تداوم نوسان کم‌مقدار شاخص

هفته جاری، آخرین هفته معاملاتی کامل بازار سهام است و انتظار می‌رود در روزهای پایانی سال، معاملات در دامنه‌ای کم‌نوسان جریان پیدا کند. از طرفی نگرانی‌های اقتصاد جهانی همچون ریزش قابل توجه صادرات و واردات چین در دومین ماه میلادی و نیز آمار ضعیف اشتغال آمریکا چشم‌اندار بازار جهانی را با نگرانی‌هایی مواجه ساخت که به افت قیمت کامودیتی‌ها، به ویژه نفت خام انجامید. افزایش شاخص دلار نیز به این کاهش دامن زد و بهای کالاهای پایه را هرچه بیشتر تحت فشار قرار داد. به خصوص که کاهش ارزش یورو در پی تعویق افزایش نرخ بهره آن، به اوج‌گیری هرچه بیشتر شاخص دلار و فشار آن بر کالاهای پایه افزود. از این رو در ابعاد جهانی امری که موجب تحریک تقاضا شود به چشم نمی‌خورد.

بنابراین در اولین روز هفته جاری، جریان پایین نقدینگی، شاخص کل را در دامنه‌ای محدود به حرکت درآورد که موجب کاهش بیش از ۱۳ واحدی آن شد. به این ترتیب آیفکس که ماه جاری را با صعود قدرتمندی آغاز کرده بود و تا تاریخ ششم اسفند به بازدهی بیش از ۳/ ۵ درصدی دست یافته بود، با پایان یافتن معاملات دیروز در مجموع بازدهی ۳/ ۴ درصدی را رقم زد. روز گذشته، کمتر از نیمی از نمادهای بازار اول و دوم در محدوده سبز دادوستد شدند که غالب آنها وابسته به بنگاه‌های داخلی و کوچک‌تر بازار بودند. در میان صنایع کالایی نیز، نمادهای پالایشی عکس‌العمل فراگیری به افت بهای نفت نشان ندادند و متوسط قیمت‌ سهام مرتبط با رشد محدودی مواجه شد. با این حال، فشار قیمتی در نمادهای پتروشیمی و مخصوصا نمادهای گروه فلزات شاخص روزانه دو صنعت یادشده را در مدار منفی رقم زد. بیشترین آثار منفی نیز از جانب سهام محصولات پتروشیمی و فلزات اساسی بر شاخص کل وارد شد. پتروشیمی مارون که به واسطه فعال شدن انگیزه شناسایی سود سهامداران و نیز افت قیمت‌های جهانی دو محصول اساسی خود یعنی «اتیلن» و «پروپیلن» با فشار قیمتی بالایی مواجه شد، بالغ بر ۱۱ واحد از آیفکس کاست. در وهله دوم نیز سهام «هرمز»، «ارفع» و «ذوب» در مجموع موجب عقب‌نشینی بیش از ۱۳ واحدی شاخص کل شدند. در مقابل، تولید نیروی برق دماوند با اثر فزاینده بیش از پنج واحدی خود از افت هرچه بیشتر آیفکس جلوگیری کرد. نمادهای دیگری نظیر «کگهر» و «زاگرس» نیز در حفظ آیفکس در سطوح بالاتر تاثیر مثبتی گذاشتند.

 در بازار چه گذشت؟

روز گذشته در بازار اول و دوم بیش از ۲۷۳ میلیون سهم به ارزش نزدیک به ۹۱ میلیارد تومان معامله شد که حدود ۶۰ درصد این نقدینگی در صنایع فلزات اساسی، زراعت و سپس محصولات پتروشیمی دست به دست شد. در مقابل صنعت هتل به‌دنبال تعلیق سهام «سمگا»، کم‌معامله‌ترین گروه فرابورسی شناخته شد. در حالی‌که ۱۲ صنعت با رشد شاخص روزانه مواجه شدند، ۱۴ گروه دیگر در محدوده منفی متوسط قیمت‌ها قرار گرفتند. عرضه برق و گاز با لیدری نماد «دماوند» صدرنشین صنایع از منظر رشد روزانه بود. صنعت سرمایه‌گذاری و سپس گروه تک‌سهمی محصولات کاغذی نیز جایگاه‌های بعدی این رتبه‌بندی را به خود اختصاص دادند. در مقابل صنایع تک‌سهمی دیگری نظیر خرده‌فروشی، منسوجات و همچنین پیمانکاری صنعتی به ترتیب اعماق جدول را به نام خود ثبت کردند.

دیروز نیز بازار سهام با تغییر مالکیت غالب سهام به سبد سهامداران حقوقی پایان یافت. در این جابه‌جایی‌ بیش از پنج میلیون سهم به ارزش حدود ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان از جانب سهامداران حقیقی به سوی معامله‌گران حقوقی منتقل شد. بازیگران عمده بازار بیشترین خرید خود را از سهامی ذوب‌آهن اصفهان رقم زدند که خالص آن در مرز یک میلیارد تومانی قرار گرفت. ترجیحات بعدی این دسته از سهامداران به «کگهر» و سپس «دماوند» اختصاص یافت. در مقابل فولاد ارفع در صدر توجهات فعالان خرد قرار داشت که «تبرک» و «زدشت» نیز در این رتبه‌بندی جایگاه‌های دوم و سوم را در اختیار گرفتند.

 چه خبر از سایر بازارها؟

روز گذشته در بازار اسناد خزانه اسلامی، بدون احتساب معاملات بلوکی، بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار برگه به ارزش افزون بر ۱۹۶ میلیارد تومان دادوستد شد که بیشترین نقدینگی رقم خورده در میان سایر بازارهای فرابورسی بود. در حالی‌که کمتر از ۱۰ روز به سررسید اوراق «سخاب۷» باقی مانده، سود این اوراق به سطح ۲/ ۲۹ درصدی دست یافت که عامل اصلی رشد ۳/ ۰ واحد درصدی متوسط نرخ سود موثر اوراق بازار اسناد خزانه اسلامی بود. از سوی دیگر، روز گذشته، اوراق اسناد خزانه اسلامی به نماد «اخزا۷۱۰» برای اولین بار در بازارهای نوین مالی عرضه شد. قیمت اوراق مزبور در پایان روز کاری در سطح ۹۴۶ هزار و ۹۷۳ ریال کشف شد.

از سوی دیگر، بازار تسهیلات مسکن روز گذشته پایان مثبتی را پشت سر گذاشت و تمامی اوراق با رشد دسته جمعی به افزایش متوسط قیمت حدود ۶/ ۱ درصدی دست یافتند. بیش از ۱۱۰ هزار برگه «تسه» به ارزش بالغ بر ۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان در این بازار خرید و فروش شد که حدود نیمی از این نقدینگی در اوراق تسهیلات مسکن با سررسید بهمن ۹۷ جریان یافت.