به‌طوری که افزایش ۱۴۳واحدی در کارنامه روز گذشته شاخص کل ثبت شد. رشد اندک دماسنج اصلی بازار پس از دو افت متوالی، در حالی بود که نماگر هم‌وزن برای هشتمین روز معاملاتی پیاپی بر مدار رونق قرار گرفته بود. به نظر می‌رسد در شرایط متلاطم بازارهای جهانی، توجه سهامداران بورس تهران به شرکت‌های کوچک‌تر بازار جلب شده و همچنان ادامه‌دار است.

بر این اساس نماگر اصلی بازار سهام روز گذشته موفق شد از روند نزولی خارج شود و رشد خفیف ۱۴۳ واحدی را به ثبت برساند تا بازدهی آن از اول سال به نزدیکی ۴۳ درصد برسد. این در حالی است که شاخص هم‌وزن با اثرگذاری یکسان نمادها با رشد ۸۵/ ۰ درصدی در معاملات روز گذشته، توانست به بازدهی حدود ۱۰۰ درصدی از ابتدای سال جاری دست یابد. به نظر می‌رسد فاز جدید نقدینگی ورودی به بورس تهران به سوی شرکت‌های کوچک‌ و متوسط بازار روانه شده است.

طی معاملات روز گذشته بار دیگر ارزش معاملات خرد (بدون احتساب معاملات بلوک و اوراق) به ۸۲۲ میلیارد تومان رسید. افت ارزش معاملات خرد به کمتر از ۹۰۰ میلیارد تومان در حالی اتفاق افتاد که طی ۴ روز معاملاتی گذشته، با عبور دوباره ارزش معاملات خرد بازار سهام از این عدد نگرانی فعالان بازار از افت جریان نقدینگی در حال بر طرف شدن بود. البته عرضه اولیه «هجرت» طی روز گذشته در فرابورس ایران موجب جذب ۱۲۵ میلیارد تومان نقدینگی شد. شاید بتوان گفت که بخشی از نقدینگی بازار جذب این عرضه شده باشد. در راستای افزایش شرکت‌های عرضه شده در بورس و فرابورس، محمد علی شیرازی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین، ضمن اشاره به میزان سود عملیاتی در دو ماهه دوره مالی جدید از عرضه اولیه شستا، ۲۲ زیرمجموعه دیگر و این هلدینگ تا پایان سال در بورس و فرابورس خبر داد. در همین حال بلوک ۵۰ درصدی سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران با قیمت هر سهم ۱۶۷۰ تومان قرار است روز چهارشنبه ۲۰ شهریورماه عرضه شود.

از سوی دیگر جنگ تجاری آمریکا و چین با اعلام تعرفه ۱۰ درصدی روی ۳۰۰ میلیارد دلار باقی‌مانده از صادرات چین به آمریکا به اوج خود رسید. به این ترتیب از ماه آینده میلادی تمامی محصولات صادراتی چین به آمریکا مشمول تعرفه خواهند بود. در پی این عمل ترامپ، چین جنگ ارزی را شروع کرد و برای اولین بار پس از بحران جهانی ۲۰۰۸ نرخ برابری دلار آمریکا به یوآن چین از مرز روانی ۷ گذشت. در همین حال آمریکایی‌ها در اقدامی بی‌سابقه از دهه ۱۹۹۰ میلادی چین را متهم به دستکاری ارزی کردند. طبق اولتیماتوم دولت آمریکا، اگر این دو کشور طی یک سال آینده به توافقی نرسند، تحریم‌های دولتی آمریکا علیه چین اجرایی خواهد شد.

با بالا گرفتن جنگ تجاری، کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی با افت قیمتی شدید مواجه شدند. در همین راستا سهام کالایی هم در بورس تهران اقبال معامله‌گران را از دست داد و طی دو هفته اخیر این شرکت‌ها فشار زیادی بر دماسنج اصلی بورس تهران وارد آوردند. به نظر می‌رسد در شرایطی که قیمت فلزات اساسی در همین سطوح پایدار بماند، نمادهای کالایی بار دیگر با اقبال معامله‌گران همراه شوند. زیرا در شرایط کنونی به دلیل ریسک ناشی از افت قیمتی شدیدتر این کالاها، ارزش بازار شرکت‌های کامودیتی با افت زیادی مواجه شده است. در این شرایط بار رشد نماگر اصلی بازار سهام به دوش شرکت‌های غیرکالایی افتاده است و این دسته از شرکت‌ها با رشدهای بالا موجب رقم زدن رشد ۱۰۰ درصدی شاخص هم‌وزن از ابتدای امسال شده‌اند.

یکی از گروه‌هایی که در معاملات روز گذشته با افزایش نسبی متوسط قیمت‌ها همراه شد، گروه غذایی بود. شاخص صنعت غذایی با رشد ۲/ ۰ درصدی روز گذشته توانست به بازدهی ۱۰۷ درصدی از ابتدای سال جاری برسد. یکی از نمادهای این گروه که روز گذشته مازاد تقاضا در سقف قیمتی روزانه را تجربه می‌کرد شرکت بیسکویت گرجی بود. «غگرجی» در اطلاعیه‌ای خبر از تصویب افزایش سرمایه ۱۲۲ درصدی از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی آنها داد. طبق این اطلاعیه افزایش سرمایه به منظور تامین نقدینگی توسعه و احداث خطوط تولیدی و در پی آن افزایش تولید صورت می‌گیرد.

روز گذشته یکی از گروه‌هایی که باعث فشار بر نماگر بازار سهام شده بود فرآورده‌های نفتی بود. به‌طوری که تعدادی از شرکت‌های این گروه در فهرست نمادها با بیشترین تاثیر بر شاخص قرار گرفتند. در این شرایط بود که سهام پالایش نفت تهران بعد از افزایش سرمایه ۸۳ درصدی بدون دامنه نوسان بازگشایی شد. در پی بازگشایی «شتران» قیمت پایانی این سهم هیچ تغییری نکرد.

گروه ساخت خودرو و قطعات دیگر گروهی بود که روز گذشته با اقبال معامله‌گران همراه شد. متوسط قیمت‌ها در این گروه در حالی رشد ۴/ ۰ درصدی را به ثبت رساند که «خساپا» و «خپارس» در مدار منفی معاملات بودند. با ورود قوه‌قضائیه به موضوع واگذاری سهام خودروسازان، خصوصی‌سازی دو شرکت بزرگ خودروساز کشور وارد مرحله جدیدی شد. هر چند رضا رحمانی، وزیر صنعت، عنوان کرده که تا پایان سال ۹۹ سهام خودروسازان را واگذار خواهد کرد، اما حالا رئیس سازمان بازرسی کل کشور خصوصی‌سازی دو شرکت خودروساز را مشروط خوانده است. روز گذشته ارزش معاملات بورس تهران (با احتساب معاملات بلوک و اوراق) حدود 969 میلیارد تومان بود. عمده خریداران سهام در معاملات دیروز، معامله‌گران حقیقی بودند. به‌طوری که خالص تغییر مالکیت بورس تهران در روز گذشته 48 میلیارد تومان به سمت سهامداران حقیقی بود.