همان‌طور که اشاره شد دیروز بازار جهانی شروع مثبتی داشت که عمدتا تحت تاثیر مذاکرات تجاری و گفت‌وگوی نیروهای تعیین‌کننده در حاشیه اجلاس سالانه گروه ۲۰ بود. شروع مجدد مذاکرات تجاری بین چین و آمریکا و تعلیق طرح رئیس‌جمهوری آمریکا برای بستن تعرفه ۲۵ درصدی بر ۳۰۰ میلیارد دلار از کالاهای چینی مهم‌ترین رویداد نشستی بود که نه تنها بهای طلا را به زیر ۱۴۰۰ دلار کشید، بلکه زمینه را برای تقویت قیمت فلزاتی چون مس، روی و آلومینیوم فراهم کرد. از طرف دیگر، بازار نفت هم به حواشی نشست گروه ۲۰ واکنش مناسبی نشان داد. با وجود اینکه تولید نفت اوپک برای هفتمین ماه متوالی در ژوئن به ۳۰ میلیون بشکه در روز کاهش یافته است، اما عزم اعضای این گروه و متحدانش برای ادامه محدودیت عرضه تا دست‌کم پایان سال ۲۰۱۹ در جهش بیش از ۲ درصدی بهای نفت طی معاملات دیروز نقش موثری ایفا کرد.

با وجود این، رشد شتابان قیمت‌ها در چند روز گذشته سبب شد تا انگیزه شناسایی سود در میان فعالان بازار تقویت شده تا شاهد افت نماگر اصلی این بازار باشیم. در این شرایط نماد معاملاتی شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت تهران، پالایش نفت بندرعباس و پالایش نفت تبریز بیشترین اثر بر افت شاخص سهام را بر عهده داشتند.

در ترافیک سامانه کدال، عصر روز یکشنبه شرکت های‌وب که از ۲۱ خردادماه به منظور بررسی وضعیت شفافیت اطلاعاتی ناشر با تعلیق نماد معاملاتی خود مواجه شده است، با انتشار صورت‌های مالی شش ماهه نخست سال ۹۷، تغییراتی را در روند شناسایی درآمد پروژه‌های USO و سود انباشته اعمال کرده است.

بر این اساس، حسابرس و بازرس قانونی شرکت اعلام کرده، وضعیت شناسایی درآمد پروژه‌های USO در یادداشت‌های توضیحی همراه صورت‌های مالی تشریح شده که با در نظر گرفتن مراتب مندرج در یادداشت‌های مزبور نظر استفاده‌کنندگان از این گزارش را درخصوص اخذ گواهی قبولی کارفرما و تحویل پروژه و در نتیجه برآورد مدیریت شرکت مبنی بر قابل ملاحظه نبودن مخارج مرتبط با تعهدات ایفا نشده، جلب می‌شود.

«های‌وب» در این گزارش، سود هر سهم خود را با افت ۵۵ درصدی، ۵۰ریال گزارش کرد. سود عملیاتی این شرکت نیز در دوره شش ماهه منتهی به پایان شهریور ۹۷، ۳۹۷ میلیارد ریال، سود خالص ۱۹۹ میلیارد ریال و سود انباشته پایان دوره یک هزار و ۲۶۲میلیارد و ۴۱۶ میلیون ریال عنوان شد.

یکی دیگر از گزارش‌هایی که توجه فعالان بازار را به خود جلب کرد، انتشار صورت مالی پتروشیمی نوری برای دوره یکساله منتهی به پایان اسفند ۹۷ بود تا شاید پایانی بر طلسم عرضه اولیه این شرکت در بورس تهران باشد.

دیروز همچنین پتروشیمی شازند در مجمع سالانه ۱۵۰ تومان (۹۴ درصد سود محقق شده) و پتروشیمی امیرکبیر ۲۵۰ تومان سود به ازای هر سهم تقسیم کردند. در عین حال اعلام شد سود سهام ۹۷ «شاراک» برای سهامداران حقیقی از ۳۱ تیرماه و «شکبیر» ۲۰ روز پس از برگزاری مجمع پرداخت خواهد شد.

در میان خبرهای اثرگذار، روز گذشته دبیر ستاد تنظیم بازار از افزایش قیمت محصولات لبنی در راستای رشد قیمت شیر خام خبر داد و گفت: پس از ابلاغ این مصوبه، قیمت سه محصول لبنی پرمصرف نیز افزایش یافته است.

عباس قبادی با اشاره به مصوبه چهلمین جلسه کارگروه تنظیم بازار در ۲۲ خرداد به «ایسنا» گفت: طبق این مصوبه قرار شد قیمت محصولات لبنی پرمصرف شامل شیر، ماست و پنیر افزایش یابد. البته هرکدام از این محصولات در اندازه‌ها و حجم‌های تعیین شده قیمت متفاوتی دارند و قرار شد قیمت این محصولات در دیگر اندازه‌ها به تناسب وزن و درصد چربی توسط سازمان حمایت تعیین و ابلاغ شود.

وی با بیان اینکه قیمت محصولات لبنی در سایر استان‌ها نیز براساس میانگین نرخ خرید شیر خام توسط صنایع لبنی و براساس تصمیمات کارگروه تنظیم بازار استان در سقف قیمت‌های ابلاغی تعیین خواهد شد، گفت: وضعیت بازار لبنیات نسبتا مساعد بوده و همه تولید‌کنندگان بر همین اساس محصولات را عرضه می‌کنند.

در فرابورس ایران نیز دیروز معامله‌گران شاهد عرضه اولیه اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا۷۱۹» بودند. به این ترتیب شمار اوراق خزانه موجود در بازار بدهی به ۲۹ سررسید رسید تا میانگین نرخ سود موثر «اخزا»ها در سطح ۹/ ۲۱ درصد قرار گیرد. در عین حال دیروز فرابورس ایران خبر از عرضه اولیه ۴۰ میلیون سهم از سهام شرکت دارویی ره‌آورد تامین برای اولین بار در روز چهارشنبه داد. در این عرضه هر کد قادر به ثبت سفارش ۳۳۰ سهم «درهآور» در قیمت ۳۰۰ تا ۳۱۵ تومان خواهد بود.

به این ترتیب در معاملات روز دوشنبه بورس تهران (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) بیش از ۲میلیارد و ۸۷۵ میلیون سهم به ارزش ۹۸۰ میلیارد تومان دادوستد شد. در همین راستا فرابورس ایران نیز شاهد دادوستد بیش از یک میلیارد و ۸۸۶ میلیون سهم به ارزش یک هزار میلیارد تومان بود.