در معاملات روز گذشته بیش از ۷۵ درصد تعداد نمادهای بازار اول و دوم وارد محدوده منفی قیمت شدند. از بین ۹۹ نماد معامله‌شونده تنها ۲۴ نماد از اثر دومینویی فشار عرضه‌ها مصون ماندند و در نهایت هم رشد قیمت را تجربه کردند. با وجود این، نمادهای شرکت‌های بزرگ و کالایی تقریبا به‌طور یکدست در معرض عرضه‌های سنگین قرار گرفتند و در این میان، تنها نماد فولاد هرمزگان جنوب به لطف و عنایت سهامداران عمده توانست رشد قیمت سهم را تجربه کند. همین فشار فروش در بین نمادهای کالایی اثر بسزایی در شکل‌گیری روند نزولی شاخص کل سهام داشت و در نهایت منجر به ریزش بیش از ۳۱ واحدی آن شد و زمینه را برای تقلیل بازدهی نماگر اصلی فرابورس از ابتدای فصل زمستان به رقم ۵/ ۶ درصد مهیا کرد.

 بررسی جدول نمادهای موثر بر شاخص تصویر رساتری را از حیث شدت عرضه‌ها در اختیار ما می‌گذارد. دیروز پتروشیمی زاگرس، سپس ذوب‌آهن اصفهان در صدر فهرست نمادها با بیشترین اثر منفی بر آیفکس قرار گرفتند. «زاگرس» و «ذوب» که هر دو به‌صورت معامله‌گران خرد خریداری شدند، در مجموع موجب عقب‌روی حدود ۱۲ واحدی شاخص کل شدند. همچنین آثار منفی نمادهای «کگهر»، «میدکو» و «مارون» حدود ۱۱ واحد دیگر از نماگر بازار کاست. در مقابل، عنوان نماد با بیشترین اثر مثبت بر شاخص، به تولید نیروی برق دماوند اختصاص یافت که کمتر از یک واحد بود.

 رصد بازار اول و دوم

روز گذشته در بازار اول و دوم بالغ بر ۴۹۸ میلیون سهم به ارزش حدود ۱۱۶ میلیارد تومان معامله شد که حدود یک سوم این نقدینگی، معادل با ۳۸ میلیارد تومان، در داد‌و‌ستدهای صنایع فلزات اساسی به گردش درآمد. سهامی ذوب‌آهن اصفهان که بخش عمده ارزش معاملات گروه فلزات را رقم زده بود، برای سومین روز متوالی تحت‌فشار سهامداران قرار گرفت و بیشترین افت قیمت صنعت فلزات اساسی را نیز به نام خود ثبت کرد. از دیگر صنایعی که ارزش معاملات بالایی را رقم زدند، هتل و رستوران و همچنین محصولات پتروشیمی را می‌توان نام برد که به همراهی صنعت فلزات اساسی، بیش از نیمی از نقدینگی دیروز را به گردش درآوردند.

با سرخ‌پوش شدن اکثر نمادهای معاملاتی بازار اول و دوم، از میان ۲۸ صنعت فرابورسی، متوسط قیمت در ۲۲ گروه کاهش یافت و تنها چهار صنعت با رشد اندک شاخص به معاملات خود پایان دادند. رشد متوسط قیمت در گروه‌های اطلاعات و ارتباطات، استخراج زغال‌سنگ، عرضه برق و گاز و همچنین گروه زراعت، به زحمت به ۳/ ۰ درصد رسید. در صورتی که در سوی مقابل، شاخص گروه تک‌سهمی پیمانکاری صنعتی با افت حدود ۷/ ۳ درصدی، عنوان زیان‌ده‌ترین صنعت فرابورسی را طی روز گذشته به خود اختصاص داد. پس از آن، گروه‌های انبوه‌سازی و مستغلات و همچنین خرده‌فروشی دیگر صنایعی بودند که کاهش بیش از ۳ درصدی را به ثبت رساندند.

 مروری بر سایر تابلوها؟

در دومین روز هفته جاری، بیش از ۲ میلیون ورقه به ارزش بیش از ۱۸۲ میلیارد تومان در بازار اوراق با درآمد ثابت داد‌و‌ستد شد که بخش عمده نقدینگی کل دیروز را رقم زد. با نگاهی دقیق‌تر متوجه می‌شویم که غالب ارزش معاملات فرابورس روز یکشنبه، در معاملات اوراق اسناد خزانه اسلامی به گردش درآمد. در این روز بیش از دو میلیون ورقه اسناد خزانه به ارزش بالغ بر ۱۶۵ میلیارد تومان دست به دست شد. معاملات بلوکی اسناد خزانه در نمادهای معاملاتی «اخزا۷۰۹»، «اخزا۷۰۶» و همچنین «اخزا۷۰۴» به ترتیب بیشترین ارزش معاملات را در این بازار رقم زدند. رصد اوراق مزبور از منظر قیمت، نشان از افت بیش از نیمی سررسیدها بود. در پایان معاملات دیروز، نرخ سود مؤثر اوراق خزانه در دامنه ۹/ ۱۹ درصد تا ۲/ ۳۰ درصد قرار گرفت که بیشترین میزان بازدهی در بین سررسیدهای مختلف به اوراق «اخزا۷۱۱» بود. با وجود این، متوسط نرخ سود موثر طی روز گذشته با رشد بیش از ۱/ ۰ واحد درصد به سطح ۶/ ۲۱ درصد رسید.

از سویی روز گذشته، در بازار تسهیلات مسکن بیش از ۱۳۴ هزار ورقه به ارزش نزدیک به ۸ میلیارد تومان معامله شد که معاملات اوراق تسهیلات مسکن منتشر شده در دی ۹۷ غالب این نقدینگی را به گردش درآورد. بازه قیمتی اوراق نام‌برده از ۵ هزار و ۲۰۰ تومان تا ۶ هزار و ۱۰۰ تومان تثبیت شد که نسبت به دامنه قیمتی روز شنبه به مراتب بالاتری دست یافت. به همراه بهبود شرایط بازار تسهیلات مسکن، طی ۱۰ روز نخست ماه جاری ۲ هزار و ۳۵۰ فقره آپارتمان در تهران معامله شد. اگر این روندی ادامه دار باشد تا انتهای بهمن ماه به بیش از ۷ هزار فقره خواهد رسید که نسبت به معاملات ۶ هزار و ۸۰۰ فقره‌ای دی ماه، رشد نسبی را تجربه خواهد کرد. افزایش معاملات در حوزه مسکن می‌تواند ناشی از دو عامل باشد. عامل اول، به ثبات قیمت‌های پیشنهادی بازمی‌گردد که اطمینان‌خاطر بیشتری را برای متقاضیان مسکن سبب شده است. از سوی دیگر، نزدیک شدن به ایام عید بازار مسکن را حتی در شرایط رکودی دستخوش تغییرات مثبتی می‌کند که به‌عنوان عامل مثبت دوم شناخته می‌شود.

داد و ستدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله نیز در یکشنبه هفته جاری، با حجم بیش از ۲۴ میلیونی به ارزش حدود ۳۵ میلیارد تومان پایان یافت. روند منفی قیمت در بسیاری از صندوق‌ها به چشم می‌خورد. در مقابل، صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلای لوتوس بیشترین رشد قیمت را از آن خود کرد. همچنین از منظر ارزش معاملات، صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد آفرین پارسیان با رقم زدن بیش از ۲۲‌میلیارد تومان، صدرنشین شد.