طی معاملات روز گذشته بازار سهام، دماسنج اصلی بازار با حمایت نمادهایی مثل «اخابر»، «رمپنا»، «تاپیکو» و «خودرو» توانست رشد ۱۰۷۶ واحدی را تجربه کند و روی عدد ۲۵۵ هزار و ۵۳۰ واحد متوقف شود. به نظر می‌رسد پس از شکستن سقف مقاومتی ۲۵۳ هزار واحدی بورس‌بازان با اطمینان بیشتری به معاملات وارد می‌شوند. در همین راستا طی سه روز گذشته ارزش معاملات خرد روزانه بازار سهام رشدی چشمگیر داشته تا‌جایی که در روز گذشته ارزش معاملات خرد بورس تهران (بدون احتساب معاملات بلوک و اوراق) حدود ۹۳۶ میلیارد تومان بود. بخش عمده نقدینگی تازه‌وارد به بورس در حال حرکت به سوی سهام شرکت‌های کوچک‌تر است. به نظر می‌رسد از آنجا که این شرکت‌ها عموما فروش صادراتی ندارند و از بازارهای جهانی تاثیر مستقیمی نمی‌پذیرند، در شرایط متلاطم بازارهای جهانی، معامله‌گران علاقه بیشتری برای سرمایه‌گذاری در آنها دارند. به همین واسطه شاهد رشدهای بالا در نماگر هم‌وزن با اثرپذیری یکسان از نمادها هستیم.

روز گذشته در ۱۱۳ نماد از ۳۱۰ نماد معامله شده بورسی شاهد ایجاد مازاد تقاضا در سقف مجاز قیمتی روزانه بودیم. به نظر می‌رسد بار دیگر توجه معامله‌گران حقیقی به سودهای نهفته در شرکت‌های بورسی جلب شده است. همچنین طی دو روز گذشته شاهد حضور پررنگ بورس‌بازان حقیقی در سمت خرید سهام بودیم. به‌طوری که طی معاملات روز گذشته بورس تهران شاهد تغییر مالکیت ۳۲ میلیارد تومانی به سمت معامله‌گران حقیقی بودیم.

خودرویی‌ها که در روز گذشته دومین گروه با بیشترین ارزش معاملات روزانه بودند، در متوسط قیمت‌ها رشد ۱۵/ ۳ درصدی را تجربه کردند. این رشد در حالی بود که در دقایق پایانی بازار اغلب نمادهای این گروه در سقف قیمتی مجاز روزانه معامله می‌شدند. به نظر می‌رسد توجه دوباره سهامداران به این گروه معلول اعلام خبر تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌های خودرویی و زیرمجموعه‌های آنها است. روز گذشته «خودرو» با رشد ۸/ ۳درصدی توانست اثر مثبت ۸۲ واحدی روی نماگر اصلی بازار بگذارد و در فهرست اثرگذارترین نمادها بر شاخص قرار بگیرد.

قندی‌ها یکی دیگر از گروه‌های جالب توجه در روز گذشته بودند. گروه قند و شکر روز گذشته در شرایطی رشد شاخص صنعت ۶/ ۳ درصدی را تجربه کرد که اغلب نمادهای این گروه شاهد مازاد تقاضا در سقف مجاز قیمتی روزانه بودند. به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به شهریور ماه سهامداران در انتظار افزایش نرخ‌های مصوب قند و شکر هستند. در پی خبری از جانب وزیر بهداشت مبنی بر بررسی قطع تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای صنعت دارو، تحلیلگران اعتقاد دارند که در صورت حذف ارز ارزان برای صنعت دارو این اتفاق برای دیگر صنایع دریافت‌کننده این ارز نیز خواهد افتاد. در همین راستا دلیل دیگری که برای استقبال معامله‌گران از گروه قند و شکر ذکر می‌شود شایعاتی مبنی بر حذف ارز ارزان برای واردات این دسته از کالاها است.

دیگر گروهی که معاملات جالب توجهی داشت دارویی‌ها بودند. در این گروه به‌جز «دعبید» بقیه نمادها در انتهای بازار در سقف مجاز قیمتی روزانه شاهد مازاد تقاضا بودند. این اتفاق در پی خبر احتمال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دارویی‌ها رخ داد. به گفته وزیر بهداشت در صورت حذف ارز ارزان این گروه، قیمت داروها واقعی خواهد شد. به نظر می‌رسد در این صورت سودآوری شرکت‌ها رشد چشمگیری داشته باشد. متوسط قیمت‌ها در گروه مواد دارویی رشد ۵/ ۳ درصدی را تجربه کرد.

روز گذشته متوسط قیمت‌ها در گروه لاستیک رشد ۴/ ۳ درصدی را تجربه کرد. از ۷ نماد بورسی که در این گروه وجود دارد ۶ نماد در مدار مثبت معاملات قرار داشتند که در این بین ۴ نماد صف خرید در سقف قیمت مجاز را تجربه می‌کردند. در عموم نمادهای این گروه خالص تغییر مالکیت به سمت معامله‌گران حقوقی بود. به عبارت دیگر سهامداران حقوقی در سمت خرید سهام شرکت‌های لاستیکی فعال‌تر بودند.

از ۴۰ صنعت فعال بورسی در روز گذشته تنها ۱۱ صنعت افت متوسط قیمت‌ها را تجربه کردند. یکی از صنایعی که شاهد منفی شدن شاخص صنعت بود سیمانی‌ها بودند. گروه سیمان بعد از سه روز مثبت در متوسط قیمت‌ها، روز گذشته با افت ۷/ ۰ درصدی مواجه شدند. از ۲۹ نماد سیمانی که روز گذشته معامله شدند تنها ۶ نماد در مدار مثبت معاملات بودند و قیمت پایانی بیشتری نسبت به روز شنبه داشتند.

به غیر از گروه سیمان، سه گروه از بزرگ‌ترین گروه‌های بازار نیز با افت متوسط ارزش بازار شرکت‌های زیرمجموعه‌یشان مواجه شدند. یکی از آنها پالایشی‌ها بودند که شاهد افت بیش از ۹/ ۰ درصدی در شاخص صنعت بودند. در پی افت قیمت نفت در انتهای هفته گذشته، به نظر می‌رسد بورس تهران هم تحت تاثیر قرار گرفته است.

دیگر گروهی که در معاملات روز گذشته بازار سهام در مدار منفی قرار داشت فلزات اساسی بودند. در پی افزایش نگرانی‌ها از رکود جهانی و تعرفه‌های جدید آمریکا روی کالاهای وارداتی از چین، نمادهای فلزی بورس تهران هم در مدار منفی معاملات قرار گرفته‌اند. روز گذشته برای چهارمین روز پیاپی متوسط قیمت‌ نمادهای فلزی کاهش یافت و شاخص کل بورس تهران را تحت فشار قرار داد. «فملی» که دیروز با افت قیمتی ۱/ ۱ درصدی مواجه شده بود موجب افت ۹۸ واحدی نماگر اصلی شد.