هفته گذشته همراه با انتشار گزارش‌های شش ماهه شرکت‌ها، فرابورس ایران با فشار فروش در شمار زیادی از سهام مواجه شد. منطبق نبودن انتظارات سهامداران و فضای عملکردی بسیاری از شرکت‌ها موجب افت ارزش سهام مربوطه و در نتیجه عقبگرد بازار شد. باید در نظر گرفت که جهش نرخ دلار از اواسط ماه مرداد آغاز شد و این مدت ( اواسط مرداد تا انتهای شهریور) فرصت زیادی برای نمود پیدا کردن در عملکرد شش ماهه شرکت پیدا نکرده است.

بر این اساس با انتشار گزارش‌های ماه مهر، اطلاعات بیشتری از عملکرد شرکت حاصل می‌شود که بر تفکیک مسیر سهام بنیادی و غیربنیادی تاثیرگذار است. نگرانی از آثار تحریم‌ها نیز محرکی دیگر برای فعال کردن سمت عرضه شناخته شد و کاهش تقاضای هرچه بیشتر را موجب شد. به گونه‌ای که حتی نمادهای بزرگی که در گزارش میان‌دوره‌ای خود فراتر از انتظار عمل کرده بودند نیز با ضعف تقاضا روبه‌رو‌ شدند. تحلیلگران در مورد شرکت‌های بزرگی که در خطر تحریم هستند، محاسبات محتاطانه‌ای با احتساب عواقب احتمالی تحریم‌ها انجام داده‌اند. به این ترتیب پیش از شروع تحریم‌ها، این ریسک‌های سیستماتیک لحاظ شده است. بنابراین می‌توان امید داشت که با اطمینان سرمایه‌گذاران به شرکت‌های بنیادی که پتانسیل سوددهی بالایی دارند، منفعت مناسبی عاید سهامدار شود.

رصد صنایع بازار اول و دوم

در معاملات خرد سومین روز از آبان، بیش از ۲۳۷ میلیون سهم به ارزش نزدیک به ۱۰۹ میلیارد تومان در بازار اول و دوم مورد داد و‌ستد قرار گرفت. غالب نمادهای معاملاتی با تقویت قسمت عرضه، سطوح پایین‌تری از قیمت را تجربه کردند و در محدوده منفی قرار گرفتند. به این ترتیب از ۲۵ صنعت فعال فرابورس، ۲۱ صنعت در محدوده منفی قرار گرفتند و تنها سه صنعت روزی مثبت را برای شاخص معاملاتی خود رقم زدند. صنعت بانک و سایر مؤسسات اعتباری نیز همچنان به علت تداوم توقف سهام بانک دی، به روزهای معاملاتی بدون نوسان خود ادامه داد. سه زیرمجموعه تک‌نمادی منسوجات، سیمان و هتل صنایع رشد یافته دیروز بودند که به واسطه اصلاح شدید قیمتی نمادهای خود در روزهای اخیر، به سطوح مناسبی از قیمت‌ها دست یافتند که با جذب سهامداران طی معاملات دیروز همراه شد.

 از طرفی نزدیک به یک‌سوم معاملات در داد‌و‌ستدهای فلزات اساسی رقم خورد. فولاد‌هرمزگان جنوب که پرمعامله‌ترین نماد فلزی بود، پس از پایان معاملات روز شنبه، گزارش فعالیت ماه مهر را در سامانه کدال قرار داد. طبق این گزارش، نرخ فروش هر تن اسلب نسبت به ماه گذشته به میزان ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده، در صورتی که تعداد فروش آن تقریبا به نیم کاهش پیدا کرده است. از سویی دیگر، با ثبت نقدینگی افزون بر ۱۹ میلیارد تومانی داروسازی آوه‌سینا و صدرنشینی آن از منظر ارزش معاملاتی، محصولات دارویی دومین صنعت پرمعامله شناخته شد. محصولات شیمیایی نیز در رتبه بعدی قرار گرفت و به این ترتیب هر سه صنعت در کنار یکدیگر، بیش از ۶۶ درصد ارزش معاملات بازار اول و دوم را پوشش دادند.

«ترین»های فرابورس

در جریان خرید و فروش‌های بازار سهام دیروز، آیفکس افت بیش از ۴۷ واحدی را متحمل شد. نمادهای فلزی بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص کل داشتند. «میدکو»، «ذوب» و «هرمز» در مجموع کاهش بیش از ۲۲ واحدی نماگر بازار را موجب شدند. از سویی دیگر پتروشیمی زاگرس به تنهایی با تأثیر منفی افزون بر ۱۴ واحدی، به‌عنوان کاهنده‌ترین نماد معاملاتی ثبت شد. اما پتروشیمی مارون اثر فزاینده ۱۲ واحدی بر آیفکس را رقم زد و از افت بیشتر آن جلوگیری کرد. به‌نظر می‌رسد که پیشنهاد هیات‌مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده درخصوص افزایش سرمایه پتروشیمی مارون، از ۴۰۰ میلیارد تومان به ۸۰۰ میلیارد تومان از محل سود انباشته به منظور اصلاح ساختار مالی در جهت جبران مخارج انجام شده در پروژه‌های سرمایه‌گذاری، توجه سهامداران را به سوی خود جلب کرده و تنها نماد رشد یافته محصولات پتروشیمی شد.

سهامی ذوب‌آهن اصفهان بیشترین فشار عرضه را تجربه کرد و در پایان روز کاری نیز صف فروش بیش از ۲۳ میلیارد تومانی را پشت درهای بسته به انتظار گذاشت. در مقابل سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان بیشترین تقاضای سهامداران را به سوی خود جلب کرد. بر اساس گزارش ماهانه مهر «کرمان» ارزش هر سهم آن نسبت به ماه گذشته بالغ بر ۲۱ درصد افزایش پیدا کرده است. با این وجود سهام مزبور روزی منفی را پشت‌سر گذاشت.

همگام با بازیگران

در ابتدای هفته جاری رقابت میان سهامداران حقیقی و حقوقی برای ثبت بیشترین رقم ارزش تغییر مالکیت، به نفع سهامداران حقیقی پایان یافت. بیشترین ترجیح معامله‌گران خرد، نماد معاملاتی «تلیسه» از زیرمجموعه زراعت بود. فولاد ارفع و ریل سیر کوثر از اولویت‌های بعدی این دسته از سهامداران بودند که در مجموع خالص خرید بیش از یک میلیارد تومانی را از این سه نماد رقم زدند. در مقابل بیشترین تمرکز سهامداران حقوقی بر سهام هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه جمع شد که میزان ارزش تغییر مالکیت‌یافته به نام این دسته از سهامداران بالغ بر پنج میلیارد تومان بود. پتروشیمی‌زاگرس و سهامی ذوب‌آهن اصفهان نیز از دیگر سهام قابل‌توجه معامله‌گران عمده بود. در مجموع، افزون بر ۱۵ میلیارد تومان از پرتفوی سهامداران حقیقی خارج و به سبد سهامداران حقوقی افزوده شد.

سایر تابلوها

همچنان که اشاره شد غالب معاملات روز گذشته در بازار اوراق با درآمد ثابت جریان پیدا کرد. نزدیک به یک میلیون و ۸۰۰ هزاربرگه به ارزش بیش از ۱۵۴ میلیارد تومان در این بازار دست به دست شد. بیش از ۱۱۱ میلیارد تومان از این نقدینگی در معاملات اوراق خزانه اسلامی به‌دست آمد. افزایش روند کاهشی قیمت در شماری از نمادهای معاملات مربوطه، منجر به رشد ۵/ ۰ واحد درصدی نرخ سود موثر و رسیدن آن به سطح ۸/ ۲۵ درصدی شد.