یکه‌تازی ادامه‌دار شاخص سهام

دیروز در حالی که بازار ارز و سکه در سراشیب حرکت کرد، سیر صعودی شاخص کل بورس تهران با شیب تندتری ادامه یافت. همگام با ثبت ارزش قابل توجه معاملات خرد در بازار سهام، نماد بنگاه‌های کوچک‌تر بورسی از تقاضای هرچه بیشتر فعالان سهام برخوردار شدند تا پیشروی بیشتر شاخص کل هم‌وزن را نسبت به نماگر کل بازار رقم زنند. افزایش ادامه‌دار قیمت جهانی کالاها در بازارهای جهانی، زمزمه‌های حذف نرخ ارز ترجیحی و نیز معاملات پررونق بورس کالا در پی افزایش بهای دلار نیمایی از جمله عواملی بود که معاملات روز گذشته را با رشد تقریبا یکپارچه قیمت‌ها در بازار همراه کرد و روز مثبت دیگری را برای بورس تهران رقم زد.  روز گذشته، به رغم افت حدود ۳درصدی دلار و سکه شاخص کل بورس تهران رشد خود را مطابق با جلسه‌های معاملاتی پیشین ادامه داد و پس از افزایش حدود ۹/ ۱ درصدی در پایان معاملات، در آستانه کانال ۱۹۴ هزار واحدی قرار گرفت. این قدرتمندترین رشد شاخص کل در هفته جاری بود که آن را هر چه بیشتر به سقف تاریخی نزدیک کرد. با احتساب رشد بهای سهام طی روز گذشته، میزان بازدهی نماگر کل بازار از ابتدای سال جاری به بیش از ۵/ ۸ درصد رسید. این در حالی است که رشد شاخص مزبور در مدت مشابه سال گذشته، حدود نیم درصد بود. باید افزود که بازدهی بورس تهران از ابتدای اسفندماه-و پیش از شکل‌گیری موج صعودی اخیر- تا پایان دادوستدهای روز گذشته عدد ۲۱ درصد را نشان می‌دهد که در قیاس با بازارهای ارز و سکه حاکی از اختلاف چشمگیر بازدهی سهام با رقباست. از سویی، شاخص کل هم‌وزن نیز با جهش ۷/ ۲ درصدی در معاملات دیروز، بیشترین رشد خود را از هشتم مهر ماه سال گذشته به نمایش گذاشت. پیشروی نماگر کل هموزن نسبت به شاخص کل حاکی از استقبال قابل اعتنای فعالان بازار از نماد بنگاه‌های کوچک‌تر بازار است. همچنین، ارزش معاملات خرد طی روز گذشته در پی تداوم تزریق پول‌های جدید به سطح ۱۰۷۷ میلیارد تومان رسید که بیشترین مقدار از بیست‌وپنجم مهرماه سال گذشته به شمار می‌رود. با ورود همین پول‌های تازه است که تقاضا به‌طور فراگیر در عموم نمادهای بورسی شدیدا افزایش یافت. به بیان آماری، از ۳۹ صنعت بورسی، معاملات ۳۸ گروه طی روز گذشته در محدوده سبز به پایان رسید.

حمایت سه‌جانبه فلزات از شاخص

دیروز، در جمع نمادهایی که بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل داشتند، سهام فلزی «فولاد»، «فملی» و «فخوز» پیشتاز بودند و در مجموع موجب رشد حدود ۱۱۲۰ واحدی آن شدند. تداوم مسیر افزایشی قیمت‌های جهانی فلزات پایه به همراه رونق معاملات بورس کالا در پی رشد نرخ ارز سامانه نیما از عمده عواملی است که سودآوری شرکت‌های مرتبط را تحت‌‌تاثیر قرار داده و بار دیگر توجهات را به این دست از نمادها بازگردانده است. شکاف ۴۰ درصدی میان نرخ ارز سامانه نیما و بازار آزاد، شرایط مناسبی را برای خرید و فروش‌های بورس کالا فراهم کرده و رونق این معاملات، داد‌و‌ستدهای سهام بورسی مرتبط را نیز تحت‌تاثیر مثبت قرار داده است. فولاد خوزستان روز گذشته محصول شمش بلوم خود را در بورس کالا با قیمت پایه ۳۲۵۶ تومان و حجم ۳۰ هزار تن وارد گردونه معاملات کرد. سقف قیمتی خریدار نیز در سطح ۴۱۷۲ تومان بود و پایین‌ترین قیمت تقاضاکننده نیز حدود ۴۱۶۰ تومان تعیین شد. همچنین قیمت پایانی میانگین موزون معاملات آن در نزدیکی ۴۱۵۵ تومان قرار گرفت که حاکی از رشد بیش از ۲۷ درصدی قیمت معامله نسبت به قیمت پایه و در نتیجه آن ثبت بیشترین قیمت این محصول نسبت به هفتم اسفند سال گذشته است.

از سیاست ارزی تا هیجان بورسی

به نظر می‌رسد افزایش انتظارات تورمی و همچنین تقویت احتمال حذف دلار ترجیحی، هیجان معاملات را در صنایعی همچون سیمان، قند و شکر، تولیدکنندگان غذا و دارو و دیگر سهم‌های مرتبط را به نحو فزاینده‌ای ارتقا داده است. در سالگرد اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی، پس از نقدهایی که بر عدم کارآیی این سیاست وارد شد، زمزمه‌های حذف این ارز ترجیحی به گوش می‌رسد. اولین گام سال جاری در راستای تغییر شیوه سیاست مزبور، خارج شدن گوشت قرمز از دایره ارز ترجیحی بود. در ادامه نیز رئیس سازمان برنامه و بودجه بر عدم کارآیی سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی تاکید و اعلام کرد که دولت به دنبال رویکرد جدیدی است که اهداف مورد نظر را محقق کند.

به زعم برخی تحلیلگران حذف تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی همزمان که هزینه شرکت‌های مصرف‌کننده را افزایش می‌دهد، متناسب با نمونه‌های تاریخی افزایش نرخ فروش را هم در پی خواهد داشت. همچنین با توجه به اینکه نرخ فروش کالاهای مشمول بر اساس بهای تمام شده به علاوه حاشیه سود محاسبه می‌شود، با رشد همزمان درآمد و هزینه درصد حاشیه سود نسبتا ثابت می‌ماند. از همین روست که بسیاری از سهامداران را به خرید سهم‌های مرتبط با اصلاح احتمالی سیاست ارزی ترغیب کرده و افزایش دسته‌جمعی و بی‌وقفه قیمت‌ها را در این گروه از صنایع در پی داشته است. برای مثال، صنعت سیمان، روز گذشته در ادامه روند پرشتاب خود، بیشترین رشد متوسط قیمت را در بین صنایع بورسی تجربه کرد و به‌عنوان پربازده‌ترین گروه بازار شناخته شد. به نظر می‌رسد موضوع افزایش قیمت در صنعت عنوان شده، یکی از عوامل اصلی توجه غالب سهامداران نسبت به سهام سیمانی طی روزهای اخیر است. صعود سهام صنعت مزبور از روزهای پایانی اسفند سال گذشته تسریع یافت و طی ۱۸ روز کاری، بازدهی ۴۱ درصدی را تجربه کرد. با رشد روز گذشته، شاخص صنعت سیمان نسبت به رکورد پیشین آن در تاریخ نهم مهر سال گذشته، حدود یک درصد بالاتر ایستاد. از طرف دیگر، متوسط قیمت سهام قند و شکر نیز که از هفته پایانی سال ۹۷ سوار بر موج صعودی در حال ثبت رکوردهای جدیدی بود، پس از گذشت ۱۵ روز کاری و افزایش نزدیک به ۳۸ درصد، رکورد تاریخی جدیدی را برای این صنعت بورسی رقم زد. شاخص صنایع غذایی و دارویی هم تقریبا با همین شیب رکوردهای جدیدی به ثبت رساندند.

افزایش جذب پول‌های خرد

در آخرین روز هفته جاری مشارکت در خرید سهامداران حقیقی با اختلاف آشکاری نسبت به روزهای گذشته دنبال شد. طی این فرآیند بیش از ۳۰۵ میلیون سهم به ارزش حدود ۶۷ میلیارد تومان از سبد دارایی سهامداران حقوقی به سوی پرتفوی معامله‌گران خرد جابه‌جا‌ شد. این بیشترین ارزش تغییر مالکیت سهام از چهارم اسفند سال گذشته بود. امری که ورود نقدینگی‌های جدید خرد را به بازار بیش از پیش مورد تاکید قرار می‌دهد که به صف خریداران پیوسته‌اند. فولاد مبارکه اصفهان، اولین سهامی بود که نظر بازیگران خرد را به خود جلب کرد. به این ترتیب بیشترین خالص خرید سهامداران حقیقی با انتقال بیش از ۱۳ میلیارد تومان از پرتقوی حقوقی‌ها به سبد سهامداران خرد، از نماد «فولاد» رقم خورد. نمادهای «وپاسار» و «دتما» نیز از دیگر ترجیحات این دسته از معامله‌گران بود که در مجموع تغییر مالکیت ۲۵ میلیارد تومانی را تجربه کردند. در سوی مقابل، سیمان کرمان در کانون توجه سهامداران حقوقی قرار داشت که منجر به خالص خرید بیش از ۱۶ میلیارد تومانی آنها، از نماد «سکرما» شد. «شپنا» و «شتران» نیز با شدت کمتری، از دیگر نمادهای مورد اقبال این دسته از سهامداران بودند که در مجموع جابه‌جا‌یی بیش از ۱۰ میلیارد تومانی را از سبد سهامداران خرد به پرتقوی فعالان عمده، تجربه کردند.

 

مینا افروزی