روز گذشته شاخص کل بورس تهران در حالی رشد ۷/ ۰ درصدی را تجربه کرد که بازدهی نماگر هموزن با تاثیر یکسان نمادها حدود ۱/ ۰ درصد بود. در حالی طی سه روز معاملاتی گذشته دماسنج اصلی بازار سهام، در بازدهی پیشتازی می‌کند که از ابتدای سال‌جاری در اغلب روزها این نماگر هموزن بود که رشد بالاتری را به ثبت رسانده است. به‌صورتی که این شاخص از اول سال ۹۸ بازدهی ۱۳۷ درصدی داشته است. به‌نظر می‌رسد بخشی از نقدینگی که طی سال‌جاری به‌صورت هیجانی وارد شرکت‌های کوچک و متوسط بازار سهام شده بود، پیرو خوش‌بینی‌های سیاسی ایجاد شده و البته شناسایی سود، در حال تغییر مسیر دادن به سوی شرکت‌های بزرگ‌تر بورسی هستند.

در روز گذشته ارزش معاملات خرد (بدون احتساب معاملات بلوک و اوراق) در بورس تهران به ۱۴۰۶ میلیارد تومان رسید. در حالی متوسط ارزش معاملات خرد روزانه از ابتدای شهریورماه به ۱۵۲۸ میلیارد تومان رسیده است که میانگین روزانه این عدد برای ۵ ماه نخست سال ۱۰۲۳ میلیارد تومان است. افزایش ۵۰ درصدی ارزش معاملات خرد روزانه طی روزهای اخیر نمایان‌گر تزریق پول‌های جدید به بازار سهام است. به‌نظر می‌رسد در شرایطی که ارز و سکه نوسان چندانی را تجربه نمی‌کند و مسکن نیز همچنان در رکود به سر می‌برد، سرمایه‌گذاران به‌دنبال حفظ ارزش سرمایه‌ خود، به بازار سهام اقبال نشان داده‌اند.

یکی از محورهای اصلی رشد سهام بورسی در روز گذشته متعلق به گروه خودروسازی بود. خودرویی‌ها در این روز ضمن رشد قیمتی،‌ با بیش از ۲۰۲ میلیارد تومان معامله روزانه در صدر برترین گروه‌های صنعت قرار گرفتند. در روزی که بورس تهران مجددا رکوردشکنی کرد، متوسط قیمت‌ها در گروه ساخت خودرو و قطعات با رشد بالغ‌بر ۵/ ۳ درصدی همراه شد. دو غول خودروسازی روز خوشی را سپری کردند؛ به‌طوری‌که «خساپا» و بسیاری از زیر مجموعه‌هایش در مدت زیادی از ساعات معاملات شاهد مازاد تقاضا در سقف قیمتی روزانه بودند.

از سوی دیگر سهام شرکت ایران‌خودرو نیز که پیش از آغاز معاملات به علت انتشار اطلاعات با اهمیت روی سامانه کدال (برگزاری مزایده فروش املاک مازاد بر نیاز گروه ایران خودرو) متوقف شده بود، ساعتی بعد به گردونه معاملات بازگشت و توانست رشد ۶ درصدی را تجربه کند. البته معاملات «خودرو» در ساعت پایانی بازار سهام فروکش کرد تا آخرین معامله این سهام ۷/ ۲ درصد مثبت باشد. به‌نظر می‌رسد رشد سهام خودرویی معلول سه عامل باشد. عامل اول تجدید ارزیابی دفتری دارایی‌های این دو شرکت است که موجب خروج خودروسازها از ماه ۱۴۱ قانون تجارت خواهد شد. تحلیل‌گران این اتفاق را موجب رشد قیمتی سهام خودروسازها در مدت اخیر می‌دانند. دومین عامل خوش‌بینی‌های سیاسی به وجود آمده است. در همین راستا روز گذشته خبری از سفر عباس عراقچی به همراه یک هیات اقتصادی به پاریس منتشر شد. بسیاری از فعالان بازار اعتقاد دارند که در صورت بازگشت به برجام و انجام توافقات جدید، خودرویی‌ها بیشترین نفع را خواهند برد. همان طور که پس از برجام این دسته از سهام رشدهای بالایی را تجربه کردند و دو غول خودروسازی کشور از محدوده زیان‌دهی خارج شدند. سومین عاملی که به‌نظر می‌رسد معاملات روز گذشته خودروسازها را تحت تاثیر قرار داد آگهی فروش دارایی‌های ملکی مازاد سایپا و ایران‌خودرو بود. مزایده املاک مازاد این دو شرکت تا آخر ماه جاری انجام خواهد شد. ارزش تقریبی املاکی که سایپا برای فروش گذاشته است ۱۲۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

دیگر گروهی که در روز گذشته معاملات جالب توجهی داشت گروه قند و شکر بود. قندی‌ها که طی دو روز گذشته به دلیل افزایش ۳۵ درصدی نرخ مصوب بدون دامنه نوسان بازگشایی شدند اغلب در مدار منفی دادوستد شدند. به‌طوری‌که شاخص صنعت قند و شکر در روز گذشته با افت ۱/ ۲ درصدی مواجه شد. ارزش معاملات این صنعت با افتی نسبتا شدید به کمتر از ۱۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان رسیده است. «قصفها» در روز شنبه ابتدا با رشد ۲۰ درصدی بازگشایی شد اما پس از آن با صف فروش مواجه شد تا جایی که قیمت آخرین معامله آن به کمتر از ۱۴ درصد رسید. این نماد در روز گذشته هم مازاد عرضه در کف قیمتی روزانه را تجربه کرد. دیگر نمادی که پس از دریافت مجوز افزایش نرخ ۳۵ درصدی محصولات در روز گذشته بدون دامنه نوسان بازگشایی شد، «قزوین» بود. قند قزوین نیز بعد از بازگشایی ۲ درصد از ارزش بازار خود را از دست داد. البته در ساعت پایانی بازار سهام، معاملات این نماد اندکی قوت گرفت و آخرین معامله آن در سطوح مثبت انجام شد. به‌نظر می‌رسد رشد ۳۵ درصدی نرخ شکر سفید انتظارات سهامداران را برآورده نکرده است و به اعتقاد معامله‌گران این دسته از شرکت‌ها نرخ‌های فعلی همچنان از قیمت کف بازار فاصله دارد.

روز گذشته کامودیتی‌ها باز از حامیان اصلی شاخص کل بودند و جایگاه دوم و سوم ارزش معاملات صنایع نیز متعلق به فلزات اساسی و گروه شیمیایی بود. متوسط قیمت‌ها در گروه فلزات اساسی رشد ۸/ ۱ درصدی را به ثبت رساند تا بازدهی این صنعت از ابتدای سال به نزدیکی ۳۸ درصد برسد. به‌نظر می‌رسد خبر مذاکره چین و آمریکا که در آخر هفته گذشته بازار جهانی را تحت تاثیر قرار داده بود، موجب اثرگذاری بر بورس تهران هم شده است. روز گذشته «فولاد» در ابتدای بازار تا ۴ درصد رشد کرد اما رفته رفته با افزایش فشار فروش، قیمت سهام فولاد مبارکه عقب‌نشینی کرد تا جایی که قیمت پایانی این سهم نسبت به روز شنبه رشد ۷/ ۱ درصدی را تجربه کرد.