبت به روز شنبه رشد کمتر از ۱/ ۰ درصدی را تجربه کرد، دماسنج اصلی بورس تهران پس از ۶روز متوالی صعود، با افت ۷/ ۰ درصدی از سقف تاریخی خود، ۲۰۶۵ واحد فاصله گرفت. به این ترتیب در محدوده ۳۰۲هزار واحدی متوقف شد.

در روزی که متوسط قیمت‌ها در بسیاری از گروه‌های بورسی کاهش یافت، خودرویی‌ها همچنان در رشد شاخص صنعت بین گروه‌های پرنماد پیشتاز بودند. نماگر گروه ساخت خودرو و قطعات در روز گذشته پیشرفت ۶/ ۱ درصدی را تجربه کرد. همچنین این گروه با ارزش معاملات ۳۹۷ میلیارد تومانی در صدر فهرست برترین گروه‌های صنعت قرار گرفت. در روز رکوردشکنی ارزش معاملات خرد، «خودرو» با معاملاتی به ارزش بیش از ۹۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، در صدر فهرست بیشترین ارزش معاملات نمادها قرار گرفت. به واسطه رشد ۴ درصدی قیمت سهام ایران‌خودرو در روز گذشته، ارزش بازار این شرکت طی ۵ روز معاملاتی اخیر رشد ۲۰ درصدی را تجربه می‌کند.

«خگستر» نیز در روز گذشته برای پنجمین روز متوالی مازاد تقاضا در سقف قیمتی مجاز روزانه را تجربه کرد. این نماد در انتهای بازار به‌دلیل افشای اطلاعات با اهمیت بسته شد تا در روز جاری بدون دامنه نوسان قیمتی بازگشایی شود. طبق اطلاعیه منتشرشده، شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو در نظر دارد، سهام شرکت‌های پلاستیک‌های مهندسی درخشان ساز و شیشه‌های ایمنی به نوررا واگذار کند.

از دیگر اخباری که در روز گذشته بورس تهران را تحت‌تاثیر قرار داد، خبر حمله پهپادی به تاسیسات شرکت آرامکو عربستان به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت نفتی جهان بود. طبق آخرین اخبار منتشرشده این حمله موجب اختلال در تولید روزانه ۷/ ۵ میلیون بشکه نفت شده است. این رقم بیش از نیمی از تولید نفت کشور عربستان است. در همین راستا به نظر می‌رسد در روز جاری، با باز شدن بازارهای جهانی، شاهد جهش قیمت نفت باشیم. در پی این اتفاق شاخص صنعت فرآورده‌های نفتی که روز شنبه در مدار منفی معاملات بود، تغییر جهت داده و با رشد ۵/ ۰ درصدی همراه شد.

بانک‌ها روز گذشته جایگاه دوم بیشترین ارزش معاملات صنایع را به خود اختصاص دادند. ۲۴۲ میلیارد تومان معامله سهام بانکی سبب شد که متوسط قیمت‌های این دسته از سهام رشد ۳/ ۱ درصدی را تجربه کند. از نمادهای جالب توجه این گروه می‌توان به «وپارس» اشاره کرد. این نماد که در ابتدای ساعت کاری بازار سهام با افت ۵ درصدی قیمتی مواجه بود، پس از انتشار پیشنهاد هیات‌مدیره مبنی بر افزایش سرمایه با مازاد تقاضا در سقف مجاز قیمتی روزانه همراه شد. طبق اطلاعیه منتشرشده در سامانه کدال، هیات‌مدیره بانک پارسیان برای خروج از شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت و اصلاح ساختار مالی، پیشنهاد افزایش سرمایه ۵۸۵ درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها را داده است. در پی همین خبر «وپارس» مازاد تقاضای ۹۹ میلیون سهمی را تجربه کرد. به واسطه صف خرید ۳۶ میلیارد تومانی «وپارس»، این نماد پرتقاضاترین سهامی بورس در روز گذشته بود. به این ترتیب بازدهی سهام بانک پارسیان طی ۷ روز گذشته به ۳۴ درصد رسیده است.

به نظر می‌رسد در حال حاضر معامله‌گران به اخباری مانند افزایش سرمایه بیش از دلایل بنیادی اهمیت می‌دهند. در شرایطی که شاهد افزایش قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی هستیم، سهامداران بورس تهران از سهام شرکت‌های کالایی استقبالی به عمل نمی‌آورند. به‌صورتی‌که در روز گذشته متوسط قیمت‌ها در گروه فلزات اساسی افت ۱/ ۱ درصدی را تجربه کرد. «فباهنر» در روز گذشته به‌دلیل افشای اطلاعات با اهمیت به حالت متوقف درآمد. طبق اطلاعیه شرکت صنایع مس شهید باهنر، کارخانه سکه‌زنی این شرکت پس از توقف کار در سال گذشته، بار دیگر شروع به فعالیت خواهد کرد. این کارخانه که طرف قرارداد بانک مرکزی برای ضرب مسکوک است، در صورت تصویب حذف ۴ صفر از پول ملی بار دیگر به ضرب سکه خواهد پرداخت. در روز جاری باید به انتظار تاثیر این خبر بر قیمت سهام شرکت مس باهنر نشست.

دیگر نماد بورسی که روز گذشته به‌دلیل افشای اطلاعات با اهمیت بسته شد «کاذر» بود. مطابق با این اطلاعیه، سازمان بورس اوراق بهادار با پیشنهاد افزایش سرمایه شرکت فرآورده‌های نسوز آذر موافقت نکرده است. دلیل عدم موافقت سازمان کافی نبودن مدت زمان باقیمانده از دوره دو ساله هیات‌مدیره شرکت ذکر شده است. هیات‌مدیره شرکت غلتک‌سازان سپاهان نیز در روز گذشته پیشنهاد افزایش سرمایه ۶۰ درصدی از محل سود انباشته را به حسابرس قانونی ارائه کرده است. دلیل افزایش سرمایه «فسازان» پس از ۱۷ روز کاری از عرضه اولیه آن، جلوگیری از خروج منابع (تقسیم سود انباشته)، تامین مخارج تکمیل طرح‌های توسعه در دست اقدام و تقویت سرمایه در گردش مورد نیاز شرکت ذکر شده است.